Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg skal kjøpe meg en bmw 325 E36 som er ombygget. bilen var opprinlig en 318I, derfør lurte jeg på om det er noe problem å få den gokjent ombygget ?

takk for alle svar

Skrevet

Det er langt fra enkelt å få den godkjent. Du skal jo egentlig søke SFOOR FØR bygging. De vil trolig svare i søknaden at du må vise bilen under bygging. Det blir jo et problem for deg..

Det beste er nok å ta seg en tyskland tur å få TUF/DEKRA pappirer på bilen...

Skrevet
hei, jeg skal kjøpe meg en bmw 325 E36 som er ombygget. bilen var opprinlig en 318I, derfør lurte jeg på om det er noe problem å få den gokjent ombygget ?

takk for alle svar

La eieren godkjenne den. Så kan du kjøpe. (hvorfor er den ikke godkjent?)

Skrevet

takk for alle svar :)

eier har ikke godkjente den pga, han har nettopp mistet lappen. han har hadd bilen i 2uker før han mistet lappen,

jeg har hatt bilen på naf, og bilen vart EU-godkjent for 2 uker siden.

naf kontrollen visste den bare at jeg måtte bytte batterikassen.

men er det noe sjanse for å få den godkjent ?

Skrevet

Det er jo ingen som kan vite....

Jeg vil tippe at det blir vanskelig!

Men det er jo bare å prøve, ikke så mye annet å gjøre!

Skrevet

Hei!

Ring trafikkstasjonen. Si at du vurderer et kjøp og forhør deg om mulighetene for å få den godkjent. BMW Norge kan sikkert gi deg papirer på hva som må være endret på 318i for at den skal være tilpasset en 2,5 liters motor.

Tror dette skal gå fint om du følger ovennevnte.

Skrevet

Tror det er lurt å ringe din lokale trafikkstasjon og noter deg alt de sier. Legg det frem slik det er. Om du klarer å få papirer fra BMW Norge så er du veldig flink!! Jeg tviler veldig... Mange som har prøvd før deg..

Men du kan få et autorisert BMW verksted til å godkjenne at alle delene er fra en 325, tror de holde for biltilsynet.. (i tillegg til all dokumentasjon da! ink. MVA papirer om noe er kjøpt fra utlandet)

Ring å hør hva de sier, så oppdater oss :-)

Skrevet

Det var ikke den smarteste kommentaren jeg har hørt! Problemet er ikke hva du får igjen på forsikringen. For du kan registrere den som 325 hos FS. Problemet kommer om du krasjer i stor fart, eller dreper noen i trafikken. Da vil du nok ha problemer med økonomien en stund frem over... I tillegg vil du få mer for bilen om den er godkjent ombygd ved et evt. salg

Skrevet

takk til alle svar.. jeg har hadd bilen på en bukk så jeg fikk sett under bilen.. ikke en rustflekk.. de folkene på traffikstasjon her de er gått på en snurr mer eller mindre.

det er så dårllig kundeservice at det er ikke til å tro.

men nok om det, er det noen andre plasser jeg kan få den godkjent ? takk til alle svar 8)

Skrevet

Jeg ringte teknisk avdeling hos FS. Og jeg ble positivt overeska over svaret jeg fikk. Det virker ikke som det er noen problem så lenge du holder noen krav:

1. Du må sjekke totalvekten på bilen mot en 325. Også vekten over akslingen fremme og bak. (vei bilen på en lastebil vekt) Men tror det skal gå greit på denne. Om jeg ikke husker feil så veier 325èn 1380kg.

2. Du MÅ ha alle papirer på 325èn. Hvor den kommer fra, MVA papirer om den kommer fra utlandet etc. De sjekker opp motor nummer mot BMW tyskland.

3. Du må få et autorisert verksted til å dokumentere at alle deler faktisk kommer fra en 325. Understell, motor, gir etc.

Du trenger ikke å søke SOFOR (som jeg tidligere trodde) på slike ombygninger. Det holder å bestille en time. Jeg legger ikke ut navnet på kontaktpersonen jeg pratet med, men du kan få navn og telefonnummer om du sender meg en e-post. Han var langt oppe i systemet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...