Ballder Skrevet Oktober 6, 2007 Share Skrevet Oktober 6, 2007 Er i besittelse av en turbo matet bil igjen. (endelig) Ikke spør om specs på denne, da jeg vet fint lite om den ennå. (her prøver vi og kjøper, og finner ut hva det er etter hvert. ) Saken er den at det IKKE er dump på denne. Har jo hatt turbo tidligere, og har også kjørt i korte perioder uten dump, men montert det etterhvert da jeg har trodd at turbo kan havarere litt vell tidlig uten dump. (mottrykk ved lukket spjell) Lurer da på om noen har litt erfaring rundt dette med og kjøre uten dump. Noen som har fått turbo havari etter altfor kort tid grunnet mangel av dump. Greit nok, så kan jeg jo montere dette, men da blir det en resirkulerbar grunnet lmm står på suge side. Om ingen har erfaring/vettuge meninger rundt dette, så kommer jeg til og få det etterhvert.. Jeg kommer uansett IKKE til og montere dump denne gang! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 de jeg kjenner som kjører turbo bil uten dump har ihvertfall ikke hatt problemer med havari. 200sx er vel uten dump orig.? poenget med dumpvetilen er vel som du sier å slippe ut overtrykket slik at det ikke går tilbake igjennom turbinen og stopper rotor? skal vel gi noe mindre turbolag osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 7, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2007 Kan ikke si jeg kjenner noen som har hatt turbo havari grunnet mangel av dump jeg heller, men har jo lest en del på nett av nyskjerrighet rundt dette. Og det florerer jo av personer som mener og vite alt om dette, og tillegg til at de selger dump da seff. Utover det så er det også utrolig mange uavhengige personer som henger rundt på forum her og der (slik som meg i dette forumet) som også har sine meninger om havari. Det som er så flott er at ingen kan henstille til noen dem kjenner eller til egen bil der turbo har havarert grunnet mangel av dump. Jo, jeg mener og ha lest at Nissan har en uten dump ja, mulig det var sx'n. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 200sx, iallfall s14a er uten dump orginalt og de lader vel 0,5-0,6. Mener jeg leste en gang at hvis man ladet under 1 bar gikk det greit uten dump. men dette er bare noe jeg har lest, har ingen erfaring med det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 7, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 7, 2007 200sx, iallfall s14a er uten dump orginalt og de lader vel 0,5-0,6.Mener jeg leste en gang at hvis man ladet under 1 bar gikk det greit uten dump. men dette er bare noe jeg har lest, har ingen erfaring med det.. Da burde det holde lenge på min ihvertfall. Monterte trykkmåler i går da det var fravær på det når jeg fikk bilen. Har ikke kjørt med den ennå, men har en følelse av at trykket ligger på ca 0,5. Prøvde bilen og fant ut at det funker godt og går smukt hele veien, men aner jo ikke en dritt om oppsettet på denne bilen/motoren. Det eneste han var sikker på, var at den er chippet. Er nok orginalt alt som er på motorsiden + en trykkregulator og mest sannsynlig størr dyser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 Må vel ha dump/avlast/resirkulasjons ventil vel. Vet rallybiler ofte kjører uten noe av dette,og det gir vel litt bedre respons,men tar livet av turbo`n på 100-200mil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fastbmw Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 overtrykket reiser vell ut luftfilteret da.. er vel ikkje vanskligere en det... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet Oktober 7, 2007 Share Skrevet Oktober 7, 2007 overtrykket reiser vell ut luftfilteret da.. er vel ikkje vanskligere en det... Turbo`n får en sinnsykt motstand da den holder 100000prm++,og møter en vegg av luft(spjeld). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 8, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2007 Lyden man får ved og kjøre uten dump er jo trykk bølge som slår tilbake i turboen og vil ut i motsatt rettning av hva turboen vil. At dette ikke er helsebringende for turboen er muligens en selvfølge, men folk jeg kjenner har fortalt meg at og kjøre uten dump forringer ikke levetiden til turbo så veldig drastisk så lenge man lader under kilo'n. En eventuell fordel med og kjøre uten er jo at trykket fra turbo og hele veien mot spjellet alltid ligger på topp ved giring, så man slipper det lille lagget det tar og bygge det opp igjen ved kjøring med dump/resirk dump. Ikke at jeg har noe hensikt i og ta fordeler av dette, da det blir kjørt hardt på kun et gir eller to for og tilfredsstille meg selv en og annen gang her og der. At lag reduseres ved girskift med oppsett uten dump stemmer for min del når jeg sammenligner hur det var med forrige bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Oktober 8, 2007 Share Skrevet Oktober 8, 2007 Må vel ha dump/avlast/resirkulasjons ventil vel.Vet rallybiler ofte kjører uten noe av dette,og det gir vel litt bedre respons,men tar livet av turbo`n på 100-200mil. Rallybiler kjører også med anti-lag system. Senderbensin ut i eksos for og antenne dette å holde et konstant turbotrykk f.eks 0.5bar.. Det hjelper veldig på slitasje! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Oktober 8, 2007 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2007 Må vel ha dump/avlast/resirkulasjons ventil vel.Vet rallybiler ofte kjører uten noe av dette,og det gir vel litt bedre respons,men tar livet av turbo`n på 100-200mil. Rallybiler kjører også med anti-lag system. Senderbensin ut i eksos for og antenne dette å holde et konstant turbotrykk f.eks 0.5bar.. Det hjelper veldig på slitasje! Etter hva jeg leste om i går ang, turbo og antilag system. Så skal visstnok det også slite hardt på turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå