HMW Skrevet August 10, 2007 Skrevet August 10, 2007 dette hørtes ut som ble ikke veldig billig på autozentrum... uff...
xsivke Skrevet August 10, 2007 Forfatter Skrevet August 10, 2007 Det skal jeg love deg! Hvis du tar mitt første innlegg i betrakning og tenker cash så blir dette alt-i-alt svært dyrt... Men har en høne å plukke med et 'ikke-navn-gitt' BMW-autorisert verksted som har foretatt 4-hjulskontroll 3 ganger og sier at BILEN ER OK! For så deretter anbefale meg nye felger fordi at mine felger mest sannsynlig var gåene. Hehe, Oh my GOD!!! I will fu***' take you on a moped ride! De fire felgene ble i etterkant av dette målt hos Holmen AS og de er og var 100% klinisk rette! Holmen kjøpte til og med mine gamle felger!!! Har vært i kontakt med BMW-Norge også vedr den mest ryddige måten å løse dette på. Setter pris på støtte i dette gitt
Odd-M Skrevet August 10, 2007 Skrevet August 10, 2007 Låner denne tråden litt da problemet er det samme. Jeg har fått bort nesten all risting på min 99 E39. Har skiftet støtdempere forran, alle traversforinger bak, pendelarm til stabstag en side bak, nye dekk og felger. Jeg kjenner imidlertid fremdeles litt vibrasjoner den første kilometeren ved oppstart om morgenen da bilen har stått en stund. De forsvinner gradvis etterhvert som jeg kjører. Dette gjelder særlig i hastigheter mellom 50 og 60 km/t. Hvis jeg bruker bilen jevnlig i løpet av dagen oppstår ikke vibrasjonene på nytt, men hvis den står 6-8 timer kan jeg kjenne en antydning. Jeg har selv en teori om at dette skyldes at dekkene setter seg litt og får "flatspot", hvis dere forstår hva jeg mener. Dekkene er Dunlop SP9000. Input?
xsivke Skrevet August 10, 2007 Forfatter Skrevet August 10, 2007 Det er helt klart flatspot, og det er vel også ekstra ille hvis du parkerte bilen en varm sommerdag for så å kjøre bilen etter en kald vinternatt Er typisk dette, men dette er noe alle dekk har. Enkelte dekk har myk gummiblanding i tillegg til at de fremstillt på en slik måte at dette blir et problem. Slikt skal jo forsvinne de første 5 minuttene. En annen ting med min bil er at demperne forran var blitt montert "litt feil" i forhold til dreidning. Noen synspunkter på om slikt kan skape noe? Videre var den ene traversforingen også montert litt feil, dvs ikke med pilen 100% på merket.
Odd-M Skrevet August 10, 2007 Skrevet August 10, 2007 En ting er sikkert. Jeg skal ha Michelin neste gang! Har samme erfaring fra mc. Jeg har alltid sverget til Michelin og trengte i de fleste tilfeller ikke å balansere bakfelgen ettersom dekket holder utrolig høy kvalitet. Med Pirelli og Bridgestone som også er store dekkfabrikanter måtte jeg flere ganger balansere to ganger for å få bort alle vibrasjoner.
antiloop Skrevet August 10, 2007 Skrevet August 10, 2007 Bruker dere skikkelige senter ringer til hjulene dere har?
Odd-M Skrevet August 10, 2007 Skrevet August 10, 2007 Felgene og navet har samme diameter på min bil. Senterringer er vel et klassisk E34-fenomen da felger for ettermarkedet er tilpasset E39 navdiameter.
