JE Motorsport Skrevet August 27, 2007 Skrevet August 27, 2007 Behøver 9mm gjengetapp med 0,9 stigning (Amerikansk) Noe som har en idé om hvem som kan ha dette eller skaffe det? Takknemlig for svar
Azeton Skrevet August 27, 2007 Skrevet August 27, 2007 Hva har du gjort nå?!? Venter fortsatt på at du skal selge bilen foresten..
Gunnar Skrevet August 27, 2007 Skrevet August 27, 2007 Hvis det er tommetapp du skal ha, så kan du ikke drive og leite i millimeter. Det er nok en eller annen fingjenga 3/8" tapp du skal ha. 28 TPI kanskje. 9mm gjengetapp finnes ikke. Prøv med tommer. M9 finnes.
JE Motorsport Skrevet August 27, 2007 Forfatter Skrevet August 27, 2007 9mm gjengetapp finnes ikke. Prøv med tommer. hmmm, målte med skyvelær 9mm. Men mulig du har rett,hva blir det da? Gjengestigningen målte jeg med gjengelær så den burde i alle fall stemme..
JE Motorsport Skrevet August 27, 2007 Forfatter Skrevet August 27, 2007 Hvis det er tommetapp du skal ha, så kan du ikke drive og leite i millimeter. Det er nok en eller annen fingjenga 3/8" tapp du skal ha. 28 TPI kanskje. 3/8" stemmer nok. Hvor får man tak i det? Må jeg bestille fra over dammen ?
ArildJr Skrevet August 27, 2007 Skrevet August 27, 2007 alle større verktøyleverandørsjapper har nok, 3/8" er rimelig normalt også i norge.
Gunnar Skrevet August 27, 2007 Skrevet August 27, 2007 3/8" stemmer nok.Hvor får man tak i det? Må jeg bestille fra over dammen ? Det bør gå å få tak i her også, men du må regne med at det koster litt. En tapp hos et firma som leverer seriøse verktøy til maskineringsindustrien koster mer enn et komplett sett hos Biltema. Prøv å ring Ege Skjærverktøy AS i morgen og hør om de kan hjelpe deg. Vær obs på at dette ikke er en standard 3/8" tapp (mener standardstigning er 16). Den er fingjenga av noe slag. Hvis stigningen du har målt stemmer, så er nok betegnelsen noe sånt som 3/8-28 UN, uten at du bør ta meg helt på ordet, for jeg er ikke veldig drilla i tommetapper. Det eneste som har tommegjenger hos oss er amerikanske våpen..
JE Motorsport Skrevet August 27, 2007 Forfatter Skrevet August 27, 2007 alle større verktøyleverandørsjapper har nok, 3/8" er rimelig normalt også i norge. En kompis har sjekket stort sett det meste av butikker i Oslo tidligere en gang(trolig for samme gjengetype) og ingen av de hadde Takker for tipset Gunnar , det får koste hva det koster Skal bruke dette i forbindelse med alu.termostathuset og oljefordelingblokka på bilen min,så jeg får koblet til SPA-instrumentene. Og det har for lenge siden kostet "skjorta"
Waldez Skrevet August 27, 2007 Skrevet August 27, 2007 Har sjekket Tingstad katalogen de har faktisk 9mm tapp,men tviler på at det er det du skal ha. 3/8 UNF gjenger er mere sannsynlig.
Gunnar Skrevet August 27, 2007 Skrevet August 27, 2007 En kompis har sjekket stort sett det meste av butikker i Oslo tidligere en gang(trolig for samme gjengetype) og ingen av de hadde Selv om mange av de som driver med slikt har veldig peiling, så hjelper det å ha riktige navn.. Har sjekket Tingstad katalogen de har faktisk 9mm tapp,men tviler på at det er det du skal ha.3/8 UNF gjenger er mere sannsynlig. Men hvis det er UNF, så skal stigningen være 1.05mm. Joar bør kontrollmåle dette nøye før han handler. 28 er så godt som 0.9 stigning.
Waldez Skrevet August 27, 2007 Skrevet August 27, 2007 Vet at 3/8 har 24 i stigning,men finns også i 36. Men hvor i alle dager sitter denne dustete skruen henn?
Lien Skrevet August 28, 2007 Skrevet August 28, 2007 Du kan ikke måle med et millimeter gjengelære. Stigningen på tommegjenger er antall gjenger pr. tomme, derfor må du skaffe deg et tomme gjengelære først...
torfinn9990 Skrevet August 28, 2007 Skrevet August 28, 2007 Hva er det du skal bruke gjengetappen til ? Det kan hjelpe for å vite hva slags tapp det er. 3/8 er det som er nærmest 9mm. Egentlig er det nærmere 10mm. hvis du har målt gjengestigningen til å være 0,9mm, er det sannsynligvis 28 tpi (treads per inch). 1 tomme er 25,4mm. Så 25,4 / 28 = 0,9mm pr gjenge. Problemet er at 3/8 ikke finnes i 28 tpi. 3/8 finnes i 16 og 24 da kalt henholdsvis UNC og UNF. (Unified Coarse og Unified Fine) Hvis det er på et rør kan det f.eks være NPT gjenger. National pipe taper. Disse er i tillegg kone og brukes på rør. EN fin side å lære om disse er www.mcmaster.com Torfinn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå