Jonner'n Skrevet November 10, 2007 Skrevet November 10, 2007 ok! da var det et problem mindre å tenke på..
EvoBatman Skrevet November 11, 2007 Skrevet November 11, 2007 Meg bekjent er det ikke noe elektronikk i manuell-kassa, mens automatkassa har jo en del logikk som er forbundet med de forskjellige programmene den har. Det kan være du må ha en ny DME-kontrollenhet til motoren fra en manuell 540, ser på realoem.com at enhetene har forskjellig delenummer fra manuell til automat.
Anderslien Skrevet November 11, 2007 Forfatter Skrevet November 11, 2007 Meg bekjent er det ikke noe elektronikk i manuell-kassa, mens automatkassa har jo en del logikk som er forbundet med de forskjellige programmene den har.Det kan være du må ha en ny DME-kontrollenhet til motoren fra en manuell 540, ser på realoem.com at enhetene har forskjellig delenummer fra manuell til automat. Har funnet ut av det nå. Ske1eton på forumet her hjelper meg. Jeg må koble meg inn på noen ledninger ved girhendelen der og trekke de til manuell kassa. Da skal alt være i orden. Og jeg må koble om noen ledninger så den tror den står i neutral. Dette hadde jeg egentlig ordnet, men når jeg klipte vekk de ledningene jeg skal koble til kassa, så gikk ikke det lenger, så må koble om litt til.
Anderslien Skrevet November 12, 2007 Forfatter Skrevet November 12, 2007 Da har jeg drevet litt med bilen i går og i dag. Jeg demonterte hele styringa og alt for å få på den braketten som holder pedalene. Dette var veldig mye jobb. Sinnsykt trangt. Også har jeg gjort litt småtteri ellers. Har fått montert på chrom ringer i dashen også. Det ble utrolig bra. Skikkelig fornøyd med det. Får igjen mellomaksling i morgen, så da setter jeg på den og eksosanlegg i morgen, og da har jeg igjen bare elektronikken. Det som er problemet nå, er at bilen har faktisk gått i nødprogram og vil ikke starte på grunn av at jeg må lure den til å stå i neutral eller park. Hvis noen vet en enkel løsning på å lure hjernen til dette, skrik ut! Vet det er at du må koble sammen en ledning eller jorde en ledning, men hvilken? Har tatt bilde av ledningene som gikk til en boks ved siden av automatgirhendelen, så er nok en av de jeg må mikse med. Bilde av ledningene (de to ledningene med teip på er klippet av og skal gå til manuell kassa): Bilder av litt av hva jeg har gjort:
Jesse Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 Tøft prosjekt! henta meg 540 selv om søndagen vet du om m5 kasser passer?
Anderslien Skrevet November 13, 2007 Forfatter Skrevet November 13, 2007 Tøft prosjekt!henta meg 540 selv om søndagen vet du om m5 kasser passer? Kult Fornøyd med den så langt? Jeg er rimelig sikker på at m5 kassene ikke passer. Kan ikke si dette helt sikkert, men tror ikke det altså. Ellers har koed en 6 trins som passer til 8900dkk. Ingen som vet hvordan jeg lurer hjernen? Har fått igjen mellomakslingen i dag, så setter på den i morgen. Da har jeg igjen bare å lure hjernen.
Anderslien Skrevet November 13, 2007 Forfatter Skrevet November 13, 2007 Har fått et el-skjema av en. Noen som skjønner noe av det? http://www.e34.de/tips_tricks/schaltpla ... 0_0/00.gif
S.Hafsmo Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 det går ikke an å måle utgangen fra automatkassen og se hvilken som blir jordet når man setter kassen i fri? (er på veldig tynn is nå ) det eneste diagrammet sier er vel at L2 og L3 er "høy" når bilen står i nøytral. men hvor disse befinner seg veit ikke jeg..
