Jonatan Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 Har en 523 iAT 2000 mod. Meget fornøyd alt i alt. Fantastisk bil. Et skår i gleden er at jeg hører markante "ulyder" fra bakvogna når jeg cruiser mellom 60 og 80. Det er en form for rumlelyder eller dunkelyder som ikke er turtallsavhengige men ser ut til å være knyttet til "hjulhastigheten". Det merkes best (eller bare) når jeg nesten ikke har gasspådrag. De er der selv om jeg setter giret til nøytral. Gasser jeg på forsvinner mesteparten av ulydene. Det er ikke noen spesielt merkbare vibrasjoner i rattet når dette oppstår. Jeg har forresten akkurat byttet skiver, klosser og calipere foran pga kast i skivene så der skulle alt være i orden. Er det ubalansert mellomaksling? Slark/sleng i foringer eller lagere eller hva? Eller er det helt normalt? Irriterende å ikke vite hva det er og tar gjerne i mot tips og vink før jeg går til det skritt å bestille verkstedtime for analyse av dette obskure fenomenet. Takker for tips, forslag og erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TJ Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 Det KAN være foringer som bør skiftes, slik at det blir slark i stagene. Det kan også være hjullager, men det rumler ikke, den ulyden "uler" mer på en måte. Kjenner igjen symptomene fra min egen forstilling i vår, den raklet og rumlet. Byttet foringer og stabstag foran, så var alt som det skulle igjen. Har du prøvd å heise opp bilen og kjenne om det er noe slark når du drar og røsker litt i dekkene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 Du må nok under bilen for å lokalisere problemet,ta med ett lite brekkjern for å kjenne på stag,støtdempere,eksosanlegg osv,ett tips er at bremsebånd til håndbrekk ligger opprustet inne i bremseskiver bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonatan Skrevet August 9, 2007 Forfatter Share Skrevet August 9, 2007 OK, takk for tips. Ser at jeg kanskje ikke beskrev lydene godt nok. Er vanskelig, men de høres litt ut som svake "bommeli-bommeli-bommeli-bommeli" i takt med hjulenes eller akslingenes rotasjonshastighet. >Det er ikke en utpreget dunkelyd og heller ikke så høyt volum, mer som en form for resonnanslyd. Den varierer ikke med turtallet men følger hjulhastigheten og kommer klarest når man bare ruller avgårde med lite gasspådrag (lite press på drivverket/akslinger). Jeg får be om en sjekk på neste service tenker jeg, medmindre noen har en klar ide om hvor problemet ligger. Skjønner at det ikke er lett når man ikke kan høre det selv.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald e30R Skrevet August 9, 2007 Share Skrevet August 9, 2007 OK, takk for tips. Ser at jeg kanskje ikke beskrev lydene godt nok. Er vanskelig, men de høres litt ut som svake "bommeli-bommeli-bommeli-bommeli" i takt med hjulenes eller akslingenes rotasjonshastighet. >Det er ikke en utpreget dunkelyd og heller ikke så høyt volum, mer som en form for resonnanslyd. Den varierer med turtallet og kommer klarest når man bare ruller avgårde med lite gasspådrag (lite press på drivverket/akslinger). Jeg får be om en sjekk på neste service tenker jeg, medmindre noen har en klar ide om hvor problemet ligger. Skjønner at det ikke er lett når man ikke kan høre det selv.... Hei hvis jeg si noe om det så kan det høres ut som den gummiringen på opplagringen i mitten på mellomakselen. har hatt samme prob på en bil. litt jobb og komme til må av med eksosen og varme skjold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå