Gå til innhold

pigg / piggfri

TB328i
 Share

pigg eller uten?  

92 stemmer

1. 1. pigg eller uten?

• pigg
      40
    • piggfri
      54

Anbefalte innlegg

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis jeg har bilen så lenge att jeg må kjøpe vinter dekk så blir det pigg fritt, jeg bor i en del av landet som har skikkelig vinter og må si att godt piggfri dekk og tørt snø føre er helt suverent, det er kun på våt is att piggfritt er marginalt dårligere enn pigg dekk. Du må forøvrig kjøpe kvalitet Nokian hakka Q er ett dekk jeg har god erfaring med 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal hvertfall aldri kjøre piggfritt....etter å ha kjørt ut med muttern sin E46 me piggfritt.....ble blåst av veien pga en trailer som kjørte litt for fort i mot. Jeg har enda en sessong eller to igjen på de gode gammle stål pigga mine ^^

ja skyld på dekka, og legg alle under en kam :lol: den finnes dårlige dekk av alle typer; Insa Turbo f.eks. er et piggdekk som ikke burde vert lov å selge. spansk, regumiert og livsfarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I romsdalen kjører vi pigg! På nullføre er piggdekk overlegne. Kjørte på piggfritt tidligere men det var fortvilt med bakhjulstrekk. Det er individuelle forskjeller mellom merker, men jeg foretrekker pigg tiltross for mer dekkstøy.

snes

Har kjørt piggfritt siden 2001 i Bergen, men nå når jeg har flyttet hjemmover igjen kommer det nok piggdekk snart her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ganske uavgjort. men vil nå råde folk til å kjøre uten pigg. samme hvor i landet man bor.

bridgestone, nokian, falken, hankook og nankang har noen dekk som er overlegne på vinterføre.

IKKE stol blindt på dekktester. de er betalt og det er juks blandt vinnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juks? Hvordan juks?

Som sagt har det både vært tester som er kjøpt og betalt, samt at de blir spesialprodusert dekk til testene for å få bedre resultater her, altså bedre dekk enn de som ligger i butikken...

Det kan æ skriv under på. Jeg startet min karriere med piggfritt i 95, og da var det Blizzak som gjaldt. I 97 kom Hakka Q og viste overlegne egenskaper på vinterføre. MEN i 99 stod plutselig Conti fram som en soleklar testvinner i alle blad. Så jeg anbefalte fader`n dette på en i utgangspunktet dårlig vinterbil(Honda CRV) Han har kjørt piggfritt siden -86 da GoodYear fortsatt leverte, for sin tid, gode vinterhjul.

Stod på jobb under første snøfall og fader`n kom inn døren, snydens forbanna og skulle ha nøkklene til bilen min. Da hadda han i løpet av 3 rundkjøringer måttet kjørt understyrende ut av 2 rundkjøringer i feil avkjøring. Da skulle han ut å teste mine 2år gamle Hakka dekk, med ett nedslående resultat for Conti. De var ikke i nærheten av samme prestanda som Hakka. Fader`n var så forbanna da han troppet opp hos forhandleren at de ikke torde annet en å gi han Hakka dekk gratis i bytte. Det ble en helt annen hverdag for han.

Etter Hakka Q så falt valget på Hakka Rsi for min del, og jeg har ikke hatt ett eneste problem med min E34 og disse dekkene. Vi har hytte og slekt i romsdalen og kjører på alt fra kystholkføre til skikkelig fint vinterføre inne i romsdal. Svogern som bor i Romsdal sverger til pigg pga mange mil pendling inn til "nes" hver dag, men han har de 12årene jeg har kjent han ikke kunnet vist meg ett føre hvor piggdekkvalget hans har kunnet/måtte berge meg. Og da snakker man virkelig dårlig føre innimellom. Det er ihvertfall ingen grunn til å velge pigg grunnet skikkelig vinterføre, det er nettopp der Rsi har sin styrke.

Denne sesongen blir litt spennede da det står halvslitte piggfri Michelin hjul på min nye E39 som jeg ikke har erfaring med. Holder de ikke, skifter jeg til Rsi, enkelt å greit.

På arbeidsbilen fikk jeg også byttet til piggfritt, men en ny dekktype beregnet for lette varebiler fra Nokian som jeg heller ikke har prøvd før. Problemet er kanskje at denne bilen er FWD og spinner på all slags føre, selv på bar vei med nye Conti sommerdekk, skulle valgt en av de svakere motorne #-o

Avsluttnigsvis vil jeg bare si at piggfritt ikke passer alle sjåfører. For føler man seg ikke trygg på piggfritt, så kjører man pigg, enkelt å greit. Men det er egentlig en falsk trygghet, for man må avpasse farten der også, og hadde alle klart å avpasse farten så ville vel alle tjent på dette iform av billigere forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...