raboc Skrevet September 22, 2007 Skrevet September 22, 2007 Hei Tidligere i sommer kjøpte jeg en E46 330xdt som jeg er veldig fornøyd med, men i forhold til Audiene jeg har hatt før så sporer den ganske voldsomt. Er dette vanlig på disse bilene? (har lest noen tester mv. som sier at 'E46 med firehjulstrekk er tung å kjøre' - uten at jeg helt skjønner hva de mener med det). Bilen går på orginale 17"-felger og moderate dekk. Noen med tilsvarende, eller andre erfaringer?
todleif Skrevet September 22, 2007 Skrevet September 22, 2007 Kva slags dekk har du på bilen? Mange rimelige dekk er dårlige når det gjelder sporing! Er dekka skeivslitte?
raboc Skrevet September 22, 2007 Forfatter Skrevet September 22, 2007 Kva slags dekk har du på bilen?Mange rimelige dekk er dårlige når det gjelder sporing! Er dekka skeivslitte? Dekkene, som er noe pølsetyskeren som hadde bilen før meg har satt på, er Kuhmo Ecsta i 205/60-17, og de er ikke skreivslitte.
Gjest Skrevet September 22, 2007 Skrevet September 22, 2007 sporing skylles stort sett hjulstillinger/spissing.. dette kan komme av dårlige foringer, slitte styrekuler ++...
morteym Skrevet September 22, 2007 Skrevet September 22, 2007 Var nettopp en tråd om dette her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=57912
raboc Skrevet September 23, 2007 Forfatter Skrevet September 23, 2007 Var nettopp en tråd om dette her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=57912 Ja, jeg fant den rett etter at jeg hadde postet min, sorry. (Min bil er dog langt fra så ille som folk der beskriver, jeg kan lett kjøre med ei hånd på rattet uten å bli sliten - jeg er bare forundret over at en sånn bil skal herje såpass
raboc Skrevet September 23, 2007 Forfatter Skrevet September 23, 2007 sporing skylles stort sett hjulstillinger/spissing.. dette kan komme av dårlige foringer, slitte styrekuler ++... Ja, men jeg synes det er litt drøyt om noe slik forekommer på en bil som har gått bare 100.000 km? (Det er en Premium Selection-bil, så jeg føler meg rimelig sikker på at kilometerstand er korrekt)
Gjest Skrevet September 23, 2007 Skrevet September 23, 2007 at det er drøyt er jeg helt enig i.. men det er bmw det er snakk om... er en grunn for at de fleste e39 må bytte det meste av foringer og stag før de har gått 140 000.. og da er liksom alt oppbrukt..
Gustav C. Skrevet September 23, 2007 Skrevet September 23, 2007 at det er drøyt er jeg helt enig i.. men det er bmw det er snakk om... er en grunn for at de fleste e39 må bytte det meste av foringer og stag før de har gått 140 000.. og da er liksom alt oppbrukt.. Javell!? Da har har i så fall bilen hatt 235/40/18 dekk siden dag 1 og vært rasskjørt..! Har hatt E39 selv og min mor har hadde en og vi hadde ingen problemer. Rundt 100.000 km. Jeg hadde faktisk 235/40/18 forran og bilen hadde trillet i 2 år med tillsvarende. Var ingen tegn i servicehetfte og bland alle kviteringene jeg så over på at alt i forstillingen av stag, foringer osv var byttet rundt 100.00 km. Men abs hjernen til mor mi rok og jeg hadde 2 abs sensorer som røk. Det var det eneste "unormale"! Tilbake til Raboc sitt problem. Høres ut som om du kunne kostet på deg en sjekk av understellet, men lukter at du burde hatt en firehjulskontroll. Bilen skal vel ganske enkelt ikke spore med de dekkene, viss det ikke er utrolig dårlig veistandard i området der du holder til da En venn av meg har A6 1,8t Q med 225 dekk på 17" og den er rolig og fin på veien. Sitter som en klegg i litt høyere hastigheter btw Men åssen kan det egentlig ha seg at du har 205/17 på en 330xdt? Det er vel litt i det spinkleste laget for den vel?
raboc Skrevet September 23, 2007 Forfatter Skrevet September 23, 2007 Men åssen kan det egentlig ha seg at du har 205/17 på en 330xdt? Det er vel litt i det spinkleste laget for den vel? Det er vel orginaldimmensjonen, er det ikke? (Jeg skreiv feil i går, det er 205/50, ikke 205/60, forøvrig). Er vel snart på tide med vinterdekk, så jeg tror jeg avventer og ser om den blir noe bedre av dekkbytte. Noen som har tips til bra vinterdekk i samme dimmensjon? (Tenkte å la orginalfelgene bli vinterfelger, også vurdere noe litt sprekere når det blir sommer igjen ...)
Padi Skrevet September 23, 2007 Skrevet September 23, 2007 Det er nok dekkene dine som er årsaken til sporinga. Jeg hadde noen dritt dårlige dekk på min bil og da spora den noe h..... men så byttet jeg til noen dyrere og bedre kvalitetsdekk, og vips så var sporinga nesten helt borte.... Glenn
Gustav C. Skrevet September 23, 2007 Skrevet September 23, 2007 Nokian RSI er geniale og piggfrie! Skal ha det på neste bilen. Skal du ha pigg så er hakkepilitta også helt sinnykt bra dekk, men da må man kjøre inn dekkene.. minst 20-30 mil! Ellers er det ikke mange piggier igjen.. De nye gummilandingene er så myke så piggene har dårligere feste enn før i tiden. Kan varmt anbefale Nokian Hakkepilitta 5 dekkene av egen erfaring, men det er ikke tull det med piggene. Jeg mistet 6 pigger til sammen på alle 4 dekk, mens en kompis hadde igjen bare 6 pigger på ene bakdekket.. Han kjøpte seg Nokian RSI og skal aldri ha piggdekk igjen Pigg gir bedre feste på komprimert og polert snø, samt is så klart, men støyer mye mer (selv om hakkepelitta 5 dekkene er veldig støysvake) enn piggfrie dekk..
Inline six Skrevet September 23, 2007 Skrevet September 23, 2007 Vet av en annen erfaren mekaniker som kjører runt i en e46 330xd. Han sa at han bytta foringer i forstillinga i et sett. Er vell ikke helt likedan forstilling på 4wd som 2wd?
Gjest Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 ser man en ærlig sjel ja(mekanikeren inline six henviser til)... om din e39 gustav c. har gått 100 uten noe i service hefte så er det godt mulig. men kjør den 140, og legg deg under bilen selv og se... begynn å brekke i stag så vil du fort se at det meste er utslitt... jeg gjør ikke så mye annet enn å skru bmw, så jeg tor jeg vet hva jeg snakker om.. og jeg har aldri, og vil aldri kjøre på 40 profil på 18 tomsfelger... jeg er litt for glad i kjøreegenskaper til å drive på sånn...
Gustav C. Skrevet September 24, 2007 Skrevet September 24, 2007 ser man en ærlig sjel ja(mekanikeren inline six henviser til)... om din e39 gustav c. har gått 100 uten noe i service hefte så er det godt mulig. men kjør den 140, og legg deg under bilen selv og se... begynn å brekke i stag så vil du fort se at det meste er utslitt... jeg gjør ikke så mye annet enn å skru bmw, så jeg tor jeg vet hva jeg snakker om.. og jeg har aldri, og vil aldri kjøre på 40 profil på 18 tomsfelger... jeg er litt for glad i kjøreegenskaper til å drive på sånn... Han henviser til en E46 330xdt som har et annet hjuloppheng forran enn vanlige bakhjulsdrevne BMW'r.. Er faktisk utdannet mekaniker selv Når min mor hadde sin 2000 520iat fram til i år og den bilen da hadde gått 150.000 km og jeg hadde selv en 528ia så jeg snakker av egen erfaring. Du har kanskje en annen erfaring som kan tyde på at du holder bremsen inne når bilen står stille og svinger sammtidig. Det river og sliter i foringene og stag i understellet forran. Man kan faktisk høre det!!! Jeg kjørte min mors bil med orginal dekk dimmensjoner i 2 mnd før jeg kjøpte min og jeg testet begge bilene i en del høyere hastigheter enn det du henvender til og opplevde ikke slike problemer. Fikk kast i høyre bremseskive forran på min, som førte til at bilen ble nervøs når jeg bremset i høye hastigheter. Eneste problemet jeg har hatt. Det fikset jeg lett med 3 kvasse nedbremsninger på E6.. E39 er orginalt en båt på veien viss man ikke har M-tech understell synes nå jeg, men det er smak og behag fra person til person. Jeg monterte stivere dempere og fjærer forran som senket bilen 40mm og bare senkefjærer bak som senket 30mm noe som gjorde bilen myk bak og en del av komforen ble beholdt på den måten. Jeg ble positivt overasket over at jeg hadde såppas bra komfor med 235/40/18 forran og 265/35/18 bak, som jeg hadde da. Eneste er sporingen som jeg kunne klart meg uten, men det var faktisk ikke så ille det heller. At bilen får bedre kjøregenskaper med større dekk dimmensjoner og stivere fjæring er jo allmennkunnskap, men komforen blir dårligere.. De bruker ikke 195/60/14 på bane for å si det sånn.. Sorry for off topic, skal gi meg nå..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå