M30Punk Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 Rød eller blå kjølevæske på 3,5l?? Var innom Bilutstyr i Hønefoss her en dag å sku kjøpe kjølevæske til 3,5l,han bak disken spurte åssen farge jeg sku ha,det visste jeg ikke så han ga meg en kanne med signal- oransje/rødaktig Valvoline kjølevæske siden jeg ikke visste åssen farge den motor'n sku ha.Men spørsmålet er hvorfor skal noen motorer ha rød å noen blå?? trodde ikke fargen hadde noe å si.. å hva er forskjell på disse to fargene??
Mexos Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 Jeg visste heller ikke at det var noen forskjell på de. Ihvertfall ikke når man blander styrken selv.
bård Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 Du velger selv hvem du vil bruke, er kjølevæske begge deler,bare forkjellige men er ikke optimalt å blande de. det er vel den røde som har lengst intervaller hvis jeg ikke husker feil.
rolfi88 Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 såvidt jeg vet så spiller det ingen rolle hvilken farge veska har. det eneste er at fargen assosierer av å til, til produsenten. som gjenspeiles på kvalifikasjonen på væska. så det spiller ingen rolle egentli hva farge du har på.. eneste som er med væska er at det at den har ett stoff i seg som motvirker tirring på metallet i motoren. å dette stoffet er det i alle kjølevesker.
bård Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 Den blå er basert på glykol mens den røde er basert på etylenglykol som gir den lengere levetid, og de burde ikke blandes.
M30Punk Skrevet Oktober 10, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2007 Ja vel,da blir det ikke valvoline kjølevæske til 350kr for 5l denne gangen Takker for alle svar..
M30Punk Skrevet Oktober 10, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2007 M30 skal ha blå. Ikke bland de. Gunnar: Men nå har jeg allerede hatt på rød da?
dvil Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 Ikke at jeg har mye peiling, men jeg har surfet litt: Glykol er forkortelse for monoetylenglykol. Blå, rød og grønn frostvæske er alle basert på monoelylenglykol. Grønn er renset for aminer, fosfater og nitritt. Har lavt silikatinnhold, som blå. Rød er silikatfri og har rustinhibitor av en annen og mer varig type, derfor "longlife". Silikater danner avleiringer i kjølesystemet som isolerer. Finns det kjemikere her, som kan forklare mer (eller rette meg)?
Bimmerlars Skrevet Oktober 10, 2007 Skrevet Oktober 10, 2007 Dersom du har fått en gul/oransj fr. væske er det nettopp fordi den kan blandes med både blå og rød. Den er ganske dyr, men den har visst den egenskapen at den blandes...
Berre83 Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 trodde nå at bmw kom orginalt med grønn kjølevæske. Rød har lengst "leve tid" 5 år grønn 3 år og blå 2 år. Blå og grønn kan blandes, men rød skal ikke blandes med noen av de andre.
bjalle Skrevet Oktober 11, 2007 Skrevet Oktober 11, 2007 Har du aluminiumsblokk så er det rød longlife som gjelder,alle e39 må ha den typen kjølevæske,Du kan bruke hvilken som helst standard kjølevæske på e30.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå