Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst på xenon i tåkelysa no som eg skifter til M-Tech II front (E46)

er det verre enn å berre sette inni ei xenonpære?

I så fall kva for ei? H1 eller H7?

Og så, er dette lovlig?

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er ingen xenon ombyggingskitt som selges som er lovlige.

Det kreves nemlig at lyshøyden skal reguleres automatisk med

terrenget du kjører i, og da må det være montert høyde sensorer på vær aksling som igjen skal styre en høyhastighets reguleringsmotor på lykta.

Det må også være montert lyktespylere til hver enkelt lykt.

Xenonpærer kan ikke sammenlignes med f.eks halogen glødetrådpærer som H7, xenonpærer har ikke glødetråd men er gassutladingspærer som trenger flere tusen volt fra en tenner for å virke. Så dette er ikke bare bare. Det finnes heller ikke xenon i tåkelys på noen biler.

Har nettop vært på tredagers kurs i lyssystem til bil så dette vet jeg litt om.

Skrevet

Biler med xenon orginalt justerer seg vel kun ved oppstart?

Du får kjøpt kit f.eks av Gunnar her på forumet. Det er bare å sette i en pære med en boks bak. Ikke lovlig - og strengt tatt svært liten vits i tåkelys..

Skrevet

Straight six,

Jeg tror nok ikke lyktene justerer seg etter terrenget, noe som ville vært veldig spektakulært i bratte opp/nedoverbakker.

Lysene justerer seg etter hvor mye last du har i bilen. :wink:

Hella har godkjente xenonlykter for ettermontering.

Skrevet

Skaffer rimelige og brae xenon kit.ta kontakt for info. Disse fungere på biler med check controll og får ikke opp feilmeldinger som sjer med mange andre sett(har erfart dette selv.)

Skrevet

Skal man ha ett godkjent sett må et være med autmatisk justering av høyde. Dette fins ikke uansett hvor mye man sier det er "godkjent" Det er kun godkjent så lenge det er på den måten som straight six sier. Xenon lykter justerer seg i henhold til terreng. Dette er så vidt meg bekjent KUN orginal montert utstyr som har dette. Hater å gjenta mye av det straight six sier, men det som er fakta!

Skrevet
Det er kun godkjent så lenge det er på den måten som straight six sier. Xenon lykter justerer seg i henhold til terreng.!

Så bokstevlig talt får du lyset rett i trynet når du møter en med orginalt montert xenon på vei nedover!! :shock:

De justerer seg nok i forhold til bilens høyde skal du se.

Skrevet
Det er ingen xenon ombyggingskitt som selges som er lovlige.

Det kreves nemlig at lyshøyden skal reguleres automatisk med

terrenget du kjører i, og da må det være montert høyde sensorer på vær aksling som igjen skal styre en høyhastighets reguleringsmotor på lykta.

Det må også være montert lyktespylere til hver enkelt lykt.

Xenonpærer kan ikke sammenlignes med f.eks halogen glødetrådpærer som H7, xenonpærer har ikke glødetråd men er gassutladingspærer som trenger flere tusen volt fra en tenner for å virke. Så dette er ikke bare bare. Det finnes heller ikke xenon i tåkelys på noen biler.

Har nettop vært på tredagers kurs i lyssystem til bil så dette vet jeg litt om.

Får jeg spør kordan kurs du var på?

Audi/WV/MB har kommet med Xeon i tåkelysene å har ikke høyde eller spylere på det.

å det er godkjent å ha xeon i langlys det blender du ned ved du møt på noen. trenger ikke noe høyde justering eller lykte spylere for det.

høyde sensorer på vær aksling? Hvor har du det i fra?

på vær enkelt bil har det på bak aksling mest på høyre siden bak vist man har bære bru. å den føler ikke ikke om du kjør i opp over bakke eller ned overbakke. men høyden fra bære armen opp til karroseriet.

Det veit jeg når jeg skruer tildaglig på alle slaks biler.

Skrevet

Jøss, så mye man lærer a! Da får man ut noe av vranglæra ;D Er nok ikke den eneste som satt med det når tråden startet ;) Da kan jeg legge til litt til i Xenon bøtta

Skrevet

Men man kan jo overstyre dette manuelt? Altså stille på lyktene etter at "bilen" har justert de.

Skjønner hvorfor det er påbudt, men det er alikevel litt rart når man fortsatt kan justere etter eget ønske..

Skrevet
Men man kan jo overstyre dette manuelt? Altså stille på lyktene etter at "bilen" har justert de.

Skjønner hvorfor det er påbudt, men det er alikevel litt rart når man fortsatt kan justere etter eget ønske..

Da har du nok ikke auto justering serru..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...