Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann godtfolk!

Vel, tenkte jeg kunne lage en tråd om min kjære bil, en 316i '97-modell. Jeg kjøpte den i mai, men har ikke fått gjort noe med den selv enda, da jeg er 18 år og alle penger til overs har gått til betaling av lappen, og jeg er ikke ferdig enda, har oppkjøring om ca. halvannen måned. Men jeg jobber en del, så når jeg nå snart er ferdig med lappen skal jeg utbedre bilen på en god del punkter, slik at den blir akkurat slik jeg vil ha den.

Bilen er utrolig fin og velholdt, og sett bortsett fra noen få punkter som skal fikses nå øyeblikk, blant annet at er håndbrekket veldig svakt, har den ingen feil eller mangler. Men det blir ordnet når den leveres inn på service øyeblikk. Ellers er det ingenting rust, ingen skader eller feil, servicene er fult, osv. Jeg er veldig godt fornøyd med kjøpet, og den har allerede gitt meg mye glede, men ikke en brøkdel av hva den vil gi når jeg endelig får lappen og kan cruise rundt alene. ;) Litt liten motor, men det holder lenge for meg som førstegangsbil og jeg er heller ikke den største motorentusiasten, selv om det nok blir litt mer neste gang jeg kjøper meg bil.

Litt info

• Modell: BMW 316i
    Årsmodell: 1997
    Effekt: 102 hk
    Gir: Manuell 5-gir
    Farge: Metallic blå
    Antall seter / antall dører: 5 / 5
    Drivstoff: Bensin
    Hjuldrift: Bakhjulsdrift
    Kilometerstand: 170 000 km.
    Utstyr: Neonspotter ved alle ben både bak og foran (koblet til en og samme bryter), sota bakrute og to bakerste sidevinduene, effektpotte, hengerfeste, elektriske speil, elektriske vinduer, elektrisk takluke, varmeapparat, oppvarmede seter, sentrallås, servo, ABS, airbag, FG-godkjent alarm, startsperre

Stereoanlegg

• 2x 12" Rockford Fosgate subwoofere - 400w på hver
    2x 6x9 Pioneer-høyttalere
    2x Pioneer mellomhøyttalere
    2x Pioneer diskanter
    1x Pioneer monoforsterker 800w til subwooferne
    1x Pioneer forsterker 600w til høyttalerne
    1x Panasonic CD/Radio-spiller

Bilder:

72579899mj1.jpg

16608945rp6.jpg

67611851lb0.jpg

10005723ue2.jpg

bmw001zk7.jpg

bmw007aw9.jpg

bmw010lk1.jpg

Bildene er fra mai og juli, men bilen ser nå fortsatt lik ut. :P

Som sagt en veldig fin og hel bil uten noen mangler eller feil, men et godt stykke ifra hvordan jeg selv vil ha den, men et veldig fint utgangspunkt er det. :)

Planer:

• Tåkelykter
    Hvit sideblink
    Hvit forblink
    Angel eyes
    Røde og hvite baklykter
    Midtarmlene
    7" LCD-skjerm + DVD-spiller (muuuligens PS2)
    M-Tech M3 sportsspeil
    M-Tech M3 frontspoiler, hekkskjørt og sideskjørt
    M-Tech girkule
    M-Tech pedalsett
    M-Tech gulvmatter
    M-Tech innstigningslister
    M-Tech støtlister
    Bimmers.no-skiltholdere (kan jo ikke ha Honda-holderene som er på nå :D)
    Skinnstoler, aller helst sportsseter (vil nok drøyes en stund)
    17"/18" M3/Spike-felger (blir ikke før jeg kjøper nye sommerdekk til våren, den får kjøre på helårsdekkene og hjulkapslene som står på frem til grunnet økonomiske begrensninger ...)

Det var vel det. :D Det meste av planene vil nok bli utført fra nå og frem til litt over nyttår, alt det avhenger av hvor fort jeg får tjent penger og hvor mye, men ting som felger og skinnstoler kommer jeg til å drøye på grunn av visse økonomiske begrensninger.

