Olaisen Skrevet August 24, 2007 Skrevet August 24, 2007 Skal skifte ytre bærekule på min 325IX E30. Må jeg ned med hele bære broa eller klarer jeg og banke de ut/inn med bærebrua montert på bil? Andre ting som kan bli problemer med skifte?
knut_olestad Skrevet August 24, 2007 Skrevet August 24, 2007 Sitter ikke bærekula fast i bærebrua som på E28/E34? I såfall må du skifte hele greia, men det er en kurant oppgave.
Superbeetle Skrevet August 24, 2007 Skrevet August 24, 2007 Må ha presse for for å løsne dem på e36 iallefall, men får jo slik pneumatisk presse slik at man slipper å ta ned bærearmen. MEN, på e30 sitter ytrebærekule fast!
ajsandberg Skrevet August 24, 2007 Skrevet August 24, 2007 Ja.. Bytt hele skiten.. Akkurat gjort det på 320'en min! Det går fort
Olaisen Skrevet August 24, 2007 Forfatter Skrevet August 24, 2007 Må skifte hele bære broa da? Ytre bærekule er ikke løs? Mye koster hele skiten da?
Superbeetle Skrevet August 24, 2007 Skrevet August 24, 2007 Gsbildeler skal ha 2279,40 for komplett bærearm oog 135,73 for foringen i bakkant(som er løs) Dette var til 325ix. Denne prisen var ca 1000kr dyrere enn til tilsvarende 316. Noen som kan bekrefte at de faktisk har ulike bærearmer?
turn-in Skrevet August 24, 2007 Skrevet August 24, 2007 http://bmwfans.info/part-31121701060/ Kun brukt på 325iX. www.KOED.dk har løse bærekuler til (160 DKK pluss frakt) x 1,1 x 1,25. Hos andre forhandlere må du kjøpe hele bærearmen. Det er det penger å tjene på hvis du gjør jobben sjøl. Og det er ikke noe problem hvis du har holdt i en skiftnøkkel før. Selvfølgelig må du få presset i den nye bærekula hos et verksted, men det koster ikke stort. Lurer du på hvordan du løsner den indre bærekula så si i fra.
Olaisen Skrevet August 24, 2007 Forfatter Skrevet August 24, 2007 Så lenge den ytre bærekula ikke er støpt fast i bærebrua skal jeg nok få den ut, vet at det må presses men det har jeg tilgang på utstyr til. Hvordan løsser jeg den indre bærekula da?
turn-in Skrevet August 24, 2007 Skrevet August 24, 2007 Du skal jo bruke den indre bærekula opp igjen så det gjelder å ikke skade mansjetten. Hos BMW pleier det å bruke meisel og slegge, men da kan du tenke deg hvordan det går ... Du plasserer et brekkjern mellom bærearmen og traversen. Brekkjernet skal peke fra bærekulen og innover. Brekkjernet skal ikke være i kontakt med gummimansjetten. Mellom traversen og brekkjernet lønner det seg å legge en bordbit eller en metallplate slik at det ikke blir bulk (om nå det har noe å si). Så jekker du på brekkjernet. Løsner det ikke når det står hardt i spenn, så slå sidelengs på bærekula med sleggehammer. Jeg har gjort dette med vellykket resultat på to biler. Men på den ene måtte jeg altså til med slegga. Pluss at brekkjernet ble litt rettere etterpå ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå