Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en BMW 320i e36...

Korken til kjølevæske tanken satt litt skjevt skrudd på, så endel kjølevæske rant ut når motoren ble stoppet...,

men nå når jeg skulle fylle på kjølevæske kan jeg ikke finne noe min eller maks strek for kjølevæske nivået.., er det noen som vet hvor min eller maks er...?

(Tanken har flere "hakk" oppover..., noen som vet hvilket hakk som er min/maks ...? Se bildet under om du ikke skjønner hva jeg mener :-))

Takker for alle svar, fint om dere sier i fra om dere ikke skjønte hva jeg mente :-)

TANK.jpg

Skrevet

Har ikke selv slik tank, men hadde jeg hatt så hadde jeg fylt til den øverste streken. Kan godt hende det er feil, men da hadde jeg gjort det galt selv :) Om du har noe lite på ekspansjontanken (ser ut som det er ekspansjonstank og radioator i ett) så gjør ikke det noe. Er bare mer for vannet å "ekspandere " på :) Men ikke overfyll, det gir deg bare trøbbel.

Skrevet

Midt på tanken står det eit litt større strek (ser det heilt nederst på bildet ditt), der står det cold. Når kjølevatnet er kaldt skal det fyllast opp til det streket. Reknar med det er max som er den øverste av strekane ;)

Skrevet

Er vant med at det er en min. strek og en maks strek på vann beholderen...

Men her fant jeg ikke det..., ifølge instruksjonsboka skulle det være en maks strek.., men det ser ut til at den har blitt slitt vekk eller noe sånt..., derfor spurte jeg :-)

Har hørt litt forskjellig nå.., er det noen som har noen "fasit" svar..?:P

Takker for alle svar. :-)

Skrevet

fyll til den laveste når kald, husk å luft radiatoren om det trengs.. pleier å være lurt.

kjør motoren varm, så ser du at vannet har ekspandert til den øverste.

sånn er det på min hvertfall

Skrevet

jeg fylte opp til det øverste hakket når motoren var varm og luftet :) Fylte så etter til det var på det øverste streket. I Teorien burde nivået være sunket ned på Cold streken nå som bilen er kald, men det har jeg ikke skjekket. Tror jeg gjorde det riktig ihvertfall. Bilen fungerer normalt.

Skrevet

Du skal fylle kun når motoren er KALD. :!:

Aldri åpne påfyllingslokket når motoren er varm, da vil nemmelig kjølesystemet suge i seg luft. Da blir det luftlommer. Og det vil du -ikke- ha.

Så når motoren er KALD, kan du fylle til den midterste streken. Det står merket "kaldt/cold" ved streken. Fyller du noe mer så vil det overflødige vannet bli presset ut et eller annet sted pga. for høyt trykk. Da kan man i verste fall få lekasjeproblemer.

Det sier iallefall en jeg kjenner som har jobbet 25 år for BMW Norge.

Skrevet

Ok.., takker for svara :-)

Det er to lufteskruer..? En ved siden av vannpåfyllinga, og en til et annet sted???

Åssen blir det med lufting da..? Skal lufte skruene løsnes før vann påfylling, eller skal motoren varmes opp etterpå med skruene oppe, eller åssen bør dette gjøres?

Takker :-)

Skrevet

er en lufteskrue på radiatoren så sitter det vel en på termostathuset vis jeg ikke tar helt feil! gjør iallefall det på 4selyndra m40/m42m44 så regner med det sitter en på 50 og 52 og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...