Gå til innhold

E39 - 2002 - Risting, risting og atter risting (long story.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey alle bmw-groupies :)

Jeg har en E39 2002 modell 520iA Touring og jeg sliter med risting / vibrasjon (både foran/bak, ...mest bak, forklaring følger). Jeg har videre søkt på forumet og sett/lest de forslag som er gitt på lignende forepørsler.

Oppsummering i forbindelse med vibrasjoner i BMW 520i

Innledning.

Det er viktig i denne oppsummering å se sammenheng mellom hva som er utført og hva dette har resultert i som konsekvens av

a) utført arbeid

B) defekte deler

Jeg er ikke berettiget til å verken synse eller mene stort om hva som kan være årsak/grunnlag til disse problemene, men jeg har i denne langtekkelige prosessen opparbeidet meg noen meninger. Som historien forteller, er det byttet

 1 ganger vinterdekk (4 x)

 1 gang sommerdekk (4 x) nye CONTI (sportcontact)

høydekast 0,6

 3 stk firehjulskontroll (tronrud bil)

 1 x balansering og felgretting (8-12 x) (holmen)

 1 gang sommerfelgbytte (4 x) (m5-replika, holmen)

 1 gang byttet bremser foran (2 x) (tronrud)

 1 x bytte av 1 traversforing bak (automek)

 X antall prøvekjøringer av både tronrud og dekkpartner.

Dette kommer som resultat av dokumentert vibrering i bilen. Vibrasjonene føles fra 80 km/t og oppover. Vibrasjonene har videre ikke vært konsekvent, men har kommet og gått. Dette kan mulig ha noe med veiforhold etc. å gjøre.

60 km/t

Svak vibrasjon

Jeg er blitt fortalt at dette kan dreie seg om høydekast som er innenfor normene

80 – 90 km/t

Vibrasjon i ratt/styring kommer og går (ikke konsekvent)

100 + > km/t

Vibrasjon øker i bilen og det virker som dette kommer bakfra (heller dette virker ikke konsekvent)

Jeg har vært hos:

- Holmen AS Bilgummi (dekkpartner)

- Tronrud BIL

- AutoMek

Har nå bestillt time hos AutoZentrum for å se om de klarer å finne årsakene til problemene. Jeg har liten tro på at det er dekk/felg som forårsaker dette, da jeg forsøkte å legge om til vinterhjul. Vibreringen var helt lik som på de nye sommerdekkene, igjen på helt nye felger. Vinterdekkene har på sin side aldri har gitt vibrasjoner i bilen tidligere.

Problemene rundt dette har begynnt å koste meg en hel del, så tenkte kanskje å legge inn en tråd her i håp om at noen råe bmw-entusiaster kan fortjene seg en flaske champiss :)

Takker på forhånd for svar.

Mvh

KS

• Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hei,

Fikk et tips om at det kan hjelpe å klemme på drivknutemansjettene, for å fordele fettet på nytt. Mesteparten av fettet er kastet ut, og det skader vel ikke å klemme litt tilbake til drivknuten. Lett å prøve, interessant å høre om det gjør noen forskjell.

Vil også tillegge at jeg prøvekjørte flere 528 før vi kjøpte den vi har nå. Mer enn halvparten av dem hadde plagsomme vibrasjoner.

Skrevet

Byttet de fire traversforingene bak på min og problemet ble nesten borte. Mitt lokale BMW-verksted, som jeg forøvrig har fått et slett inntrykk av etter diverse forespørsler, viste ikke at disse var et slitasjeproblem og har aldri byttet dem. Fikk jobben gjort i Sverige i ferien da det trengs noe spesialverktøy. Dette verkstedet kjente meget godt til dette problemet og har byttet disse på svært mange E39 touring. BMW her skal forøvrig ha fire timers arbeid for disse fire foringene. I Sverige var jobben gjort på litt over 1,5 time. Skandaløst..!

Fremdeles kjenner jeg en sjelden gang vibrasjoner, men skal bytte litt andre slitedeler i understellet grunnet litt ulyder og normal slitasje.

Skrevet

Kjenner meg godt igjen i det du skriver der. Da jeg spurte Tronrud om hva som nå blir prosessen videre, fikk jeg svar at de måtte kontakte BMW Norge for å videre feilsøke rundt dette. Dette er litt av grunnen til at jeg nå går til Autozentrum med dokumentert grunnlag av hva jeg har "vært igjennom". På telefon med autozentrum var de kjent med vibrasjoner i E39, og at dette kan dreie seg om alt fra travers-foringer til (believe it) litt sjev bakluke som kan forårsake feil aerodynamikk... Hvilket verksted benyttet du i sverige?

Skrevet

Lindholms Bil AB i Umeå. For deg som bor sentralt på Østlandet blir det kanskje litt langt å kjøre... :)

Hvor langt er bilen din kjørt?

BTW:

Jeg prøvekjørte 4 stk E39 touring før jeg kjøpte den jeg har nå. Alle hadde vibrasjoner av en eller annen form.

Skrevet

Hvis du søker på autopower.se finner du mange flere som har erfaringer med disse vibrasjonene. En av gjengangerene er nettopp traversforingene. Ellers ser det ut som om det kan skyldes alt mulig annet rart.

Men i stedet for å bruke timesvis på feilsøking på verksted så forsøker jeg heller å bytte ut komponenter som normalt sett er litt slitt, relatert til km-stand. Tre timer og en firehjulskontroll på verksted blir såpass dyrt at du f.eks kan bytte bærearmer og casterstag i forstillingen til samme pris. Forutsatt at du gjør arbeidet selv da.. :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Da er bilen lagt inn hos de hvitkledde på autozentrum. Nå bare x-er jeg fingrer og træler om at de faktisk finner ut hva som feiler bilen!

Som lovet, ...to be concluded :)

Skrevet

dette blir spennende.. jeg har samme problem.. og jeg har byttet det meste.. ikke vært på mellomaksling enda men det blir neste!

Skrevet

Hehe, meningen var å fortsette her. ville bare sjekke opp i casterstagpriser... nåvel, nå rekker ikke autozentrum å bli ferdige før helgen så bilen blir hentet sånn at jeg slipper å kjøre 116i i helgen!

e39 // 2002 // 520iat // km 138.000

De har altså funnet en del ting som vil bli gjort til uke:

- Slitte traversforinger bak

- Slitte casterstagforinger foran

De sier det er for tidlig å finne ut om det er disse som forårsaker vibrasjon og risting før delene over er byttet. Det er ikke mulig å foreta en "god" 4-hjulskontroll med såpass slitte foringer.

Til de andre som har problemer:

Det er kjent fenomen, spesiellt på Touring

E39 er sensitiv for høydekast, toleransegrensen på CONTI er vel 1mm og på en E39 kan 0,5 være nok til å skape vibrasjon. Det er videre ofte ikke nok for de som balanserer dekk å lese av målingene, men viktig at de også foretar en visuell sjekk på begge sider av dekk, samt høyde. Videre er det vitkig at de som balanserer spenner opp felg ved hjelp av BMW-NAV. (noen mener dette ikke har noe å si, men jeg har opplevd at verksted A balanserer og verksted B forteller at dette er jo helt feil).

Når det gjelder dette med Continental og høydekast pleier de som har peil å slutte å tøve og legge om til Michelin. Michelin skal være det merket som er det absolutt rundeste dekket.

Dekkmann på alnabru balanserer dekk "på bilen" altså på mølle/rampe, og dette er jo en relativt rask, enkel og billig operasjon før man begynner med drivknute, drivaksling, travers, stabstag mv... (jeg har ikke vært hos dekkmann da mine vinterdekk som var ok også vibererer).

Kan legge til at spissing og konf på dette ikke vil påvirke risting/vibrasjon som kommer fra dekk/oppheng, men det vil seff forårsake andre guffne ting om dette blir satt feil.

Dekktrykk kan ha noe å si på enkelte merker.

BMW sier videre at også aerodynamikk er med på å skape vibrasjoner.

Har dere noen gang åpnet vinduene bak og fått denne lyd-krasjen det skaper? altså det blir et slags vanvittig bråk... Jeg gjorde dette samtidig som bilen vibrerte og denne "høye tette lyden" gikk hånd i hånd med vibrasjonen i bilen. Dvs at bilen beveger seg rimelig mye i vibrasjonsspekteret...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...