Gå til innhold

Gasspedal posisjon sensor....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig denne sensoren til....hvordan kan jeg vite om denne fungerer som den skal eller ikke (uten diagnose-verktøy)

Forbruksmåleren ser ut til å stemme, går til uendelig på tomgang, og til null når jeg bremser på giret.

Prøvde uansett med diagnose-verktøy og da veksler den mellom "motor-stopp" og "halv-gass" ....når den selvfølgelig står på tomgang.

Hva gjør dette med bilen ?

Skrevet

siden det på nyere biler IKKE er mekanisk/direkte kontakt mellom gasspedal og motor, så fungerer vel denne sensoren på den måten at den sjekker hvor mye gasspådrag det er, og gir motoren videre beskjed så denne "handler" deretter?

Hvertfall slik jeg har oppfattet det! ;)

Hvis den ikke fungerer ordentlig, så har jeg fått for meg at motoren ikke "jobber" i samsvar med gasspådraget! altså at den føles dau og går dårlig ved maks pådrag! og kanskje omvendt også?

Enkelt og greit at du føler et feil-forhold mellom gasspådrag og motor/kraft-følelse. Hvis du skjønner meg ;)

Skrevet
siden det på nyere biler IKKE er mekanisk/direkte kontakt mellom gasspedal og motor, så fungerer vel denne sensoren på den måten at den sjekker hvor mye gasspådrag det er, og gir motoren videre beskjed så denne "handler" deretter?

Hvertfall slik jeg har oppfattet det! ;)

Hvis den ikke fungerer ordentlig, så har jeg fått for meg at motoren ikke "jobber" i samsvar med gasspådraget! altså at den føles dau og går dårlig ved maks pådrag! og kanskje omvendt også?

Enkelt og greit at du føler et feil-forhold mellom gasspådrag og motor/kraft-følelse. Hvis du skjønner meg ;)

Takk for svar....jeg forstår hva du mener ja.

men....jeg føler ikke at det er noe feil. Motor reagerer som den skal iforhold til hvor mye/lite gass jeg gir.

Derfor jeg synes det er rart at Diagnoseprogrammet veksler mellom Motorstopp og halvgass når den sviver på tomgang.

Cluet er, burde den byttes eller ikke ? =)

Skrevet

Har nå byttet....merker ingen forskjell, merker forsåvidt ingen forskjell om jeg frakobler den heller. Kun akkurat i det stikket dras ut. Er det ingen som vet hva dette pot-meteret gjør ?

Hvordan sjekke om det fungerer som det skal ?

Skrevet

Får du ikke justert det til å vise riktig på tomgang med ny sensor ? har det vært justert på spjell skruen slik at det ikke lukker nok ? (grunninstilt ?) .

Skrevet
Får du ikke justert det til å vise riktig på tomgang med ny sensor ? har det vært justert på spjell skruen slik at det ikke lukker nok ? (grunninstilt ?) .

Det er ikke noen justeringsmuligheter.....på den sensoren. Er ikke noe gale med tomgangen....sviver stabilt på 800 omdreininger.

Så jeg lurer bare på hva er sensoren der for, hvilken oppgave har den....og hvordan teste om den fungerer som den skal?

Skrevet

Normalt på tomgang står di jeg har set og viser tomgang/av ,når det økes turtall over dette viser den dellast og ved raske pådrag 4-5 tusen viser den fulgass/fullast .Den er jo der for at motoren skal ha disse parameterene å justere blandingsforhold etter.(pluss flere andre signaler i tilegg.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...