Gå til innhold

Lite olje --> Lavt oljetrykk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man har lite olje på motoren kan dette resultere i lavt oljetrykk check controll melding ? "Stop, ôldruck motor" elns fikk jeg opp og vet at for 1 mnd siden var det litt lite olje (har stått meste parten av tiden på verkstedet etter dette..) har ikke peilet men dersom det ER lite olje kan det være grunnen? hvordan olje skal jeg fylle på evt? 730i V8 1995 mod. (må fåes kjøpt på Esso/statoil/shell o.l)...

Skrevet

Hvilken Olje du burde kjøre på vet jeg ikke. Men ved lite Olje så vil ikke Oljepumpen din klare å lage det Oljetrykket du ksal ha, så du kan si det slik Lite Olje = Oljetrykk signal.

Skrevet

Den konklusjonen er jeg ikke enig i. Min mening er at du vil ha tilnærmet normalt oljetrykk, helt til pumpa suger luft - da faller det raskt til null. Jeg sier tilnærmet, fordi pumpa må løfte de manglende mm oljenivå høyere enn ellers. Sannsynligvis er trykket det samme, fordi trykkregulatoren fortsatt er virksom. Pumpa kan ha sugd luft et øyeblikk, i f.eks en skarp sving ved frisk kjøring.

Skrevet

dvil har rett. Tenkte meg ikke om. Oljetrykket er det samme, er kun ved luft trykket synker. Freskt pådrag, hmm, oljepumpa begynner kanskje å sove snart?

Skrevet

Du finner mange diskusjoner om oljevalg på Bimmers, og alle andre bilrelaterte forum. Min mening er at så lenge du følger kravet til oljespec i instruksjonsboka er alt bra. Synt-oljer kan kjøres lenger mellom hvert oljeskift. Ved mye hard kjøring bør det benyttes olje som tåler mer varme - og bytte ofte.

I tillegg har det den siste tiden blitt diskutert mangel på EP-tilsetninger (det som smører før oljefilmen er bygd opp - f.eks ved start) i de nyeste oljene. Visstnok er dette årsak til flere kamhavarier. Rådet til de som ikke har rullekammer er å styre unna oljer med de høyeste bokstavene. Noen dieselmotor-oljer og racingoljer har fortsatt bra med ZDDP.

Jeg har mest lest om dette i US-fora, men det burde gjelde for Bimmers også. Her er en artikkel:

http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... index.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...