xsivke Skrevet August 16, 2007 Forfatter Skrevet August 16, 2007 Hey alle bmw-groupies Jeg har en E39 2002 modell 520iA Touring og jeg sliter med risting / vibrasjon (både foran/bak, ...mest bak, forklaring følger). Jeg har videre søkt på forumet og sett/lest de forslag som er gitt på lignende forepørsler. Oppsummering i forbindelse med vibrasjoner i BMW 520i Innledning. Det er viktig i denne oppsummering å se sammenheng mellom hva som er utført og hva dette har resultert i som konsekvens av a) utført arbeid defekte deler Jeg er ikke berettiget til å verken synse eller mene stort om hva som kan være årsak/grunnlag til disse problemene, men jeg har i denne langtekkelige prosessen opparbeidet meg noen meninger. Som historien forteller, er det byttet 1 ganger vinterdekk (4 x) 1 gang sommerdekk (4 x) nye CONTI (sportcontact) høydekast 0,6 3 stk firehjulskontroll (tronrud bil) 1 x balansering og felgretting (8-12 x) (holmen) 1 gang sommerfelgbytte (4 x) (m5-replika, holmen) 1 gang byttet bremser foran (2 x) (tronrud) 1 x bytte av 1 traversforing bak (automek) X antall prøvekjøringer av både tronrud og dekkpartner. Dette kommer som resultat av dokumentert vibrering i bilen. Vibrasjonene føles fra 80 km/t og oppover. Vibrasjonene har videre ikke vært konsekvent, men har kommet og gått. Dette kan mulig ha noe med veiforhold etc. å gjøre. 60 km/t Svak vibrasjon Jeg er blitt fortalt at dette kan dreie seg om høydekast som er innenfor normene 80 – 90 km/t Vibrasjon i ratt/styring kommer og går (ikke konsekvent) 100 + > km/t Vibrasjon øker i bilen og det virker som dette kommer bakfra (heller dette virker ikke konsekvent) Jeg har vært hos: - Holmen AS Bilgummi (dekkpartner) - Tronrud BIL - AutoMek Har nå bestillt time hos AutoZentrum for å se om de klarer å finne årsakene til problemene. Jeg har liten tro på at det er dekk/felg som forårsaker dette, da jeg forsøkte å legge om til vinterhjul. Vibreringen var helt lik som på de nye sommerdekkene, igjen på helt nye felger. Vinterdekkene har på sin side aldri har gitt vibrasjoner i bilen tidligere. Problemene rundt dette har begynnt å koste meg en hel del, så tenkte kanskje å legge inn en tråd her i håp om at noen råe bmw-entusiaster kan fortjene seg en flaske champiss Takker på forhånd for svar. Mvh KS Just4Now - Concluded Da var bimmern plukket opp etter x antall kroner mindre i banken!!! Autozentrum har gjort følgende: - Casterstag - Casterstagforinger - 4 X Traversforinger - 1 X Stabstag (kjøttbein) Resultat: Det er godt å ha en bil som virker fresh på styring og som oppfører seg som den skal. Ristingen derimot er ikke borte, men noe forbedret !! PS! om noen har opplevd sterke vibrasjoer i ratt ved nedbremsing på ujevnt underlag (dvs: ratt rister kraftig) var dette casterstag/+foring. Ble supertight... hehe, luften har helt gått ut av ballongen nå!!! Action: Skal i morgen på labben til Conti og kjøre en skikkelig test av dekkene. AZ prøvekjørte med et annet sett dekk/felg og ristingen var så og si borte! Når dette er fikset skal bilen rett ut på finn.no. Tror det kan bli en attraktiv sak nå som alt går mot slutten med nye deler + + any interrest? (kort info om bilen i signaturen)
2mMy Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 synd at det skulle være så vanskelig og dyrt for deg da! tydelig at våre kjære biler er noe sensitive greier!
xsivke Skrevet August 16, 2007 Forfatter Skrevet August 16, 2007 Hehe, takk for sympatien Det er usedvanlig kjedelig, men det må sies at jeg er svært nøye på at ting skal være i orden, og ingen kan si at man må påberegne seg risring i en E39! Det er dumt, men skal bli tungt å svelge finn.no-annonsen når ting virkelig virker og bmw igjen står for B M W
pallen Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Jeg heiset bilen opp på 2-søylet bukk, demonterte drivakslene inne ved diffhuset og stripset de til siden, la opp "gasswire" ned under bilen. Deaktiviserte antispinn, startet bilen, satte den i drive og heiset den opp. "Ga" gass fra undersiden mens bilen girte seg avgårde, og du kan tro det ristet godt fra mellomakselen ved et turtall jeg kan tippe er rundt 90 km/t i lock-up. Ristet godt et stykke til etersom jeg gasset på, men så avtok det når hastigheten ble noe høyere. Nå står det for tur og skifte hardyskive, mellomakseloppheng og "fette" opp knuten i bakenden av mellomakselen. Vil tro du sliter med det samme på din bil, prøv dette og du blir overrasket. Sjampisen kan vi dele på "skål" tråden
pallen Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 P.S. Du må nulle ut ABS-lampen etterpå, begynner å lyse. Heldigvis jobber jeg på verksted og kan gjøre det selv.
xsivke Skrevet August 16, 2007 Forfatter Skrevet August 16, 2007 Heldiggrisen, ...jeg spiller piano nei, men jeg kan nok ikke skru så mye... De sier at driv og mellomaksling er sjekket, men jeg er møkka lei nå, tyverr.......
Dag Thomas Skrevet Desember 13, 2007 Skrevet Desember 13, 2007 Skjedd noe mer i saken? Jeg har nemlig samme problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå