Gå til innhold

RF Anlegg i Compact - Strøm problemer!


 Share

Anbefalte innlegg

Jobber for tiden med å bygger nytt anlegg i bilen.

Bilen er en 96 316Comact, så det blir rimelig dårlig plass.

Anlegget består av:

- RF Rower T10001bd - momo blokk

- RF Power T8004 - 4 kanaler

- RF Power T112D4 Basser

- Focal Frontsett 5.25"

Problemet er at jeg garantert trenger mer strøm!!

Skal jeg da:

- Kjøpe et stort stinger batteri og bytte ut med hovedbatteriet

- kondensator på bare monoblokka.

Eller holder det med en stor kondensator på monoblokka.

Hvordan bør jeg dempe denne bilen?

Det er et lite og åpent bagasjerom, med et stort glassvindu..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut orginal batteriet med feks ett stinger SPV40 og sett inn ett SPV40 bak også så får du kort kabel fra batteri til forsterkerene. Mellom batteriene holder dem med 25mm2 kabel. Altså da 2stk stinger batterier isteden for orginalbatteri og kondensator. Stinger batteri vet jeg er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bil i veksler strømmen mellom +12v og -12v

lynkjapt, kalles en sinuskurve...

en kondensator i bilen din gjør at du får

glatter ut toppene, slik at på andre siden av

kondensatoren fårdu kan ca +12vtil +7v...

det gjør også at lysene på bilen din ikke blinker

fult så mye når bassene herjer på sitt værste . . .

må heller ikke glemme at en kondensator også

er et støyfilter da, så på en gammel bil med

ustabil strømtilførsen kan den både gi bedre

lyd, og spare forsterkerene for mye juling

med veldig ustabil speninng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bil i veksler strømmen mellom +12v og -12v

lynkjapt, kalles en sinuskurve...

en kondensator i bilen din gjør at du får

glatter ut toppene, slik at på andre siden av

kondensatoren fårdu kan ca +12vtil +7v...

det gjør også at lysene på bilen din ikke blinker

fult så mye når bassene herjer på sitt værste . . .

må heller ikke glemme at en kondensator også

er et støyfilter da, så på en gammel bil med

ustabil strømtilførsen kan den både gi bedre

lyd, og spare forsterkerene for mye juling

med veldig ustabil speninng.

Tror desverre det er ett par ting du har missforstått. DC som er i bil (og fra batterier) er kostant strøm polariteten forandres IKKE!

Som ved feks AC strøm du har i hus hvor du kan sette kontakten hvilken vei du vil og det funker fortsatt. Ikke bytt på + og - i bil...

Altå vekselstrøm hjemme og konstantstrøm i bil. Og med dette tror jeg vi kan stryke øverste vers du har skrevet.

Grunnen til at lysene på bil dimmer/blinker er fordi feks forsterker trekker for mye strøm over kort tid så strømbanken (batteri/dynamo)

ikke henger med da synker volten. Om du har ett kraftig og raskt batteri vil ikke dette skje med mindre lednignsnettet er for spedt/tynt.

Kondensator er en fordel om du har ett treigt batteri. Eller om du har batteri stående langt fra forsterkeren. Siden en langkabel kan

ha høy motstand kan den ha problemer med å levere nok strøm raskt til forsterkeren. Har du en kondensatore rett før forsterkeren kan denne

hjelpe til å holde en stabil volt. Noe den bare kan gjøre i 1/10 del av ett sekund siden en kondensator ikke har mye strøm i seg.

Så om du har ett langt strømtrekk vil en kondensator kjøre så du får en noe lavere snitt volt (men stabil). Har du derimot ett batteri som

kan holde på store mengder strøm vil dette kunne gjøre så du får "høyere" volt inn i forsterkeren om dette er plassert nær forsterker.

Og da er vi tilbake til trådstarter som kunne ha mulighet til å ha ett batteri også bak. En kondensator er egentlig om en har ett godt

strømnett overflødig. Folk som har blinkende lys kan bruke denne som nødløsning, men dem fjerner ikke det egentlige problemet.

Nye tørre/glassmat batterier er mye bedre å bruke pengene på enn en kondensator, siden disse kan levere strøm like raskt som en kond.

Kondensatoren som du snakker om i siste av snitt blir heller ikke brukt på den måten som du forklarer her.. Funker litt anderledes enn det..

Og forresten den sinuskurven du forklarer kommer UT av forsterkeren. Den som får elementet til å bevege seg frem og tilbake. I gitt frekvens

hadde du satt det på uttaket i veggen din hadde det hatt en frekvens på 50/60hz over en kortere periode antagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
bil i veksler strømmen mellom +12v og -12v

lynkjapt, kalles en sinuskurve...

en kondensator i bilen din gjør at du får

glatter ut toppene, slik at på andre siden av

kondensatoren fårdu kan ca +12vtil +7v...

det gjør også at lysene på bilen din ikke blinker

fult så mye når bassene herjer på sitt værste . . .

må heller ikke glemme at en kondensator også

er et støyfilter da, så på en gammel bil med

ustabil strømtilførsen kan den både gi bedre

lyd, og spare forsterkerene for mye juling

med veldig ustabil speninng.

Ser du er elektriker. Håper ikke du jobber med bilelektrisk... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...