Skrevet

så jo pen ut denne da trenger jo ikke å gjøre veldig mye med denne da senk den litt og hiv på noen bøse felger og skift blinklys til hvite rundt hele så har du en nice vogn;)

og for all del hiv ut den julegrana :lol:

Skrevet

Takk, takk.

Stian: Med julegrana så mener du Wunderbaumnen, eller? Den er borte nå (bildene er som sagt noen måneder gamle), men Liverpool-"grana" kommer aldri til å forsvinne! :D

Dr_S: Hmm, er faktisk ikke sikker på forskjellen engang jeg. :P Jeg har sånn at jeg kan regulere varme hvert fall. Ble utlyst i salgsannonsen på Finn.no at det var klima, men for alt jeg vet så kan jo han ha tatt feil. Jeg trodde greiene som er under CD-spilleren på bildet under var klimaanlegget jeg da, men som sagt, slike ting har jeg i grunn ikke peiling på. :D Jeg kan hvert fall regulere temperaturen i bilen, er fornøyd med det om det så er kupevarmer eller klima. :P

bmw316i020vx1.jpg

Skrevet
Slik jeg har forstått det jmf norskordboken er klima norske ordet for Air Condition... Det du har heter vel på godt norsk varmeapparat :)

Hmm, ikke hos meg:

Ordet klima er gresk og betyr skråning eller helning. Årsaken til navnet ligger hos de greske filosofene, som før Kristi fødsel begynte å studere årsakene til og systemer i værforholdene. Helningen er her solstrålenes innfallsvinkel som bestemmes av solens høyde over horisonten, hørte det på radioen idag :roll:

I biler så mener jeg at det skilles mellom tre typer, vanlig varmeapparat, som trådstarter har, Air-Condition som kun blåser kald luft(veldig vanlig på japsbiler hvor man bare har en knapp i tillegg til varmeapparatet), og klima-anlegg som holder tempen i bilen på en valgt temepratur. På den siste er det nesten alltid merket med temperatur, tror jeg :wink:

Glemte gamle bobler og porsche`r. De har bare gjennomtrekk :evillol:

Skrevet

fra ordboken:

"klimaanlegg ~anlegg anlegg som regulerer temperatur, luftsirkulasjon og fuktighet innendør"

i forrige inlegg glemte jeg å sette anlegg bak klima, så svaret ditt DieselPower stemmer overens med ordboken

:o

Skrevet

:wink::lol:

Vakke meningen å være vanskelig sjø, skjønte hva du mente. Var akkurat om dette på radioen idag, så jeg måtte bare. Ikke hver dag man annalyserer ordet klima på riksen :wink:

Når det er sagt, det er mange som annonserer bilene sine med automatisk klima og ikke har det. Dette mener jeg er tett opptil svindel. Det er tross alt noen lapper som skal av på prisen om dette ikke tilfelle. Om ikke annet så er det fin unskyldning for å prute. Ikke unormalt med -8-10.000,- i bruktbil listene den der.

Skrevet

Takk alle sammen, selv om det mot slutten ble mer en diskusjon om klimaanlegg enn om bilen. :P Men da har vi hvert fall oppklart det! Da har selger feilinformert i så tilfelle, men han virket ganske hyggelig og ordentlig, så jeg tror ikke det er gjort med vilje, men heller at han var like grønn på det feltet som meg selv.

Her blir det vel etterhvert å regne kommentarer om motoren i bilen din.. :roll:

Men, likte planene! stå på :)

Eventuelle kommentarer om motoren må for så vidt bare komme, hvis folk har så lite å gjøre på. Kan ikke si jeg bryr meg om det, tar ikke kritikk om bilen min personlig. Hva man har behov for av motorstørrelse er individuelt, og i min situasjon som førstegangsbil og student så passer en motor på 1.6 veldig fint for meg økonomisk, trenger ikke mer. Jeg kjører heller aldri noe på bane, kappkjøring eller annen type "råkjøring", men en stor motor er selvsagt gøy, det er det ingen tvil om. Som sagt så vil nok en større motor bli kjøpt neste gang jeg kjøper bil (eller skal jeg si BMW ;) ) om noen år, men slik det er nå så er 316 perfekt for meg. Greier ikke folk respektere det, så får de bare gå til angrep på kjerra her, så skal jeg videreformidle kritikken til henne. :)

Skrevet

heisann, fin bil du har der av beste merke! :wink:

hadde 316 selv jeg før det ble 328.

