Gå til innhold

hva slags bensin

zephyr23
 Share

Anbefalte innlegg

hei, dette er vel ett dumt spørsmål, men kjøpte nylig en e21 316 81 mod, og har hitil kjørt den med 95 blyfri. men en kompis av meg har begynnt å lure på om den kanskje skal ha blytilsetning? kan dette stemme, eller skal den bare kjøres på 95 blyfri??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags bensin de hadde da og da har jeg ikke peiling på :/ og syntes den har begynnt å tikke litt mer enn vanlig ( så skal det sies at den sto stille i 4 mnd før jeg kjøpte den da) men skal den f.eks kjøres på 98 med blytilsetning da eller ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal kjøres på 98 og ferdig med det :) Har ingen tro på at den har godt av blyerstatning, er bare smør på flesk. Du skal se hvor mange som kjører f.eks 95 på E30, er ikke rart det begynner å tikke som et uvær. For de som er engasjert står det der at minimum oktan er 98 for E30, så du skal ikke kjøre på 95 ivartfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tro på at den har godt av blyerstatning, er bare smør på flesk. Du skal se hvor mange som kjører f.eks 95 på E30, er ikke rart det begynner å tikke som et uvær.

Problemet med blyfri bensin, er at den blir for tørr. Altså blyet hadde smøreeffekt. Samme er det på diesel, go gammel diesel(15år siden eller eldre) hadde høyt svovelinnhold, og svovel har også smøreeffekt.

I 1989 ble blyet i bensin erstattet av kalium. Kalium har ikke samme smøreffekt, som igjen gjorde at spesielt ventilseter & ventiler på eldre biler ble slitt. Nyere biler(-90+) har andre legeringer i toppen som ikke påvirkes av at blyet er vekk fra bensinen.

Tikker motoren din, så har det over hode ingen ting med oktantallet. For lav oktan kan gi tenningsBANK. Høykomp. motorer, og overlada motorer har større problemer med tenningsbank, så derfor trengs høyere oktan på de.

F.eks min Touring kan kjøres på bensin med oktan mellom 91- 98. Har flere ganger fylt 92 uten problemer, eller å ha merket å mistet noen fler av de 150 gampene den opplyses at den har :wink: .

Ellers så er det stor fokus på drivstoff til fremkomstmiddler idag. Det er også noe som gjør at f.eks 98 oktan bensin kommer til å bli mer skjelden/borte, pga. høyere produksjons kostnader, og gir større CO2 utslipp ved produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...