Gå til innhold

Turbokonvertere M10B20


Andreas_1
 Share

Anbefalte innlegg

Har en M10B20 fra en 76' 320 liggende i deler.

Fra flere kilder har jeg fått høre at motoren huser smidde stempler og veiv. Siste jeg fikk høre var at den var god for holdbare 300hk.

Bilen ting skal på er nevnte 76' 320.

Motor:

Det jeg da lurer på er om noen vet hva som ryker først. Kan jeg trekke ut 400hk bare ved å bruke de riktige rådene?

Kompen er jo ikke så høy (8,1:1) men den kunne vært enda lavere. Er det noen topper med større kamre og bedre fløde, og holder de til 400hk?

Holder den originale kammen til 400hk? Hvis ikke hvilken kam passer best? Har en trimkam liggende (270 trooor jeg...), blir den for skarp?

Drivverk:

Det finnes ingen diffbremser som passer rett på? Isåfall, hvilke er rimelige å tilpasse og tåler litt effekt? Har 323 drivverk, brukenes til noe?

Hvilke girkasser passer og hvilken er anbefalt å bruke?

Clutch, hvor og hvor mye?

Understell:

Noen som kan anbefale fjærer og dempere? Om noen vet om coilovere så er det av stor interesse.

Fóringer, stabstag osv. Noen som vet?

Hvilke bremser passer over og er av rimelig størrelse?

Ble en del spørsmål, er takknemmelig for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne bunndelen med en e30 318i topp. vil funke bra, bar bruk en toppakning med skjære kant. du får den på motor nord i sverige.

skaff deg en turbo kam og en pasende turbo og greneør så bør 300 grensa være innen rekevide, me dgod drifts sikkerhet.

hvordan sprut har du tengt og bruke?

du må så klart ha duser osv som harmonerer men efekten

m10 er en ganske skuddsikker motor.

veit det er flere som har hentet 250 hk av 1,8l m to med std motor og skikkelig sprut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel igrunnen ingenting å stusse i...hehe..er bare å begynne å overhale bunndelen og lete etter en b18i topp ;)

underdelen er grei nok til 300hk, veiva er smidd og rådene skal visst vere sterkere enn de nyere (1979-->) som ble tynnere/svakere sikkert pga kostnader.

en vanlig trimkam kan bli litt feil da man mister litt bunndrag og gir ruskete tomgang om den er for kvass, men den hjelper på og er gøy om du vil ha litt ekstra rpm og krefter der. har hørt om de som bruker shrick kam for den er snillere på tomgang enn en `vanlig` trimkam med samme grader..men de koster litt..sterkere fjører er fordel med kvass kam, sterkere vipparmer er absolutt en fordel om man skfter gear ved 8000rpm+.. ;)

og kommer litt an på hvilken turbo du bruker, men å få motoren snill og brukervenlig på lavere rpm kan vere en fordel ved bykjøring, og så vil den da vere litt mer økonomisk om du får til ms`n skikkelig.

9000 dyser vil fungere greit opptil et X- antall hk, men det finner man ut ved å se på hvor store de er..jeg har ikke peil.. justerbar bensintrykkregulator (btr) kan ver en fordel for å få litt mer ut av dysene. kan også for økonomiens del bruke 9000 dysene som tilleggsdyser og bruke orginaldyser som vanlig..eller omvendt..det mixer og trikser man med ms`n..

det kan gjøres billig, men noe må koste litt penger skal man få det til å holde..

balansering av underdel kan vere en fordel, alt går så mye lettere rundt og med mindre/ingen vibrasjoner..

orginale lager og pakninger og generelt alle nye bevegelige deler får du hos koed.dk til hyggelig pris.

jeg skifter alt fra reg-kjeden til vannpumpe til ringer og kam/vipper og alle lager og tetninger/pakninger, så komplett overhaling må til.

det er ihvertfall slik jeg bygger min motor, og har bykjøring med minimalt turbotrykk og lite bensinforbruk i tankene...

helt til man gir på seff..1.5bar+ skulle funke fint.

hk er ikke alt, bare motoren blir pigg og driftsikker ;) med 300hk......hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, får vel begynne å sette til side penger da.

Om jeg får jobben og lokalet jeg satser på så setter jeg vel vekk bilen i september og begynner og plukke den.

Men jeg fant ikke noe på den koed siden. Hva koster det for alle lagre og pakninger?

Og er det noen som vet hvilken kasse/diff jeg kan bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det noen som vet hvilken kasse/diff jeg kan bruke?

m30 girkasse passer bolton på m10, men da må du sikkert ha annen mellomaksel..

ser ikke d står hvilken bil du har tenkt å bruke ang. diffen...

Står nesten øverst, 76' 320/4.:)

Er det noen av kassene som er anbefalt å bruke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...