316 er en kjempe real bruksbil som er både billig i drift, billig å forsikre og fin å se på.

monter hvite blinklys og angel eyes så mener jeg at du har en kjempebil!

husk å holde oss oppdatert med bilder! :wink:

Skrevet

Takk for det. Er enig i det du sier om 316. Det er en veldig fin førstegangsbil for eksempelvis studenter med dårlig råd som ønsker lavt forbruk og billig forsikring, og ikke minst er den like fin som alle BMW-er og med de samme gode kjøreegenskapene. Et fint springbrett til større motor i fremtiden. :)

Hvite blinklys og angel eyes er på lista ja, gleder meg til å få det på! Litt "ansiktsløftning" på lyktene gjør utrolig mye på hele bilen.

Oppdateringer og stadige bilder kommer for den minste ting, tro du meg! :D Men ikke regn med de største sakene før etter at jeg er ferdig med lappen, etter det går alt av penger til bilen ;)

Skrevet

Har selv en '98 316i Touring som bruksbil, og er meget fornøyd! Den er generellt billig i drift, ser bra ut og er god å kjøre. Selvom den ikke er noe råskinn akkurat mht. motoreffekt osv., så har den de samme gode kjøreegenskapene som andre E36'er. Bilen min er senket med Bilstein og H&R og fungerer fint til litt "inspirert kjøring", selvom det ikke er allverden med skyv ut av svingene... :wink:

forfra.jpg

bakfra.jpg

dash2.jpg

int_foran.jpg

siden.jpg

Skrevet
Hva man har behov for av motorstørrelse er individuelt

Det var rett på spiker`n. Helt enig, men det har nå engang blitt slik i Norge at mange har en tendens til å hele tiden sjekke hva "naboen" har, og svært få aksepterer å ha noe mindre ihvertfall. Dette har faktisk blitt ett stort problem i Norge siden handlefriheten tok av. Det er en altfor stor andel som idag har ett langt høyere forbruk en det de egentlig tåler. Problemet er at de "gode" finasieringsalternativene nesten markedsføres som en redningsoperasjon, men i realiteten er det stikk motsatte.

Jeg håper og tror mange nå har fått fjernet disse skylappene, men for mange igjen er det faktisk for sent. Om man skal se det positive i Norske bilavgifter så er belønningen de prøver å opprette for gjerrige biler ett stort pluss i så måte.

Jeg drømmer også selvsagt om en M3 eller M5 til bane/sommerbil, men skjønner at jeg egentlig bør legge dette på hyllen (Om ikke Røkke har meg i testamentet da :wink: ). Jeg må ærlig inrømme at en del av drømmen nok skyldes å ville vise seg fram, forfenegelighet.

Jeg synes biler skal se bra ut, det er ikke der det ligger, men man trenger strengt tatt ikke disse voldsomme motorene egentlig. Jeg sliter selv med dette, og jeg kommer nok til å chippe min bil til våren. Har nok strengt tatt ikke behov for det, men jeg har råd til denne utgiften. Jeg snakker liksom litt med kløyvet tunge nå, men som trådstarter sier, "behovet" er individuelt.

Tror bilen med de planer du har for den kommer til å bli veldig bra. Selv så var jeg meget fornøyd med min første bil som jeg fikk av far, en Taunus 1,6 stv som jeg stelte og kostet litt på. Jeg var fornøyd og bilen så hel og (Ford)pen ut, og det var det som gjaldt da, utrolig å tenke på idag.

Det er andre tider idag, ser skoleundommer som kjører rundt med biler som koster mer en min, uten å ha inntekt utover studielånet. Dette er ikke jantelov, men jeg mener at mange, ikke alle, har mistet grepet rundt pengebruken, rett og slett. Jeg tjener alene ca det samme som en gjennomsnittlig hustand i Norge, og jeg finner det bare litt merkelig. Mange vil vel slenge på ordet prioriteringer her nå, enig, men man skal ikke prioritere seg i uføre.

Lykke til med ett bra valg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...