Anderslien Skrevet November 13, 2007 Forfatter Skrevet November 13, 2007 det går ikke an å måle utgangen fra automatkassen og se hvilken som blir jordet når man setter kassen i fri? (er på veldig tynn is nå )det eneste diagrammet sier er vel at L2 og L3 er "høy" når bilen står i nøytral. men hvor disse befinner seg veit ikke jeg.. Hadde kanskje gått det, men jeg har satt på manuell kassa og får ikke gjort det, hehe. De på bmwccn sa også at det var L2 og L3 som trengte strøm eller noe. Men hvilken av ledningene er det? Hmm..
Ole@Automote Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 På bilde nr 4 så er det en gul boks det er den føleren som forteller hjernen hva slags gear du har satt den i, hvis du skyver den føleren inne i den boksen helt fram så vil hjernen du har i bilen tro att den står i Park, da vil bilen starte. Det var det jeg gjorde når jeg bygde om en bil fra automat til manuell. En mulighet er også å sette den i N men tror ikke det spiller noen rolle. Forsto du hva jeg mente nå tro??
Anderslien Skrevet November 13, 2007 Forfatter Skrevet November 13, 2007 På bilde nr 4 så er det en gul boks det er den føleren som forteller hjernen hva slags gear du har satt den i, hvis du skyver den føleren inne i den boksen helt fram så vil hjernen du har i bilen tro att den står i Park, da vil bilen starte. Det var det jeg gjorde når jeg bygde om en bil fra automat til manuell. En mulighet er også å sette den i N men tror ikke det spiller noen rolle.Forsto du hva jeg mente nå tro?? Ja, skjønner godt hva du mener. Det var dette jeg gjorde først skjønner du. Men så måtte jeg koble to nye ledninger ned til kontakten på manuell kassa for å få ryggelys, og da klippet jeg av to ledninger som gikk til den gule boksen. Dette gjorde at den gikk ut av neutral som jeg satte den i. Så jeg må da finne ut hvilken av ledningene som gikk til den gule boksen som går til park eller neutral også jorde denne ledningen, eller koble den sammen med en annen en. Etter hva jeg har lest, er det Ledning L2 jeg skal ha tak i. Men hvilke av disse ledningene er L2 mon tro?
Ole@Automote Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 ahhh Hva om du setter de to ledningene du har klipt sammen igjen da, åsså måler du motstand eller strøm for å finne ut hvike av ledningene som er påvirket når den feks står i P. Hvis du går utifra Brun som alltid er jord på BMW så tror jeg du skal klare å se hvilke av de ledningene som har strøm ved de forskjellige posisjonene på glide bryteren, hvis du slider den fram og tilbake så vil jeg tro att du får god kontrol på alle de 7 ledningene der Ikke det att jeg skjønner elektroknik, må innrømme att det er en mine svake sider
Anderslien Skrevet November 13, 2007 Forfatter Skrevet November 13, 2007 ahhh Hva om du setter de to ledningene du har klipt sammen igjen da, åsså måler du motstand eller strøm for å finne ut hvike av ledningene som er påvirket når den feks står i P. Hvis du går utifra Brun som alltid er jord på BMW så tror jeg du skal klare å se hvilke av de ledningene som har strøm ved de forskjellige posisjonene på glide bryteren, hvis du slider den fram og tilbake så vil jeg tro att du får god kontrol på alle de 7 ledningene der Ikke det att jeg skjønner elektroknik, må innrømme att det er en mine svake sider Fikk nettopp et bilde av en på et engelsk bmw forum som hadde bygd om sin 540 til manuell. Det ordner alle mine problemer Her: http://i21.photobucket.com/albums/b274/ ... C_3538.jpg
Anderslien Skrevet November 13, 2007 Forfatter Skrevet November 13, 2007 Et spørsmål til. Har søkt litt på forumet om det, men fant lite. Å lufte clutchen, gjøres det på samme måte som du lufter bremsene?
Ole@Automote Skrevet November 13, 2007 Skrevet November 13, 2007 Et spørsmål til. Har søkt litt på forumet om det, men fant lite. Å lufte clutchen, gjøres det på samme måte som du lufter bremsene? Lufte clutch er samme som å lufte bremser ja. Pump på trykk åpne nippel på slave sylinderen slipp ut luft skru igjen og slipp clutchen gjenta til tomt for luft
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå