Gå til innhold

Hvilken olje for å bli kvitt tikking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bimern har begynt å tikke litt innimellom, så det er vell på tid med oljeskift.

Hvilken olje vill dere anbefale?

Jeg har bestandig kjørt med mobil1 0-40 før, men må kanskje ha noe tykkere nå siden det tikker..?

ikke vet jeg...

vil det hjelpe på å fylle på sånn motorvask greier før jeg skifter olje?

Skrevet

Jeg har bare positive erfaringer med engineflush som "behandlingsmetode" mot tikking. Til motoren din vil jeg faktisk anbefale enda tynnere olje enn den du har nå. Castrol Longlife SLX 0w/30

Det er den de bruker på bmw i Tyskland for tiden.

Skrevet

trodde man skulle bruke tykkere olje hvis motoren begynte å tikke..?

vet ikke hvilken olje som er på den nå.

hva kommer egentlig tikking av?

er det mulig at det ikke forsvinner ved oljeskift?

Skrevet

det er ventiltikk det kommer av vel... men den tikkingen kan gå vekk med oljeskift... men spørs vel ossen olje du bytter til kanskje

Skrevet

Ventiltikking forekommer når ventilløfterne kommer for langt fra kamakselen. Moderne biler har hydrauliske ventilløftere. Det gapet som skal være mellom ventilløftere og kamaksel blir fylt igjen ved at ventilløfteren "ekspanderer" litt. Den har innebygget et hydraulisk stempel som presses opp av oljetrykket i motoren. Hvis det blir mye dritt i oljen kan stempelet i ventilløfteren sette seg fast og den hydrauliske løfteren ekspanderer ikke lengre. Man får derfor et "smell" hver gang kamakselen skal løfte ventilen. Det som ofte hjelper er motorrens som fjerner avleiringer og dritt i oljekanalene.

mvh

Torfinn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...