Gå til innhold

525 1995mod koker innimellom?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan kjøre fleire mil med den,men plutselig begynner den å koke.Stopper den til den er kald ijenn og kann fungere fleire mil igjenn,noe tips til kva de kan være?

Har prøvd å skifte termostat men ingen hjelp?

Blir også eit enormt trykk på kjølesystemet.

toppakninga?

Vannpumpa?

Skrevet

kan være topppakningen, men kan jo å hende du har noe luft i systemet. prøvd å stå i en skikkelig bratt bakke med fronten opp å lufte/etterfylle vann? låvebru feks...

Skrevet
kan være topppakningen, men kan jo å hende du har noe luft i systemet. prøvd å stå i en skikkelig bratt bakke med fronten opp å lufte/etterfylle vann? låvebru feks...

ja,har prøvd de fleire gonger.Opner lufte skruen så kåmmer det luft konstant.Så vill tru det er toppakninga som lekker?

synset det er en smule hvit røyk også.?

Skrevet

Lufteprosedyre:

Fyll kjølevæske med kald motor (uten motor i gang) og lufteskruen åpen til det renner ut av luftehullet.

Start motor og varm til driftstemperatur. Varmeapparatet skal stå på fullt. Åpne lufteskruen med motoren i gang og vent til det kun kommer ut rent væske uten luft. Etterfyll i ekspansjonstanken til nivåmerkene.

Dette er beskrevet lufteprosedyre i Bentley-manualen. Jeg har skiftet kjølevæske to ganger på M50 og fulgte denne begge gangene. Bilen skal stå helt plant på bakken, IKKE i bakke. Det er tilstrekkelig å lufte slik en gang. Hvis det ikke fungerer er det noe annet feil med kjølekretsen. Luftlekkasje eller annet.

Vannpumpen er et kjent problem på M50. Bytt den vis du ikke vet at den er byttet i senere tid!

Skrevet

Hvorfor så mange mener toppakningen er gåen,om bilen koker,vet jeg ikke. Hvordan ser olja ut?Er den melkevit? Majones under påfyllingslokket? I fall ja, så tyder det på vann feil sted...

Men faktum er, at langt oftere er det snakk om andre ting,som er langt mindre kostbart å reparere.Termostat. Defekt vannpumpe. Luft i systemet. Selv har jeg en 320 som også kokte. Fikk mye tilbakemelding bl.a. her fra forumet,som antydet gåen topp. Viste seg å være en liten lekkasje fra vannpumpa. Den er nå skiftet,og temp er normal.

Skjønner ikke hvorfor oppoverbakke og lufting av kjølesystemet anbefales så ofte her. Det er ikke slik man gjør det på verksteder. Bilen på flatt underlag. Av med radiator lokk og opp med lufteskrue. Hell på vann til det ikke kommer luft. Det kan ta litt tid! Og det siste som settes på, er radiatorlokket. Har jeg lært fra autorisert BMW-mekaniker(-:

Lykke til.

kan være topppakningen, men kan jo å hende du har noe luft i systemet. prøvd å stå i en skikkelig bratt bakke med fronten opp å lufte/etterfylle vann? låvebru feks...

ja,har prøvd de fleire gonger.Opner lufte skruen så kåmmer det luft konstant.Så vill tru det er toppakninga som lekker?

synset det er en smule hvit røyk også.?

Skrevet

Takker for alle tips.

Har prøvd å skifte vannpumpa i dag,og våre på bmw verksted.

Dei sa de at topppakinga var de IKKE,og at ej skulle prøve å skfte vannpumpa.

Kjøpte ny pumpe og skifta den,men sjedde akuratt de sammee.

Tok kontakt med naboen(som er bilmekaniker)og vi fant ut følgende.

Når motoren går bygger de seg opp trykk i kjøleveske systemet,og motoren går "tyngre".Når en opner lufteskruen er det eit enårmt trykk av luft.og motoren begynner å gå fint igjen.

Er ikkje de toppakninga som er gåen då?og motoren blåser luft inn i kjølesystemet?

Skrevet

klart det kan være toppakningen. men alt tyder på luft i kjølesystemet. dette kan være vanskelig jobb for uerfarne på BMW. men et godt tips er å ta av slangen ØVERST på radiatoren. fyll frostvæske rett ned i slangen til det renner over. det funker veldig bra. så blir d å lufte på "vanlig" vis. lykke til

Skrevet

Dejavu, folk anbefaler å stå i oppoverbakke med snuten for da kommer lufta fram mot radiator siden det da er det høyeste punktet. Dette er ett bra triks såfremt man ikke har ekspansjonstank men ett "selvluftende " system, altså korken på radiator er trykk basert(316 M10B18 E30 har det), noe som ikke er tilfelle på mange. Men mange har igjen ekspansjonstank som er plassert forran med radiator, da kan man igjen bruke dette trikset. Da bruker man ikke lufteskruen i det hele tatt, står på tomgang, gasser litt å diverse med koren avskrudd, så går det så fint atte.

For å komme til saken din, deg å mekanikeren din ahr funnet ut akkurat hva jeg ville si. Toppakningen din har havarert, eller så har du sprekk en plass, dette finner du ut med trykktesting. Trykket i vannet ditt kommer av at toppkaning har sprukket mellom sylinder og vann. (Mest sannsynlig, da du får trykket til sylinder i vannsystemet) Oljen din blir også melkevit til slutt, eller så blir Vannet ditt seigt som olje. Hatt samme problem selv. Jobbet lett som en fele når jeg letta på trykket, tempen sank bittelitt å det var tut å kjør, samme prosedyre om å om igjen til det ikek var mer å gå på. Er sånn det er med gåen toppakning. Siden det ikke hjalp å bytte vannpumpe (termostat er lite trolig, men du kan selvfølgelig bytte den om du driter penger)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...