Gå til innhold

Hjelp til valg av førstebil

///NJD
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

Har netopp laget meg en bruker, etter å ha vært innom forumet mye det siste året. Må først bare si at dette er et kjempe bra forum, med mye info og intressante diskusjoner :D

Skal kjøpe min første bil i slutten av året, og da trenger jeg litt hjelp. Valget står mellom 318is eller 318 sedan. Og hvordan er det med bensinforbruk, forsikring å lignende?

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden is er inne i bilde så regner jeg med vi snakker om e36 selv om den teknisk sett også er laget som e30 8)

Uansett som første bil så hadde jeg gått for en vanlig 316/318 da disse er vesentlig billigere å kjøpe og forsikre enn IS`en hadde heller gått for en litt sprekere bil når jeg hadde samla litt bonus.

Ja jeg nevnte 316 8) jeg har eid både 316 og 318 og ytelsen i disse bilene oppleves forholdsvis likt, og med tanke på att 316 er enda billigere enn 318 så hadde jeg faktisk gått for det.

Men klart hvis pengene strekker til så er ikke en M3 heller å forakte :whoa:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden is er inne i bilde så regner jeg med vi snakker om e36 selv om den teknisk sett også er laget som e30 8)

Uansett som første bil så hadde jeg gått for en vanlig 316/318 da disse er vesentlig billigere å kjøpe og forsikre enn IS`en hadde heller gått for en litt sprekere bil når jeg hadde samla litt bonus.

Ja jeg nevnte 316 8) jeg har eid både 316 og 318 og ytelsen i disse bilene oppleves forholdsvis likt, og med tanke på att 316 er enda billigere enn 318 så hadde jeg faktisk gått for det.

Men klart hvis pengene strekker til så er ikke en M3 heller å forakte :whoa:

Enig med bilbyggerietDA i denne saken :) Gå for en mindre bil til og begynne med, billigere og eie og bruke oxo kan du erverve deg litt kunnskap og kjennskap til bilmerket 8)

Lykke til med valget 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318<3<3 hehe :P

Spørs jo hva du driver med..Er du student som meg, og ikke skal ut i lære med det første (f eks almenn) ville jeg nok gått for en gjerring og grei bil (hvilket vil si en BMW, da alt annet bare er fremkomstmiddel)...318 yter dessuten "greit nok" til en førstebil, om du ikke er svært kresen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med resten av postene her. Jeg kjørte en tørst 2-liter som førstebil, og var flere ganger på nære nippet til å kjøre bilen tom fordi jeg ikke hadde råd til å fylle :P 316/318 er yppelig. Relativt rimelig å kjøpe og kjøre.

316/318/318iS bruker da respektive 0,77, 0,79 og 0,80 liter i snitt pr mil, som

Odd-M nevnte i modellguiden i første post. Hvis det er e36 det er snakk om da. Finnes biler som går rimeligere, men de er, som nevnt, bare fremkomstmidler. BMW er bil

Men litt OT: husker når jeg akkurat hadde tatt lappen. Gikk allmenn, og alle sa: "Du må aldri finne på å kjøpe BMW. Motorene ryker etter 100,000"

Dette gjaldt vel r4 motorene. Er dette bare en myte? Da av en eller annen merkelig grunn sa de fleste dette. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt OT: husker når jeg akkurat hadde tatt lappen. Gikk allmenn, og alle sa: "Du må aldri finne på å kjøpe BMW. Motorene ryker etter 100,000"

Dette gjaldt vel r4 motorene. Er dette bare en myte? Da av en eller annen merkelig grunn sa de fleste dette. :?

Dem snakker sikkert om M40 motoren som sliter litt med kamene. at den begynner å tikker.

Men alle R4 til bmw går egentlig langt av dem gamle typene.

Men vist jeg har vært deg så ville jeg valgt E30 316/318 model fra 88 og opp over eller E36 316/318 eller E34 518/520 M20 12v ikke M50 24v bruker veldi mye bensin M50 B20 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, i følge modellguiden i allefall bruker m20 mer enn m50. Nå sier jeg ikke at m50 er tørst, for det er den jo.

Men 518 er kanskje ikke rimeligste alternativ hvis du vil ha litt "futt" i tillegg, da denne bilen er for tung for en 1.8 liter. Vil gjette på at det er en grunn til at BMW ikke produserer 5-serie med 1.8 liter lengre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, i følge modellguiden i allefall bruker m20 mer enn m50. Nå sier jeg ikke at m50 er tørst, for det er den jo.

Men 518 er kanskje ikke rimeligste alternativ hvis du vil ha litt "futt" i tillegg, da denne bilen er for tung for en 1.8 liter. Vil gjette på at det er en grunn til at BMW ikke produserer 5-serie med 1.8 liter lengre ;)

Men med modellguiden så stemmer det ikke meg M50 motoren at den bruker mindere en m20 motoren. når en M50 motor har godt langt så blir den en bensin sluker. Bare søk på forumet da finner du mange av dem.

518 bruker en del bensin når man skal hold på og gass på og sånt heile tiden. men vist man kjør rolig heiletiden så bruker den nok mindre en alle andre motorer i E34.

og E34 er ikke mye tyngere en E36, også er e34 mye bedre bil å kjør en E36. det syns no jeg da.

men for min del så ville jeg engentlig velge E30 M3 med S50 eller S38 motor nedi/M36 M3 eller E34 M5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...