Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rød eller blå kjølevæske på 3,5l?? Var innom Bilutstyr i Hønefoss her en dag å sku kjøpe kjølevæske til 3,5l,han bak disken spurte åssen farge jeg sku ha,det visste jeg ikke så han ga meg en kanne med signal- oransje/rødaktig Valvoline kjølevæske siden jeg ikke visste åssen farge den motor'n sku ha.Men spørsmålet er hvorfor skal noen motorer ha rød å noen blå?? trodde ikke fargen hadde noe å si.. å hva er forskjell på disse to fargene??

Skrevet

Du velger selv hvem du vil bruke, er kjølevæske begge deler,bare forkjellige men er ikke optimalt å blande de. det er vel den røde som har lengst intervaller hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

såvidt jeg vet så spiller det ingen rolle hvilken farge veska har. det eneste er at fargen assosierer av å til, til produsenten. som gjenspeiles på kvalifikasjonen på væska. så det spiller ingen rolle egentli hva farge du har på.. eneste som er med væska er at det at den har ett stoff i seg som motvirker tirring på metallet i motoren. å dette stoffet er det i alle kjølevesker.

Skrevet

Ikke at jeg har mye peiling, men jeg har surfet litt:

Glykol er forkortelse for monoetylenglykol.

Blå, rød og grønn frostvæske er alle basert på monoelylenglykol.

Grønn er renset for aminer, fosfater og nitritt. Har lavt silikatinnhold, som blå.

Rød er silikatfri og har rustinhibitor av en annen og mer varig type, derfor "longlife".

Silikater danner avleiringer i kjølesystemet som isolerer.

Finns det kjemikere her, som kan forklare mer (eller rette meg)?

Skrevet

trodde nå at bmw kom orginalt med grønn kjølevæske. Rød har lengst "leve tid" 5 år

grønn 3 år og blå 2 år. Blå og grønn kan blandes, men rød skal ikke blandes med noen av de andre.

Skrevet

Har du aluminiumsblokk så er det rød longlife som gjelder,alle e39 må ha den typen kjølevæske,Du kan bruke hvilken som helst standard kjølevæske på e30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...