Gå til innhold

s50b32 ( m3 3,2l ) i e30

Anbefalte innlegg

Skrevet

I nøden kan du klare å godkjenne den med E30M3 bremser. Ellers må du nok opp på E36M3 bremser.

En slik godkjenning du lurer på er blitt vanskeligere i norge desverre. Det værste er at selv om du reiser til tyskland å godkjenner den hos TÜV så er det ikke sikkert den blir godkjent i norge lenger.

Lykke til

Skrevet
I nøden kan du klare å godkjenne den med E30M3 bremser. Ellers må du nok opp på E36M3 bremser.

En slik godkjenning du lurer på er blitt vanskeligere i norge desverre. Det værste er at selv om du reiser til tyskland å godkjenner den hos TÜV så er det ikke sikkert den blir godkjent i norge lenger.

Lykke til

TÜV godkjenner e30 m3 bremser opp til 340hk.

Skrevet

Jeg snakket med tenkisk for bt sin øst region, senest i går, og det var ikke noe problem å godkjenne med større motor. Det kunne hende at de krevde dokumentasjon fra uavhengige labratorier(TÜV, Dekra osv) på ting de ikke hadde kompetanse til å avgjøre selv.

Skrevet

BMWCCN Telemark hadde et klubbmøte i sommer der representanter ifra biltilsynet var tilstedet. Det er kom det fram et det er kommet nye regler som sier at selv om du resier å får godkjent bilen hos TÜV så betyr ikke det lenget at den automatisk blir godkjent i norge lenger.. Dette begrunnet de med at tyskland ikke har samme krav til bilene som norge har.

Hvorfor de har laget disse regelene enda strengere vet jeg ikke.

Skrevet
mener du kan klare deg med et vanlig e30 understell type 325? Etter som jeg har skjønt på treehouse iallefall

E30 325i bremser er maginale til en original 325i.

Skrevet
BMWCCN Telemark hadde et klubbmøte i sommer der representanter ifra biltilsynet var tilstedet. Det er kom det fram et det er kommet nye regler som sier at selv om du resier å får godkjent bilen hos TÜV så betyr ikke det lenget at den automatisk blir godkjent i norge lenger.. Dette begrunnet de med at tyskland ikke har samme krav til bilene som norge har.

Hvorfor de har laget disse regelene enda strengere vet jeg ikke.

Det at du ikke automatisk blir godkjent med TÜV er jo greit. Det TÜV tester er hvilke krav bilen din fyller, så kan de Norske myndihetene selv avgjøre hvilke krav de skal godta.

Det jeg ser for meg da er at bilen må bygges om til de kravene biltilsynet krever, og at et uavhengig laboratorium som f.eks TÜV utfører denne testen og utsteder en form for dokumentasjon på dette.

Uansett seg jeg ikke helt poenget med å være så strenge, hvis bilen er trygg å kjøre i Tyskland hvorfor er den ikke trygg her i Norge? Da burde vi strengt tatt bare tilate norske kjøretøy her i Norge

Skrevet

Er ikke sikkert at BT i norge godtar en slik motor i en E30.

Selv om TÜV sier at det er ok er det ikke sikkert BT mener det samme.

Problemet med å sette en slik stor motor i en E30 er at E30 aldri ble levert med så mye HK. Dermed er det umulig å dokumenter at karrosseriet tåler den påkjenningen.. Har du derimot en E36 så er karrosseriet på en 316 og en M3 helt identisk. Alle har samme delenr(3,2l har kun noen ekstra forsterkninger gulvet bak).

Du får ikke lov å endre maks akselvekt uansett og det kan bli et problem på E30 med stor motor. Du kan løse det ved å lage den om til 4 eller 3 seter.

Det finnes 1 stk E30M3 med S50B30 motor i norge som er godkjent av BT uten noen som helst av TÜV papirer.

Skrevet
Er ikke sikkert at BT i norge godtar en slik motor i en E30.

Selv om TÜV sier at det er ok er det ikke sikkert BT mener det samme.

Problemet med å sette en slik stor motor i en E30 er at E30 aldri ble levert med så mye HK. Dermed er det umulig å dokumenter at karrosseriet tåler den påkjenningen.. Har du derimot en E36 så er karrosseriet på en 316 og en M3 helt identisk. Alle har samme delenr(3,2l har kun noen ekstra forsterkninger gulvet bak).

Du får ikke lov å endre maks akselvekt uansett og det kan bli et problem på E30 med stor motor. Du kan løse det ved å lage den om til 4 eller 3 seter.

Det finnes 1 stk E30M3 med S50B30 motor i norge som er godkjent av BT uten noen som helst av TÜV papirer.

Om du bygger på en fire sylindret e30 får du problemer med forakselvekt. Dette får du ikke om du bygger på en 320 eller 325.

Jeg er spent på om jeg får godkjent min ombygd. Tviler stekt på at det går i det hele tatt uten TÜV papirer. Nødløsningen er å frese av M Power merke å håpe at de tar en rekkesekser for god fisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...