Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis jeg har skjønt riktig treng jeg ikke lagerpresse ell noe som helst slik for å bytte asymetrisk hjullager forann på e34? er dette så enkelt som det ser ut som? greit å vite før jeg begynner på gar`n :)

Skrevet

Har ikke gjort det selv, men her er noen forslag:

Prosedyre 1:

1. La nylageret ligge i fryseren noen timer.

2. Skru av spindel og varm godset rundt lageret.

3. Slå "forsiktig" på godset rundt lageret.

4. Slå ut lageret ved å slå på ytterringen vhja en rørstubb som mellomlegg.

5. Sett inn (det kalde) nye lageret med lagerfett...

6. Slå det forsiktig inn vhja rørstubben som mellomlegg. Slå i 6 - 12, 9 - 3 mønster.

Prosedyre 2: 400 til 600 kr i arbeid(?)

1. Skru av spindel.

2. Ta ut gamlelageret (prosedyre 1) eller la verkstedet gjøre det.

3. La et verksted sette det inn med presse.

Prosedyre 3: 1500 til 2000 kr i arbeid(?)

1. La verkstedet gjøre det.

PS. Er hjullageret asymmetrisk på BMW? :shock:;) ...eller kanvære konisk? Casterarmforingen er iallefall asymmetrisk.

Skrevet

ja, att hjullageret er asymetrisk vil bare si att hullet til skruen som holder skiva ikke er midt mellom 2 hjulmutterhull;P får ikke bare lagerene for seg selv...får lageret på torsdag, så da får jeg se åssen det er å bytte da;) takk for tips

Skrevet

joda detta gikk glatt det. ikke noe stress å bytte. eneste er att det er viktig å ha på bremseskjoldet før du smelle på att spindel å lager ;) hehe...

å selfølgelig den bakre tettekoppen.

Skrevet
ja, att hjullageret er asymetrisk vil bare si att hullet til skruen som holder skiva ikke er midt mellom 2 hjulmutterhull;P får ikke bare lagerene for seg selv...får lageret på torsdag, så da får jeg se åssen det er å bytte da;) takk for tips

Mm. Lager med skive... Da har jeg lært noe om BMW i dag også:)

Skrevet

Det er ikke bare ett lager. Det er en hub med 2 hjullagre og tettinger ferdig montert i en "klump". Huben har sikkert to vanlige koniske kulelagre. Så man kan sikkert overhale en slik hub. Men da må man til SKF eller noen for å kjøpe lagre.

Torfinn

Skrevet

Mm. Lager med skive... Da har jeg lært noe om BMW i dag også:)

ja, ell altså spindeln som jeg kalle det, der sitter styreskruen til skiva-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...