Gå til innhold

Lade Problemer M5 3.8 touring


B!!!
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har problemer med ladingen på min e34 M5 Touring, ladespenningen ut ifra dynamo`n er 12.6v, trodde først det var børstene som va problemet men da jeg skiftet var d like ille, batteriet var nytt i desember så det er kanskje tvilsomt det har skyld i det(??)

Tror kanskje hele dynamoen er gåen men batterilampen lyser ikke, noen som har noen andre tanker eller har vært ut for noen lignende? tenkte det var kjekt å høre seg om her før jeg flesker til å kjøper ny dynamo, ikke akkurat billig:p

Dynamoen er forøvrig på 140A

Mvh Bjørn Ole Tysnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser ladelampa med bare tenning på da ?.Med tenning på mål spenning inn på dynamoens d+ her skal det være min 12 volt med friskt batteri, dette er signalet fra ladelampa ,hvis pæra i instrumentet ryker slutter dynamoen og lade også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser ladelampa med bare tenning på da ?.Med tenning på mål spenning inn på dynamoens d+ her skal det være min 12 volt med friskt batteri, dette er signalet fra ladelampa ,hvis pæra i instrumentet ryker slutter dynamoen og lade også.

Okei, synes d høres litt rart ut at den slutter å lade vist pæra går men siden du sier det så;) takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit med sikkerhet om det bonden sier er tilfellet, gidder ikke å bynne å rive ut under instrumentene for å skift ei pære vist det ikke hjelper:) etter jeg har kjørt en stund begynner abs lampen å lyse å batteriet går nesten tomt, men når jeg ruser motoren litt blir alt i orden igjen, noen som tror hele dynamoen er gåen eller kan den repareres/rengjøres?

Mvh Bjørn Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal såvidt jeg vet være en parallellkobling med motstand for å hindre at det skjer, men hvis f.eks. kabelen har brudd kan du jo få det samme problemet uavhengig av pære/motstand.

Men det er ikke verre enn å vri om tenninga, så ser du jo om det lyser i ladelampa. Alle varsellys skal lyse på trinn 2, og gå av når bilen startes.

Uansett, så lenge det lader, men lader dårlig, og ikke forandret seg med nye børster/regulator, så er det nok en fare for at du må bytte dynamoen. Eventuelt at det er noen dårlige kabler noe sted.. jeg er ingen elektriker, men det er ihvertfall mine tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12v- tilkoblinger (godsforbindelser) er greit å begynne å sjekke...

Når det gjelder ladelampen er det slik at spenningen som passerer gjennom pære og til dynamo gir statoren spenning til å kunne begynne å produsere 12v. (Kort forklart...)

Er ladelampa def vil ikke dynamo begynne å lade.

Og det hjelper ikke å bytte børster hvis ankeret i dynamo er slitt, gir dårlig kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...