Gå til innhold

Fylt for mye frostveske. Hvordan få ut?


Morten1989
 Share

Anbefalte innlegg

motor og kjølesystemet skal jo helst luftes ved kald motor, å helst i en liten motbakke der fronten på bilen er høyeste punkt, personlig synes jeg vertefall det er lettest...

angående kjølevæsken på bilen så kan den selfølgelig tappes av med tappeskru eller slange i bunn av radiator, men slik som jeg forstår ditt spørsmål så har du fylt på for mye frost væske på bilen? slik at blandings forholdet er feil? er det i tilfelle ALT for mye, så må du vurdere å tappe ned litt og derreter fylle på med tilsvarende vann igjen..

men litt over blandingsforholdet som er anbefalt av frostvæske leverandøren kan umuli være skadelig for bilens kjølesystem, frost væske forhindrer jo korrosjon osv i tillegg til frost beskyttelse så... skal jo berre være "good shit":P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hjelp i å stå i oppoverbakke på en M50.

Man skal fylle helt til alt luften er kommet ut av lufteskruen. Så skal man skru den igjen også fylle til det renner over i påfyllingshullet. Skru på lokket og kjør en god tur. Da er den luftet skikkelig.

Ingen poeng i å tappe ut kjøleveske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Ingen hjelp i å stå i oppoverbakke på en M50.

2:Ingen poeng i å tappe ut kjøleveske.

1: okay, kjekkt å vite :D viste ikke nøyaktig hvilken motor type han hadde siden det ikke stod noen plass, men om det er den orginale motoren som står i så er det jo åpenbart :D men generelt sett skader det vel ikke :P

2: om man fyller på ALT for mye FROST væske i KJØLEVÆSKEN (vann) kan det virke imot sin hensikt, det står det ihvertfall på de frostvæskene jeg kjøper... så spørst det da om det kansje er forskjell på glykol basert og den andre typen... skal ikke være alt for påståelig, men jeg bruker hvertfall (eller prøver så langt som råd) og holde meg til det som er annbefalt av leverandør av produkt eller bmw...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor steller folk bilene i oppoverbakke når de lufter?

det har ingen som helst funskjon bortsett fra masse søling med kjølevæske (og gift i naturen og døde husdyr som resultat)...

kjølevæske skal skiftes slik BMW sier det. Det er kjempe enkelt.

På de gammle 4 syl (M10) motorene til BMW så måtte man stå i en bratt oppoverbakke får å få ut luft av systemet. Er ingen 6 syl motorer som har hatt dette fenomenet. Nyere 4 syl lufter seg selv når du fyller opp med veske.

Husk å sette varmeapparatet på full varme når du lufter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man fyller på ALT for mye FROST væske i KJØLEVÆSKEN (vann) kan det virke imot sin hensikt, det står det ihvertfall på de frostvæskene jeg kjøper... så spørst det da om det kansje er forskjell på glykol basert og den andre typen... skal ikke være alt for påståelig, men jeg bruker hvertfall (eller prøver så langt som råd) og holde meg til det som er annbefalt av leverandør av produkt eller bmw...

I følge BMW skal det blandast 50/50 med frostvæske og vatn året rundt. Det står i allfall i mi instruksjonsbok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge BMW skal det blandast 50/50 med frostvæske og vatn året rundt. Det står i allfall i mi instruksjonsbok...

men er det glykol basert frostvæske bmw blir levert med da? har aldri kjøpt orginal frostvæske før, da bilen var såpass gammel, blandet det slik at den tålte ned til 35 minus grader og det var glykol basert, veit at det finnes vertefall en type frost væske til, som ikke er glykol basert, mulig at den må ha en større andel frostvæske i forhold til vann...?

men skal ikke lage noen videre diskusjon ut av dette, skulle bare prøve å hjelpe fyren, var egentlig ikke ute etter en lenger diskusjon rundt temaet :D så da får jeg bare bøye meg i støvet, å fortsette å blande kjølevæsken min slik jeg gjør, å slutte å plage andre med det :)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...