Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Etter å ha søkt litt her inne og google så har eg i grunn ikkje blitt noko meir sikker på olje valg no når eg skal skifte olje i diffen min..

Eg har "store huset" til e30 med 25% sperre lamelldiff.

Eg har forstått at ein MÅ ha olje som er godkjent for sperre, men er litt usikker på kva ein skal kjøpe + det er ikkje lett å få tak i her jallefall...

Så eg treng hjelpt til val av olje, Castrol SAF-XJ 75W/140, Valvoline 75W-90 LS olje..

Forslag?

Skrevet
gå inn på castrol sine hjemmesider og leit fram din biltype der er alle smøreoljer.

http://olyslager-lubricants.nl/nordicstartpage/castrol/ret/select.asp?language=18

Da er'n jo like langt! Står bare for differential, ikke om det er sperre eller ikke. Står kun "Normal bruk" det sier ivartfall meg ikke en dritt!

"Castrol SAF-XJ

Specifikationer:

- SAE 74W-140

- API GL5

- ZF-TE-ML 05D/12D/16G

Beskrivelse:

Castrol SAF-XJ er en fuldsyntetisk differantiale olie, som er special udviklet til bagtøj med spær. Den udmærker sig ved også at være specifikt anbefalet af BMW til dette formål. Desuden kan den benyttes til bagtøj uden spær."

Denne er da helt ypperlig for deg :) 1 L med dette er fint :) Da har du tilogmed bittelitt til overs ;D

Skrevet

Takker for tips, trur eg går for Castrol SAF-XJ 75W-140 om den er å få tak i..

Var i grunn ute etter den lekja som linker til castrol sine sider og ein kan velge bil og type slik at eg kan sjå kva olje dei anbefaler. Men den fant eg ikkje tidligere i dag...

Skrevet
Ser dem anbefaler olje motorskift på 20 000 km eller 24 mnd på M3 :shock:

Er ikke det litt drøyt

Høres noe tidlig ut ja, hvis du mener skift på kardangen, men hadde jeg farta runt i en M3 hadde jeg nokk fulgt den anbefalinga, bedre å byttte ofte en for skjelden :)

Er jo ikke store kostnaden eller jobben i uansett.

Skrevet

Er ikke det litt drøyt

Høres noe tidlig ut ja, hvis du mener skift på kardangen, men hadde jeg farta runt i en M3 hadde jeg nokk fulgt den anbefalinga, bedre å byttte ofte en for skjelden :)

Glemte å skrive at det var motorolje jeg refererte til..

Det er litt drøyt!

For lenge altså :lol:

Diff var intervalle 80 000 tror jeg..

Skrevet

Er ikke det litt drøyt

For å være vanvittig krassen å fæl med deg så må jeg si jeg aldri har opplevd eller sett noen skifte olje på kardangen :P hehe :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Kardansk_ledd

Var spøk å kun til opplysning ;)

Utrag fra Wikipedia;

«kardang» brukes også ofte feilaktig som betegnelse på differensialklokka, særlig med stiv bakaksel.

Skrevet

Bytt filter hver gang du bytter olje. Mange som er uenig med meg, men jeg anbefaler det. På jobben anbefaler vi kunder i å bytte olje hver 10 000km, noen biler også 7 500km. Altså imellom servicene. Bruk ellers Castrol SLX eller noe i samme duren. ;)

Skrevet

Er ikke det litt drøyt

For å være vanvittig krassen å fæl med deg så må jeg si jeg aldri har opplevd eller sett noen skifte olje på kardangen :P hehe :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Kardansk_ledd

Var spøk å kun til opplysning ;)

Utrag fra Wikipedia;

«kardang» brukes også ofte feilaktig som betegnelse på differensialklokka, særlig med stiv bakaksel.

Dette er jo ganske vanlig på Hovedservicer. Ihvertfall med Subaru, Chrysler, Dogde, Jeep som jeg er vant med.

Kardang oljen på manuellt gir er jo trolig samme som giroljen og da, så bytter man giroljen så bytter man jo også kardang"oljen". Egen olje til kardangen ofte hvis det er til bil med automat kasse.

Håper ikke jeg tar ordentlig feil nå..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...