Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en ikke er 100% sikker på at en vet hvilke regler som gjelder så ser jeg heller ikke vitsen med å svare i slike tråder som dette. Trådstarter er ikke interessert i hva en enkeltperson har klart å lure gjennom en EU-kontroll eller hva noen har hørt av kameraten til en fetter.

Som nevnt av trådstarter så sier kjøretøyforskriftens §31-1, punkt 3 følgende:

Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Drit i hva ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966 betyr. Ettermontert solfilm kan monteres i alle ruter bortsett fra de rutene som fører skal ha sikt gjennom. Når det gjelder bakruta så må en kunne se blålys hvis bilen er levert med sladrespeil. Enkelt og greit.

Skrevet

Hvorfor er det ingen som toner rutene skikkelig istede for å klistre på film? Så slipper man å få striper på filmen osv, i tillegg blir det jo helt strøkent. Da ser det jo orginalt ut også så sant man ikke toner det så det nesten ikke er mulig å se igjennom.

Skrevet

@kilronan

Spis nu litt brød til :wink:

Lovgivningen er og forblir en tolkning selvom den egentligt skulle vere en totalt definering.

Før man kan si at det ikke er lov å ta male rulla og male bakruta kul svart, så må man inn og lese reglerne for utsyn via speil....noe jeg i skrivende stund ikke har gjort.

Men jeg er ganske sikker på at om man har 2 side speil, og ikke 2 på samme sia da :lol: da er det ikke pålagt med sladre speil og utsyn gjennom bakruta.

Har man kun et side speil (Som var standart for mange år siden) da må man ha sladre speil, og det er ikke lov å kjøre med henger som hindre utsyn gjennom bakruta.

Skrevet
@kilronan

Spis nu litt brød til :wink:

Lovgivningen er og forblir en tolkning selvom den egentligt skulle vere en totalt definering.

Du har rett i at jus i mange tilfeller kan være mer komplisert enn kun å lese lovteksten. Lovteksten er imidlertid den definitivt mest tungtveiende og avgjørende rettskilden. Deretter kommer gjerne lovens forarbeider (offisielle utredninger og debatter mv. som ligger til grunn for loven) og eventuell rettspraksis. Noen lover (spesielt de av nyere dato) er relativt enkle å tolke mens noen av de eldre lovtekstene kan være skrevet med ganske runde formuleringer. I slike tilfeller er det vanlig å benytte andre rettskilder enn lovteksten alene. Men nok om det. Hvis ingen kan vise til forarbeider eller rettspraksis i forbindelse med regler for solfilm så får vi forholde oss til lovteksten i første omgang.

Før man kan si at det ikke er lov å ta male rulla og male bakruta kul svart, så må man inn og lese reglerne for utsyn via speil....noe jeg i skrivende stund ikke har gjort.

Men jeg er ganske sikker på at om man har 2 side speil, og ikke 2 på samme sia da :lol: da er det ikke pålagt med sladre speil og utsyn gjennom bakruta.

Kjøretøyforskriftens §30-3 punkt 2 sier følgende:

Bil skal ha minst tre speil, hvorav ett skal være plassert innvendig og ett på hver side utvendig. Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.

Akkurat denne paragrafen burde det være rimelig enkelt å tolke. Alle personbiler som blir levert med bakrute i fra fabrikk blir naturligvis også levert med sladrespeil. Jeg går ut i fra at dette gjelder alle biler som normalt diskuteres her på forumet da BMW ikke leverer biler uten bakrute. Og så lenge en har bakrute så gjelder altså §31-1, punkt 3 som sier at uttrykningskjøretøys blå lys skal kunne ses gjennom bakvindu.

Har man kun et side speil (Som var standart for mange år siden) da må man ha sladre speil, og det er ikke lov å kjøre med henger som hindre utsyn gjennom bakruta.

Forskriften sier bl.a. følgende om tilhenger:

Minst ett speil på kjøretøy som trekker tilhenger/tilhengerredskap skal gi slikt synsfelt at tilhengeren/tilhengerredskapen kan sees.

Er tilhengeren/tilhengerredskapen like bred eller bredere enn trekkvognen, skal minst begge sider av tilhengeren/tilhengerredskapen kunne sees i de utvendige speil.

Burde også være ganske ukomplisert å tolke.

Skrevet

Ja da er der ikke noe tvivl.

Soting av bakruta er i strid med lovgivningen hvis ikke den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966 overholdes.

Da er eneste mulighet å gjøre som chrZZ var inne på, vrenge filmen av i en helvetes fart :D eller lese gjennom den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966 og se hvad som egentligt står i den.

Kjøpe seg en svin dyr film som man ikke kan se inn gjennom, men ut av og samtidigt overholde hvad der nu evt. står i den standart.

Skrevet

nå er det på tide at folk får hodet ut av ræva. SOTFILM ER IKKE LOV PÅ RUTENE FORANN.Er så sykt lei akkurat spm om dette...er det en evig søken etter PLUTSELIG lovendring som frister dere..? Solfilm er ikke lov i det hele tatt på ruter forann. Er ikke lov å ha turbo uten godkjenning. Er ikke lov med hjul man kan sitte på mens bilen står i ro. er ikke lov med streamer i frontruta. er ikke lov med park og tåkelys på natta, er ikke lov å råne fordi dette er ferdsel uten mål og mening.

SÅNN. nå har jeg vel dekkt behovet for å vite ting alle egentlig vet men alle skal kicke på eller ?

Skrevet
bak b-stolpen er alt lov! bortsett fra helsvart bakrute, pga blålysa!

Hvis man har 2 sidespeil, da trenger man ikke utsyn ut av bakruta etter hvad jeg veit. Masser av vare biler som ikke har bakruta en gang.

Denne regel er vel fra gammel tid hvor man fikk biler med bare et sidespeil (føreside), da skulle man ha sladre speil og utsyn gjennom bakruta.

kan jo heller ikke kjøre med feks. campingvogn hvis man skal ha utsyn gjennom bakruta.

Men er vel bare ringe BT og spør hilken lovgivning som skal følges og hvilke paragraffer som definere dette.

Så lenge du har innvendig speil til å sjå ut bakruta, skal det vere sikt...

så en f.eks. iveco daily som ikke har vinduer i dørene bak, ikke engang i hytta. men speil i frontruta, skal ha sikt ut?

det er ikke lov å sette på film foran B stolpen. ikke engang klar film.

Skrevet
nå er det på tide at folk får hodet ut av ræva. SOTFILM ER IKKE LOV PÅ RUTENE FORANN.Er så sykt lei akkurat spm om dette...er det en evig søken etter PLUTSELIG lovendring som frister dere..? Solfilm er ikke lov i det hele tatt på ruter forann. Er ikke lov å ha turbo uten godkjenning. Er ikke lov med hjul man kan sitte på mens bilen står i ro. er ikke lov med streamer i frontruta. er ikke lov med park og tåkelys på natta, er ikke lov å råne fordi dette er ferdsel uten mål og mening.

SÅNN. nå har jeg vel dekkt behovet for å vite ting alle egentlig vet men alle skal kicke på eller ?

takk PenguiN!!! :applause:

har lest gjennom alle postene nå, og ble glad da jeg leste posten din..

er det ikke muulig og bare godta at sotefilm ikke er lovlig på de 3 fremste rutene. ?

Vil dere absolutt sote frontrutene, så velg hvertfall den lyseste slik at de blå eller oransje ikke ser det ved første øyekast.

Er dere redde at den ikke vil bli godkjendt på eu-kontroll så la vær og sote rutene da vel.

Kjøp dere noen ekstra ruter dere kan bytte til da eventuellt.

Skrevet

så en f.eks. iveco daily som ikke har vinduer i dørene bak, ikke engang i hytta. men speil i frontruta, skal ha sikt ut?

det er ikke lov å sette på film foran B stolpen. ikke engang klar film.

Den er jo konstrurert slik at det ikke er muligt å få utsyn fra fabrikantens side, og dermed fratat

Innvendig speil kreves dog ikke dersom bilen på grunn av bruksområde eller nødvendige konstruktive hensyn er bygd slik at speilet aldri kan brukes.
Skrevet

bare å stenge/slette tråden, dette siden dette er vist noe som folka er lei av....sell om det ikke er så mange tråder om det....

går det ikke ann å spøre et spm? når jeg ikke har fått det bekreftet....

blir så irritert over at folk skal klage å syte....la oss heller leve i uvitenhet en å komme med sånne innlegg....gjelder alle dere som syntes det er "så" bra at noen sier det å....

takk og farvel. ( spar meg for klaging om denna posten også )

Skrevet
bare å stenge/slette tråden, dette siden dette er vist noe som folka er lei av....sell om det ikke er så mange tråder om det....

går det ikke ann å spøre et spm? når jeg ikke har fått det bekreftet....

blir så irritert over at folk skal klage å syte....la oss heller leve i uvitenhet en å komme med sånne innlegg....gjelder alle dere som syntes det er "så" bra at noen sier det å....

takk og farvel. ( spar meg for klaging om denna posten også )

Det som er fascinerende er jo at uansett hvor omstendelig og nøyaktig en forsøker å besvare et enkelt spørsmål av denne typen så er det likevel noen som ikke makter å fordøye det. Og to uker senere så dukker det opp en ny post som gjelder nøyaktig det samme, og så er det den samme regla om igjen. Dette gjelder bl.a. klassikerne som PenguiN- nevner over; solfilm, tåkelys, trimming, og hjul. Det eneste fornuftige hadde vært om forumet kunne etablert en 'sticky' som omhandler disse problemstillingene. Alt for mange som overhodet ikke har peiling svarer veldig mye rart, og resultatet er at mange sikkert bare blir enda mer forvirra.

Hadde ikke det enkleste vært å ringe Riis bilglass e.l. som jobber med dette daglig og sikkert har ganske god greie på hva som er "lov" og ikke?

Problemet med å 'bare ringe til Riis og spørre' er at du i verste fall kan risikere å treffe nok en enkeltperson som bare svarer ut i fra de han mener og tror er lovlig og ulovlig. Hvis du blir stoppa i kontroll eller huka i en EU-kontroll så nytter det ikke å komme med at "jammen, han Ola hos RIIS sa jo at det var lovlig". Hvis en vil til bunns i en slik problemstilling så bør en gå til kilden, nemlig loven.

Mitt inntrykk er at selv om de fleste næringsdrivende har god peiling på det de driver med og er dyktige håndverkere så er ikke kunnskapsnivået omkring lover og forskrifter alltid like høyt.

Det som uansett er interessant er hvorfor 95% av alle solfilm-leggere uten kvaler legger solfilm på sidevinduene foran selv om det vet at dette ikke er lovlig.

Skrevet

@kilronan

Det er sånt forums er og altid vil være.

Eneste som kunne hjælpe er en WIKI hvor brugerne kan oprette sider selv og skrive relavant information.

Og hvis det er så irriterende for deg (Det er det for alle) så er det jo bare lade være med at deltage i de tråde som du syntes kommer op og op igjen, ingen som tvinger deg her.

Ikke et angrep på deg :wink: men det er nu sånt det er og altid vil være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...