drunken' Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Har kjøpt ny clutch på Isbilen, av en trivelig kar her på forumet! Men ringte verksted i dag, og de skulle ha 4300,- for clutch-bytte, og det er kun for jobben! Greit nok det, dem skal ha betalt for å gjøre en jobb.. og jeg har pengene.. men, det finnes alltid ett mer lønnsomt alternativ! Derfor lurer jeg på hvor mye jobb det er å skifte clutch, og vanskelighetsgrad på noe sånt? Har skrudd en del, og har greit med utstyr.. Har ikke løftebukk og girkasse-jekk, men det skal jeg alltids få lånt meg.. Er det greit å gjøre det selv, eller bør jeg sette det bort til noen andre med liiitt mer peil og skikkelig utstyr?
Thomaz Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Er ikke så vanskelig.. Er bare å skru av giroverføringa å deretter skru av skruene rundt girkassa å ta den av.. Vis du ikke har løfte bukk kan det være greit å få satt fire ganske høye bukker i hvert hjørne av bilen så du har litt plass..
drunken' Skrevet August 16, 2007 Forfatter Skrevet August 16, 2007 Høres ikke så veldig vanskelig ut da.. Hvordan er det å ta av girkassa da, må man ha sånn spesialløftegreie? Er det vanskelig å skifte selve clutchen når man har fått av girkassa? Vanskelig å få girkassa på plass igjen?
propan Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Du vil nok få det til,men sørg for å få sentrert clutchen før du prøver å sette på kassa igjen,da er alt mye lettere. Og du må nok av med mer,deler av eksos,mellomaksel samt noen deksel for å få av mellomaksel tenker jeg,så er det starteren og slavesylinderen. Også kan du skru ut kassa.
Martin-D Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 Betalte selv 3600,- for bytte inkl clutch, lønner seg nok å undersøke litt rundt før man avgjør hvem som skal gjøre det
oddis Skrevet August 16, 2007 Skrevet August 16, 2007 3600kr for clutchbytte er ikke verst, for det er faktisk noen timer arbeid. Og har man ikke skikkelig bukk i tillegg så snakker vi mye unødig drittarbeid som går sterkt utover humøret (har erfaring.. ) Men fordelen med å bytte selv er at man får mer innsikt, tar seg litt mer flid i ting, som å rengjøre skikkelig, kanskje skifte olje på kassa i samme slengen og se over resten av drivlinja etc. Også blir man jo mer personlig knyttet til den, det synes iallefall jeg Husk å bytt utløserlager også mens du er igang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå