MotorViagra Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Lurer på om det er en måte å regne ut hvilken komp du har i motor.. Noen som veit? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 etter å ha søkt litt, så fant eg dette: For å regne ut kompforhold tar man volumet i en sylinder og deler på volumet som gjenstår i forbrenningskammeret når stempelet står helt øverst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotorViagra Skrevet Oktober 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Ok... ble ikke så veldig mye klokere hvordan jeg skal gjøre dette men. Min første tanke blir da og ta f.eks stempel nr 1 helt ned se f.eks hvor mye vann i dl jeg får i sylynder nr 1 for å finne ut totalt volum. Så se etterpå hvor mye vann jeg får på evt når stempel er på topp da eller, er jeg helt på tur nå?? Si f.eks total volumet er 5 dl vann og 0,5 dl når stempelet er på topp... noe som er lite sannsynelig men bare for å si noe. Hvordan gjør jeg det videre for å finne komp forhold da?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Toft Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 etter litt mer søk : Apoteket har jo sprøyter med volumskala på. Det kan være fordelaktig å bruke en plexiglassbit som du borrer hull i og skrur fast.Og selvsagt et lite hull til å fylle i væske. Når du har målt hvor mye væske du får fylt i,så må du regne ut kompresjons forhold med utgangs punkt i xxML væske du fyller i opp mot slagvolum pr.sylinder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Volumet i en sylinder er jo ganske enkelt. Da tar du bare totalt slagvolum og deler på antall sylindre. tallet du da kommer frem til skal deles på volumet som gjenstår i forbrenningskammeret når stempelet står på toppen. hvis det er en m20 motor det er snakk om og du benytter deg av orginale m20 deler som innmat kan jeg regne ut kompen for deg så sant du ikke har gravd ut noe av toppen eller dreid ned noe på stempler. må også få vite hvor mye topp/blokk er planet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotorViagra Skrevet Oktober 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Volumet i en sylinder er jo ganske enkelt. Da tar du bare totalt slagvolum og deler på antall sylindre. tallet du da kommer frem til skal deles på volumet som gjenstår i forbrenningskammeret når stempelet står på toppen. hvis det er en m20 motor det er snakk om og du benytter deg av orginale m20 deler som innmat kan jeg regne ut kompen for deg så sant du ikke har gravd ut noe av toppen eller dreid ned noe på stempler. må også få vite hvor mye topp/blokk er planet. Er en org.2,7 motor med dreide stempler 2,5mm topp og blokk er ikke høvlet ennå.. bare jeg har noe ca å gå etter så er det bra for meg. Toppen blir sikkert tatt 0,5mm og det gjør sikkert blokka og... ta dette som et utgangspunkt i tilfelle da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 Da har du et motorvolum på 2692ccm, altså 448,7ccm pr sylinder. Da kan du måle hvor mange milliliter veske du får plass til i forbrenningskammeret når stempelet står øverst. husk å regn med hvor mye ekstra veske toppakningen utgjør. Ta så 448,7 dele på antall ml du får plass til så får du komp forholdet. men er ikke så lett å få målt den veskemengden helt nøyaktig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotorViagra Skrevet Oktober 4, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2007 Da har du et motorvolum på 2692ccm, altså 448,7ccm pr sylinder. Da kan du måle hvor mange milliliter veske du får plass til i forbrenningskammeret når stempelet står øverst. husk å regn med hvor mye ekstra veske toppakningen utgjør. Ta så 448,7 dele på antall ml du får plass til så får du komp forholdet. men er ikke så lett å få målt den veskemengden helt nøyaktig... Takker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
integrale8v / ELS Tuning Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 v1= sylinder volum v2= kompresjons volum (altså når stempel er på topp) komp= v1+v2 --------- v2 La oss si du får plass til 70cc når stempel er på topp: 448+70 delt på 70 = 7,4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 4, 2007 Share Skrevet Oktober 4, 2007 v1= sylinder volumv2= kompresjons volum (altså når stempel er på topp) komp= v1+v2 --------- v2 La oss si du får plass til 70cc når stempel er på topp: 448+70 delt på 70 = 7,4 Er riktig som integrale8v sier. volumet i forbrenningskammeret skal legges til slagvolumet før du igjen deler det på volum i forb.kammer. Glemte vel å skrive det jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå