Gå til innhold

Kollisjonsikkerhet i E39


fast Dog
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor godt denne bilen kommer ut? Var ute å kjørte me guttungen idag da eg fikk en smell i ræva! Plutselig ble sikkerheten veldig prioritert! Bli veldig gla viss dere har noen tester eller tall som kan fortelle meg at denne bilen er kraftig og solid :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk det bra med dere da?? Håper det. !! Tror du kan slå deg til ro med at det er en sikker bil. Ble vel forbigått av Volvo og Saab og i 2001 av den nye Lagunaen. Det var små marginer. Disse tre hadde da allerede kommet med wishplash seter eller nakkeputer. Var det som gjorde utslaget og så hadde Volvo og Saab SIPS (side impact protection system).Noe ekstra bjelker i dørene.Det fikk vel E39 også etterhvert.

Har den testen et sted om det er veldig viktig så kan jeg "rote" litt på gamle pc'n og se om jeg finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...gikk bra med oss! ble litt mørkbanket! Skjedde på motorveien så var litt fart i bildet. guttungen fikk ikke en skramme men eg fikk meg et lite smell i nakken, men er bra etter omstendigheten! Den testen er gull verdt for meg hvis du har den! Samboeren blir nok litt mer rolig hvis eg har noe håndfast bevis! takk jolly!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.euroncap.com/tests/bmw_5_series_1998/49.aspx

Klikk på denne du , så kommer du direkte til testsiden til EuroNCAP og der vil du finne ut at dere har en meget sikker bil. Den fikk 4 stjerner på testen og det er meget bra. Faktisk det samme som dagens BMW 5 serie.

Ellers så var det bra at det gikk godt med dere. Folk er viktigere enn bil , og da får en tåle at bilen blir litt stygg etter en smell.

Det var vel kanskje det madammen reagerte på , at deformasjonssonen på bilen hadde gjort kobben sin for å værne de som sitter inni. Regner med at kupeen var hel og fin , mens baken var godt trykt.....Da blir damene litt skeptisk og skremt av synet vet du.

Men her har du det svart på hvitt direkte fra de som tester og klassifiserer sikkerhets aspekter på alle bilene som ruller ut av fabrikkene i verden.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en sånn type bil i den prisklassen er sikkerheten i e39 elendig.

Å komme i dag med 4 stjerner forteller mye om at du ikke prioriterer sikkerhet.

BMW har alltid jobbet med understell som er kjøredynamiske og latt det gå utover ting som sikkerhet og komfort.

Deres største rival er Mercedes som har jobbet i motsatt rettning, sikkerhet og komfort har talt mer enn kjøreegenskaper.

Å trekke inn Volvo og SAAB er bare noe vi gjør fordi vi er fra skandinavia, til eksempel kan jeg fortelle at i 2000 brukte Mercedes like mye på sikkerhetsforskning som Volvo hadde i totalomsettning! .

Sikkerhet i bil handler mye om reelle ulykker, det er gjennom å samle informasjon fra virkelige ulykker man kan si noe om hva som er sikkert eller ikke.

Sikkerhet i bil er viktig, men med dagens EURONCAP så er det ikke sikkerhet i bilen, det er en gimmick som benyttes i forbindelse med salg av bilen. Ingen tvil om at organisasjonen har bidratt til å sette sikkerhet i fokus også hos leverandører som ikke tradisjonelt har brydd seg om sikkerhet, men at det har bidrat mye til totalsikkerheten er bare tull.

Dagens tester foregår i 67kilometer i timen. Hvor ofte kjører du i 67km/t og treffer en deformerbar barriære med 60% overlap?

Å bygge sikkerhetsbur er viktig, Bèla Bàrenyi (1907-1997) var den som utviklet sikkerhetsburet, det har alle biler i dag (noen kinesiske unntatt)

1951_sicherheit_sm.jpg

Her er et bilde av en kinesisk bil(Landwin) 64km/t i deformerbar barriære og samme smell i en Touareg. Jeg vet i alle fall hvilken bil jeg ville sittet i. (begge store SUV biler)

http://landwind.bootnetworks.com

Stivheten på dette sikkerhetsburet må være så sterkt at det tar unna for de ulykkene som skjer. Likevel må buret være så mykt at det ikke overfører for mye krefter til passasjerene.

Derfor er en bil med store deformasjonssoner og et stivt bur en god løsning.

Mercedes tester sine biler i 100km/t Volvo tester sine biler i 75km/t mens resten, BMW inkludert, foretar tester i 67km/t i europa og 64km/t for USA

Forskjellen i belastning på strukturen er enorm.

Til slutt vil jeg kommentere SIPS og WHIPS.

