Positiv Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 Har for første gang fått kast i en bremseskive. Merker det ved svak nedbremsning fra 85km til 70km. Så går det over. Lurte på hvordan det blir kast i bremseskivene. Hva skjer? Og hvordan finner jeg ut hvilken skive det er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet August 7, 2007 Share Skrevet August 7, 2007 når jeg ser hvilken bil du har så tipper jeg heller utslitte foringer. Rister rattet, bremsepedalen eller hele bilen? Ellers kan jeg jo sitere 02-Henning: Jaja, når min påstand er at "kast" ofte ikke er nettopp kast, så må dere komme opp med noe bedre enn å bare påstå at dere har rett i at det er kast. Hvordan har dere verifisert dette? Jeg har jo selv vært utsatt for flere kompetente mekanikkere som hardnakket har påstått at skivene mine har kast og må byttes. Som nevnt har jeg fått 2'er feil på kast i bremser to ganger, selv etter at jeg har argumentert innstendig over telefon til mekanikkeren. Hver eneste gang har jeg tatt disse "rensende oppbremsingene" og hver gang har "kastet" forsvunnet som dugg for solen. Det er flere titalls personer i BMW-klubben som har vært ute for det samme på forskjellige verksteder over hele Norge, så dette er ikke et problem begrenset til én enkelt mekanikker på ett verksted her i området. Min påstand: Dere som påstår at ALLE skivene dere har skiftet på grunn vibrasjoner har tatt feil i ca 90% av tilfellene. Så, værsågod, bevis at jeg tar feil. Jeg har som sagt en drøss PKK-sedler som plutselig ble OK uten å skifte en skrue til å understøtte min påstand! http://trim-4-eldre.com/forum.asp?ThreadID=12313#247618 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet August 7, 2007 Forfatter Share Skrevet August 7, 2007 Hadde bilen hos Autopower i Oslo, og de fant ingen slark i for/bakstillingen. Noe de heller ikke gjorde når jeg eu-godkjente bilen i Juni. Skiftet klosser for noen uker siden, for og se om det ble bedere, men den gang ei. Når jeg presset stemplene tilbake på kalipterene, gikk alle greit, utenom venstere framme. Den satt dønn fast, men klarte til slutt og få presset den inn. Kan det ha seg slik at stempelet har rustet og presset klossene til skiven slik at skiven er blitt varm, og jeg har fått kast av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet August 7, 2007 Forfatter Share Skrevet August 7, 2007 Kjenner det noe i pedal, men mest i rattet. Det er kun ved svak nedbremsing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Hadde samme problemet i min e28. prøvde å dreie skivene, etter det vart det bra. så det er nokk kast i skivene med deg også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turn-in Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Hadde bilen hos Autopower i Oslo, og de fant ingen slark i for/bakstillingen. Noe de heller ikke gjorde når jeg eu-godkjente bilen i Juni.Skiftet klosser for noen uker siden, for og se om det ble bedere, men den gang ei. Når jeg presset stemplene tilbake på kalipterene, gikk alle greit, utenom venstere framme. Den satt dønn fast, men klarte til slutt og få presset den inn. Kan det ha seg slik at stempelet har rustet og presset klossene til skiven slik at skiven er blitt varm, og jeg har fått kast av den grunn. Stempelet skal ikke gå så tregt og er nok synderen i ditt tilfelle. Du kan sjekke om varmgang er årsaken ved å gjøre en kraftig oppbremsing, kjøre 6-7km uten å bremse og la bilen trille til den stopper. Kjenn på skiva om den fortsatt er veldig varm. Sammenlign gjerne med andre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Det er skrevet en del om dette et sted på BMWCCN, prøv dette : Dra på opp til 100 km/t eller litt mer, ta en skikkelig hard oppbremsing, dra opp i samme fart igjenn med en gang og brems hardt på ny. Gjør dette noen ganger, da forsvinner ofte ristingen. Er jo verd å prøve, mange har gjort det med stort hell og har spart penger på et unødvendig bytte av bremseskive. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Positiv Skrevet August 8, 2007 Forfatter Share Skrevet August 8, 2007 Takk for svarene. Skal prøve ut hastighet over hundre, med påfølgende hard nedbremsing. Og det med varmegang i skivene. Ha en god dag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jaro Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 Tror det er viktig å presisere at ved denne metoden kommer resultatet først etter at kraftig nedbremsing er gjort flere ganger, minst 5-6. Og at etter siste bremsing kjører 10-15 min for å kjøle bremsene, helst uten å bruke dem. En må bremse så hardt at det er rett før du låser bremsene eller at abs'en kobler inn. Eldre bilmekanikere og andre har brukt denne metoden i årevis! Tipper mange kunne spart noen kroner på dette isteden for skivebytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
? Skrevet August 8, 2007 Share Skrevet August 8, 2007 husk å se i speilene først når det først er snakk om kast i skivene (uten at jeg veit noe om trådstarter sitt problem), jeg gjorde noe lignende nevnt over her, med ordentlig hardkjøring og flere krappe oppbremsinger. faktisk så ille at det røyk av klossene, kastet i skivene ble borte meeen, så gikk det noen dager, så kom kastet igjen kjøpte skiver på biltema til 199kr/stk, og kastet ble borte igjen... kast i skivene kommer ofte fordi de er så tynnslitte at skivene blir krøllete når de blir varme... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå