Gå til innhold

Lurer på om jeg kanskje har skjært motoren!?!?!? :(


morten1337
 Share

Anbefalte innlegg

Hær er saken:

For tre uker siden hadde jeg bilen inn på et verksted og skiftet motorvifte på bilen, altså det "propellen" står på. Dette tok selger seg av, siden han lovte dette da jeg kjøpte bilen. Etter det så har jeg av og til på kald motor hørt en litt skrangling fra framme i motoren, som hørtes ut å kunne komme fra vifta, men dette var vanelig sa selger når jeg spurte. Når jeg tok tak i vifta å bøyde å bendte litt på den, så greide jeg å holde den slik at lyden ble bort. Men så leng jeg ikke holdt den på en viss posisjon så skrangla det (på kald motor).

Så nå i kveld så var jeg ute å kjørte. Mens jeg lå å puttra i 40-sonen, kom plutselig denne skrangle (rare lyden fra under panseret), men mye høyere enn før, så jeg svingte inn på en busslomme 100 meter lenger fram for å sjekke (da hørtes det ut som noe veldig galt). Akkurat i det jeg stanser, stopper motoren. Jeg vrir om nøkkelen, og bilen starter igjen. Så gikk jeg ut av bilen for å se, og da stoppet den igjen, etter 10 sec. Etter dette har jeg ikke fått start igjen, for starteren klarer ikke å vri rundt motoren. Den bare tar all strømmen så alt slukker. Satt bilen i 5-gir for å trille den framover, men dette var veldig tungt. Så ser jeg under bilen, og ser at noe har blitt sølt på stabilisatorstaget under og på bunnpanna. Når jeg åpner tanken for veske til radiatoren så ser jeg at den er helt tom, men motoren hadde vanlig tempratur.

Hva kan ha skjedd?

Kan derre være noe med registerkjede?

Kan det være noe annet som er gåent, som kan holdet motoren igjen? Klarer å få motoren rundt, men det mye tyngere enn det skal være.

Kan vannpumpa bli ødelagt av for lite veske? Kan denne holde igjen motoren?

Kan motoren være helt ødelagt? Den starta jo en gang etter at jeg stoppa.

Bilen har bare blitt jentekjørt den siste uka, og kjørte bare rolig i hele kveld også.

Er det mye styr å bytte motor? Pris hos verksted på dette?

Hadde vært veldig takknemmelig for gode råd :D

På forhånd TAKK :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut pluggene og se om det er kjøleveske i noen av sylindrene, Har du det så er toppakningen defekt. Ulyden kan komme fra vannpumpen, sjekk om det er lekasje fra denne, ta den også ut og se at skovlene ikke er løsnet fra akslingen på pumpen. Når kjølevesken forsvinner og det kommer luft i systemet rundt føleren til tempmåleren vil det se ut som tempen er normal. Ta uansett kontakt med selgeren av bilen, det er ingen motorer samme hvilket merke det gjelder som har normale ulyder når de sviver :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut pluggene og se om det er kjøleveske i noen av sylindrene, Har du det så er toppakningen defekt. Ulyden kan komme fra vannpumpen, sjekk om det er lekasje fra denne, ta den også ut og se at skovlene ikke er løsnet fra akslingen på pumpen. Når kjølevesken forsvinner og det kommer luft i systemet rundt føleren til tempmåleren vil det se ut som tempen er normal. Ta uansett kontakt med selgeren av bilen, det er ingen motorer samme hvilket merke det gjelder som har normale ulyder når de sviver :roll:

vist toppakningen går, kan motoren skjære seg da? Motoren var tung og seig å dra rundt...

Systemet virket helt tom for veske, å det så ut til at noe hadde lekt ut under bilen. Men det var ikke noe spesielt varmt under panseret.

Kan noe annet enn skjært motor gjøre at den bli seig å dreie rundt? Startmotoren klarer ikke å få rundt motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke den vanlige vannpumpedritten da? At skovlene har knekt og kilt seg, så det holder igjen motoren. Ikke rør noen ting, men ta bilen til ditt du kjøpte den, og be de få den i orden eller gi deg pengene dine.

Har ingen anelse jeg, er ingen mekanikker akkurat:P Trenger alle råd jeg kan få :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei motoren skjærer seg ikke pga det, men hvis toppakningen er defekt kan det komme vann inn i en av sylindrene og da klarer man normalt sett ikke dra rundt motoren. Vann er mye vannskeliggere og komprimere. Derfor må du ta ut pluggene for og se om den går lettere rundt. Prøver du å starte/slepe den i gang med vann i en av sylindrene er det stor kjangs for at du bøyer ett veivstag. Vannpumpa kan være så knust den bare vil, men holde igjen motoren klarer den ikke, vipolly v reimen ryker lenge før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei motoren skjærer seg ikke pga det, men hvis toppakningen er defekt kan det komme vann inn i en av sylindrene og da klarer man normalt sett ikke dra rundt motoren. Vann er mye vannskeliggere og komprimere. Derfor må du ta ut pluggene for og se om den går lettere rundt. Prøver du å starte/slepe den i gang med vann i en av sylindrene er det stor kjangs for at du bøyer ett veivstag. Vannpumpa kan være så knust den bare vil, men holde igjen motoren klarer den ikke, vipolly v reimen ryker lenge før det skjer.

Kan vann i sylinderen skape nokk motstand til at startmotoren ikke klarer å dra rundt motoren? Hva med alle lydene som kom fra under panseret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet hva det vil koste sånn ca å sende inn bilen for å få noen til å fastslå feilen? Eller finnes det noen andre som kan gjøre dette svart på kveldstid? :D

Forhandleren du kjøpte bilen av skal ordne dette for deg. Vann i syl. kan gjøre at du ikke greier å turne motoren ja. Ta ut plugga og blås med trykkluft, evnt. la de du handla av gjøre det. Dumt å røre for mye når det kan dukke opp en garantisak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...