Gå til innhold

Hvis du mister lappen, hva skjer?

trulS
 Share

Anbefalte innlegg

Hva skje hvis du kjører bil når førerkortet er inndratt? Og du har betinget dom på deg? Og hva skjer hvis du kjører etter å ha blitt stoppet 2 ganger og eventuelt sont dommen?

Noen som vet? Vil ikke hørre at det burde jeg ikke gjøre, osv, det har ikke noe med om jeg har mistet lappen eller ikke, eller burde kjøre eller ikke, vil bare ha svar på det jeg sporte om?

Og sier ikke at jeg har mistet lappen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører uten førerkort vil du få økt sperretid. Litt avhengig av forseelse minimum 6 mnd ekstra vil jeg tippe.

Det er langt verre hvis du blir involvert i en ulykke. Det behøver overhodet ikke være din feil, men du blir tillagt all skyld uansett siden du ikke har førerkort. Du må dekke alle skader selv. Ved personskade betyr det gjeldsslave for resten av livet, hvis er person f.eks havner i rullestol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer ann på hvem du møter som er politi vil jeg tro...

jeg kjørte en stund mens jeg ventet på å få ta lappen igjenn..

blei stoppa 1 gang og fikk en bot på 5000,- pluss at de tok med seg nøklene som jeg måtte hente med en som hadde lappen :P

men ikke kjør uten lappen!!

det er det dummeste du kan gjøre når det kommer til bil...

som xxx sa

skjer det noe så er det ene og alene DU som får skylden og må betale alle utgifter for alle involverte..

det er bare ren idioti og gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår veldig godt at det frister å kjøre uten lappen. Sjansen for å havne i en ulykke er svært liten om du begrenser kjøringen til de gangene det er svært nødvendig. Bykjøring på tidspunkt med lite trafikk og samtidig lave hastigheter kan til nøds være noe å sjanse på.

Et annet tips er å bestille seg opp flere sertifikater slik at du fysisk fremdeles har lappen. skulle du være så uheldig å bli stoppet i en rutinekontroll uten å ha gjort noe galt sjekker de vanligvis ikke om du faktisk har lappen eller ikke. ( det kan selvsagt forekomme) Nå som du ikke har lappen kan du selvfølgelig ikke gjøre det, men om du mister den igjen og føler deg komfortabel med å kjøre usertifisert kan det være en ide.

Men det beste er selvsagt å la være. Se på det som en prøvelse for personligheten. Du kan også ta taxi ganske mange ganger for det du sparer i bensinpenger.

Vær fornuftig og la bilen stå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden litt.. Hva skjer dersom man mister lappen/får bøter f.eks i tsjekkia eller andre land et stykke ut i europa? Har de noe slags forbindelse for tilbakemelding til norge om dette? Grunnen til at jeg spør er at jeg nettopp så noen gumball 3000-episoder, og der hagla jo bøtene inn og folk ble tatt i enorme hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden litt.. Hva skjer dersom man mister lappen/får bøter f.eks i tsjekkia eller andre land et stykke ut i europa? Har de noe slags forbindelse for tilbakemelding til norge om dette? Grunnen til at jeg spør er at jeg nettopp så noen gumball 3000-episoder, og der hagla jo bøtene inn og folk ble tatt i enorme hastigheter.

Nei du får ingen reaksjon fra norske myndigheter. Du må ta den straffen som gjelder i det landet du blir tatt i, men du kan få politieskorte til nærmeste grenseovergang og forbud mot og kjøre i det aktuelle landet igjen. blir du f.eks tatt i fotoboks i tyskland vil du få brev fra bunderspolizei om hva/hvor og når og at saken blir henlagt. Kjører du derimot i fylla i danmark så ryker lappen her hjemme også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist å lese at folk kjører/vurderer å kjøre uten lappen. Da jeg var uten førerkort, sa folk; essa, det er bare å kjøre, hva er oddsen for å bli stoppet?

Det er lov å tenke litt lenger frem enn til nesetippen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var uten lappen i to år, kjørte ikke en gang uten den. Tenk viss det skulle skje noe, kjøre over en unge eller noe, da hadde jeg hatt sinnsykt dårlig samvittighet etterpå. Også når man kjører uten så er det vel sånn at da har man aldri sett så mye politi på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...