I 1975 kom en bil på markedet fra Mercedes-Benz den hadde tverrgående bjelker som tok opp krefter ved påkjørsler fra siden systemet bestod av 6 tverrgående bjelker som overførete krefter fra en sidekolisjon til den andre siden, nøyaktig som SIPS til en annen produsent, forskjellen var bare 17 år senere...

WHIPS er en seterygg som fjærer av og tar opp krefter og bremser bevegelsen sakte slik at faren for nakkeslengskader blir mindre, igjen var det en annen produsent som innførte dette i 1968 med en model kalt /8 dog uten Neck-Pro som løfter nakkestøtten fremover....

Neck-Pro

neck_prosm.jpg

Et morsomt bilde av en 1969 modell med airbag

1969_airbag_test.jpg

For mange årsiden var jeg å så på en Hyundai Sonata, og spurte selgeren om sikkerheten i bilen, han svarte nokså korrekt:

- Vel, du vet det gjelder å ha vekta på sin side...

Jeg pekte ut og sa jeg kjører den (Geländewagen) han svarte raskt

- Ja, da vinner du

W140_Opel.jpg

Dette er jo også et argument for e39, den er større enn det meste annet på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trekke inn Volvo og SAAB er bare noe vi gjør fordi vi er fra skandinavia, til eksempel kan jeg fortelle at i 2000 brukte Mercedes like mye på sikkerhetsforskning som Volvo hadde i totalomsettning! .

.

hvor mye hadde volvo i totalomsetning i 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at BMW 5 serie er vel så bra som andre bilmodeller og står nok ikke tilbake for Merc.Benz på noen måter.

Skulle jeg være så uheldig å smelle i en bil så ville det nok ikke spilt noen rolle om det var en 5 serie eller en E-Klasse. Tipper de står gansk likt. Men som jeg har nevnt tidligere så er det nok Volvo og Saab som har kommet lengst i denne type utvikling.

Dett sier jeg fordi det er sant , og ikke fordi jeg er Nordisk.

Poenget er at han som spurte skulle få et godt svar uten så altfor mye forvirring. Det tror jeg han fikk. Tipper 5'ern er god nok med tanke på dette.

Samboern har nok sett bilen etter den er smelt og fått litt dimpen med tanke på hvordan den så ut. Derfor nevnte jeg litt dette med deformasjonssoner. De skal jo se stygge ut for det er jo de som skal ta av smellen....

Men rent ellers , så er det jo fint å få masse info om ting som ikke har noe med saken å gjøre....'

Bra du hadde litt pent å si om BMW (vekten) men jeg tror den er sikrere enn du vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men rent ellers , så er det jo fint å få masse info om ting som ikke har noe med saken å gjøre....'

Greit nok det var mye Mercedes, men jeg synes iallefall det var interessant å lese.

Mercedes er/var, om vi liker det eller ikke, forut for sin tid når det gjelder kollisjonssikkerhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis dårligere kollisjonssikkerhet på 96 og 97 modellene :(

Står i teksten under videoen..

Simen, søk på E klasse 98 mod, og du vil finne ut at BMW'en gjør det bedre enn Mercen :)

Som du sikkert skjønner så er påkjeningene ved en kolisjon i 64 kilometer med 60% overlap mindre i en bil som er designet for nettop det enn i en bil som er designet for 100km/t i samme ulykke.

Det er fordi den med høyere fart vil være stivere for å tåle mer. Deformasjonssonene blir derfor mindre.

Prøver ikke å si at BMW er dårlge biler, bare at de har fokus på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å trekke inn Volvo og SAAB er bare noe vi gjør fordi vi er fra skandinavia, til eksempel kan jeg fortelle at i 2000 brukte Mercedes like mye på sikkerhetsforskning som Volvo hadde i totalomsettning! .

.

hvor mye hadde volvo i totalomsetning i 2000?

Vet jeg ikke, leste dette i en artikkel der DCAG viste seg å være det konsernet i verden som brukte mest penger på forskning og utvikling pr omsatt krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på denne:

http://www.consumerreports.org/cro/cars ... tvideo.htm

Velg Bmw 5 series og årstall..

e60 så jo bra ut.

Men legg merke til en ting på e39, kollapsen i A-stolpen vitner om at man er i nærheten av kollaps i sikkerhetsburet, og det betyr at høyere fart vil drepe buret, det er tross alt ikke så ofte en ulykke skjer med 60% overlap i 64 km/t..

Men husk på at sikkerhet er mye mer enn smellen, BMW er blant de beste i verden på aktiv sikkerhet, og det beste må vel være å unngå smellen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...