Gå til innhold

Vekt på "takluke" e30.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen som vet hvor mye tyngre en e30 med takluke blir, kontra en uten takluke?

Skrevet
skjønner ikke hvorfor den skulle bli tyngre med takluke? det er jo metall der uansett!

Den blir garantert tyngre med luke! Biler uten luke har bare et tynt blekk der. Med luke er det mer. Selve luka er laget av doble plater, div skinner, takplaten er dobbel (med rom til luka).

Men hva forskjellen er, det er jeg ikke sikker på her og nå. Men kan regnes ut med ETK for å få nøyaktig.

Skrevet

ETK? den luka veier garantert noen kg. Spørsmålet er i grunn om det er verdt å fjerne den, evt finne et karosseri uten takluke ved bygging av ren banebil. Er jo ikke så gunstig med ekstra kg så høyt opp på bilen... Noen andre som har noen formening om dette?

Skrevet

Fjern takluka. Forsvinner en del kg. der. Lønner seg. Få en som er god til å sveise til å skjære den vekk å sveise det så taket ikke slår seg. Må sveise på en tværrer mellom B stolpene for at dette skal bli bra (noe som er ogrinalt der fra før)

BMWhans, for en god teori, må jeg si. Det ytre tynne blekket er der som man har takluke eller ikke takluke. Tværreren mellom B stolpene er på biler uten Takluke. De med takluke har ikke denne, men har en svær kasse som er " limt" fast i taket, med masse skinner å vaiere samt nedløpsrør til vann. Og denne holdes oppe ved hjelp av noen braketter som er festet i blandt annet Bstolpe. Hadde du en veldig dårlig dag når du svarte eller var du bare ute å svømte på tørt land? :)

Skrevet

Stemmer det 336mik. Er det noen som har kg. oppført på E30 uten takluke?

E30, med takluke, 2 dørs, M20B20;

Egenvekt; 1080Kg

Totalvekt; 1540Kg

E30, uten takluke, 4 dørs, M10;

Egenvekt; 1040Kg

Totalvekt; 1480Kg

Legg merke til at den emd 4 dører (de 2 dørene veier ekstra!) er faktisk lettere. Men husk nå at dette er en E30 med M10. 4 sylindre mindre, altså motoren veier mindre enn M20B20'n. Ca 100 Kg. Men etter hva jeg kan se, så vil du spare Kg. ved å fjerne takluke.

Skrevet
Fjern takluka. Forsvinner en del kg. der. Lønner seg. Få en som er god til å sveise til å skjære den vekk å sveise det så taket ikke slår seg. Må sveise på en tværrer mellom B stolpene for at dette skal bli bra (noe som er ogrinalt der fra før)

BMWhans, for en god teori, må jeg si. Det ytre tynne blekket er der som man har takluke eller ikke takluke. Tværreren mellom B stolpene er på biler uten Takluke. De med takluke har ikke denne, men har en svær kasse som er " limt" fast i taket, med masse skinner å vaiere samt nedløpsrør til vann. Og denne holdes oppe ved hjelp av noen braketter som er festet i blandt annet Bstolpe. Hadde du en veldig dårlig dag når du svarte eller var du bare ute å svømte på tørt land? :)

skulle tro at tverreren også veide litt da! sånn at det nesten gikk opp i opp med vekt på takluka. men jeg har aldri veid det så jeg vet ikke. og ja jeg hadde jobba i 45 grader oppunder taket på et drivhus så kan jo si at jeg hadde en dårlig dag/var ganske sliten!! ;)

Skrevet

skulle tro at tverreren også veide litt da! sånn at det nesten gikk opp i opp med vekt på takluka. men jeg har aldri veid det så jeg vet ikke. og ja jeg hadde jobba i 45 grader oppunder taket på et drivhus så kan jo si at jeg hadde en dårlig dag/var ganske sliten!! ;)

Hehe, da er svaret ditt til å forstå. NEi, tværreren veier ikke stort. Skal ikke mye til for at den tåler litt vekt. Skal kun ta imot for snø , å sette seg på taket vil få taket til å svikte på en vær bil. Skal ikke mye til for at tværreren er solid nok, kommer ikke opp i mye vekt heller. ;)

Skrevet
Stemmer det 336mik. Er det noen som har kg. oppført på E30 uten takluke?

E30, med takluke, 2 dørs, M20B20;

Egenvekt; 1080Kg

Totalvekt; 1540Kg

E30, uten takluke, 4 dørs, M10;

Egenvekt; 1040Kg

Totalvekt; 1480Kg

Legg merke til at den emd 4 dører (de 2 dørene veier ekstra!) er faktisk lettere. Men husk nå at dette er en E30 med M10. 4 sylindre mindre, altså motoren veier mindre enn M20B20'n. Ca 100 Kg. Men etter hva jeg kan se, så vil du spare Kg. ved å fjerne takluke.

Hadde en 316 uten takluke en gang. Egenvekt på denne var bare 990 kg.

Skrevet

Det gjør bare min konklusjon sterkere enn det jeg allerede har fortalt.. Dataene jeg la ut er hentet fra Mekonomen ved å taste inn reg nr. Men kan gjerne finne vognkort :) Kan godt hende mekonomen har bommet. Men lite trolig da dette er vognkort info som kommer opp. egenvekt med fører ifølge vognkort er 1085KG, slå av 75KG som er standard mål for vekt av fører så kommer man ned i 1010Kg Så vi kan møtes på halveien :P

Skrevet

altså, sparer ikke hundrevis av kilo. men på en banebil kan f.eks 20 kilo være en del. i de fleste biler det er ettermontert takluke i, står det i vognkortet att det er 20kg +. dette er sikkert litt rundet av,men sånn ca :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...