-stig- Skrevet September 30, 2007 Skrevet September 30, 2007 bare for å nevne det så er d jo en dynapack i rogaland og nå, på klepp. håland tuning og Efmotor disponerer den.. for di som ikke gidder turen opp til bergen
SSM Skrevet September 30, 2007 Forfatter Skrevet September 30, 2007 198,7 HK på hjula er forresten 233,8 HK i motoren hvis man regner med driverkstap på 15%.Så kommer korreksjoner for temperatur, høyde og luftfuktiget. Kan utgjøre 5% så rundt 240 HK i motoren er ikke usannsynlig. Ikke drit deg ut da!! Hvem er det som sier at det er 15% drivverkstap?? De prosentene der kan du ta å sette en plass der sola ikke skinner, for det er ikke slik det fungerer. Så mange ganger har jeg vert borti bremsing av biler at det der vet jeg. Det er en GOD del faktorer som spiller inn på hvor mye tap du har i drivverket. Noen av dem er hva kasse du har, balanse i akslinger, slitt drivverk, vekt av hjul og felger, sentrifugalkraft, lagrer, kryss og ledd, til og med viskositet og kvalitet har noe å si på det, samt temperatur. Høyde og luftfuktghet skal programmet til benken regne ut slik at det bli samme talla om du bremser bilen en sommer i Geirangerfjorden eller en vinter på toppen av Pikes Peak. Derfor einingen hosepower DIN. Nå vet jeg ikke om Toyparts sin benk reget ut slik men det gorde hverftall Polly sin. Det er altså snakk om hvor lett bilen ruller. Vi bremsa en 200SX S14a, de har 200hk oppgitt orginalt i motor. Med kompisen sin bil var det justerbar BTR, stor IC, 3" eksos og høynet ladetrykk til 1.2 bar. Slik som det var da så fikk den akuratt nok bensin og bremsa 243hk på hjulene. Den bilen rullet veldig lett sa Polly, så det var veldig lite tap der. Ca 260hk i motoren på den. Når jeg mappa Volvo motoren min hos Polly så bremsa den 234.8hk og 411nm på svinghjulet. Med i prisen for mappinga der var at jeg kom tilbake med bilen for å kjøre den på rulla for å se at alt fortsatt var ok. Da kjørte jeg en litt annen ladetrykkskurve uten overboost på lavt turtall så det ble mindre newtometer men mere hester. Da fikk jeg 212hk @5500rpm og 327nm@2900rpm på hjula. Den rulla ikke så lett som Nissanen, men han sa at 240hk i motoren så skrøt jeg hvertfall ikke. Viss du skal regne tap på dette i prosent og bruke 15% på alt så vil jo en 1000hk motor ha 150hk i drivverkstap. Viss du da setter nedi en 200hk motor på samme girkasse og alt som den 1000hk motoren hadde så er du da plutseli nede i 50hk på hjula? nei, det tror jeg ikke... Er samme faktorene som spiller inn uansett. Angående det med mapping, mapping er et vidt begrep. Mapping av orginalsprut er mulig på en del biler, jeg har ikke satt meg så mye inn i det, med slik jeg har forstått så langt så tar da han som evt. skal mappe orginalsprutet og brenner ny chip til det oppsettet og fintuner denne chippen på rullen. Mapping av datasprut inneholder en GOD del mer tuning enn mapping av orginal sprut. Tenning, bensin, kam vinkel forhold til veiv, åpning av ventiler, innsugstemp, eksostemp, eksostrykk, bensintrykk, dutycycle, kompressjon osv osv.
SSM Skrevet Oktober 1, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2007 Tja.. Kunne godt fått den sisste 1.3hk så eg hadde hatt 200 kara. Meeen, han bremset bilen i 4. gir som ikke har 1:1 utv. så det kunne slå begge veier om jeg bremser i 5. gir neste gang. Men neste gang skal jeg ha 220 på hjula har jeg innstillt meg på. Tror jeg skal hente de 1.3hk på å lage et varmeskjold til konfilteret og kjøre to kaldluftslager inn på det. Samt nytt grenrør og mellomrør og chip, så tror jeg det skal nerme seg noe.
E36Cab1 Skrevet Oktober 1, 2007 Skrevet Oktober 1, 2007 Syns du godt kunnet slått av motoren og latt den kvile mens du venta på ferja i Lavik
SSM Skrevet Oktober 1, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2007 Kunne ikke det ser du, starta den oppe med hotellet der og kjørte ned, så da må den gå seg helt var før jeg kan stoppe den. Viss ikke får jeg sure plugger og motoren blir potte sur:P Liker ikke småkjøring de motorene der ser du.
E36Cab1 Skrevet Oktober 1, 2007 Skrevet Oktober 1, 2007 Hehe....i see. Bilen såg iallefall fin ut den. Satt på en benk attmed den sorte E36
SSM Skrevet Oktober 1, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2007 Så den caben som stod der...så deg og da forresten:)
e30 tic Skrevet Oktober 1, 2007 Skrevet Oktober 1, 2007 bare for å nevne det så er d jo en dynapack i rogaland og nå, på klepp. håland tuning og Efmotor disponerer den.. for di som ikke gidder turen opp til bergen hyggelig med valg muligheter
Energetic Skrevet Oktober 2, 2007 Skrevet Oktober 2, 2007 Det er nå ganske vanlig at drivverkstapet er rundt 15-20%. Du mener altså at driverkstapet er en fast "motstand" og ikke varierer etter effekten? Da er det nytt for meg i såfall. Men jeg skjønner poenget ditt men er litt usikker på om det er riktig. Hvorfor snakker man da hele tiden om driverkstap i prosent? E30 har vel direktegir i 4. hvis du har en E30 girkasse.
SSM Skrevet Oktober 2, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2007 Nei nei, ikke fast motstand. Men vil da tru at tapet ikke vil være større til mere hk man har, at tapet i min bil vil være like stort med 200hk som med 300hk. Siden drivverket vil være likt, men det kan godt være at det du sier stemmer bortsett fra det med prosenten. Men det er hvertfall IKKE 240hk i min motor når den har 215 orginalt når den var ny, henter ikke 25hk på åpent filter. Og nei, Getrag 262CR kassen har 1:1 på 5. gir.
SSM Skrevet Oktober 2, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2007 Har E30 kasse, men må ikke glemme at det er M3;-) hehe
R.E.H Skrevet Oktober 2, 2007 Skrevet Oktober 2, 2007 tror det drivverkstapet ligger på ca15% ved original motor og sånn.. har jo noe å si hvordan type det er og da.. en 2005 modell neppe like mye tap som en 87 modell for eks.
E36Cab1 Skrevet Oktober 16, 2007 Skrevet Oktober 16, 2007 Kem sin Golf var det dere såg på forresten?
Hyggmaister Skrevet Oktober 16, 2007 Skrevet Oktober 16, 2007 BTW...Når en bil kommer ut fra fabrikk med et visst antall opgitte hk (for eks 320 med 150hk) - er disse på hjula eller motor?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå