Gå til innhold

Div spm rundt bilstereo i bmw e 46


Anbefalte innlegg

Hei, det er sikkert flere enn meg som lurer på det samme også, så greit å ha en tråd om det.

- Hvor mange høyttalere er det i bmw e46 sedan, coupe, cab, touring?

- Er det forskjellig på dette anngående utstyrs-pakker ol?

- Hva er mest vanlig?

- Dimensjoner, hvilken størrelser trenger man å kjøpe hvis man skal bytte ut de orginale?

- Må man ha større dymano, hvordan er den orginale dynamoen i disse bilene? Gjelder dette kun ved ekstrem-bygg? Og ikke minst batteri?

- Batteri?

- Fins det noe sted det er godt informert om hvordan man bytter ut de forskjellige høyttalerne? Eventuelt how to's? Bøker, PFD ?

Prøv å hold denne tråden god og oversiktlig :)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvor mange høyttalere er det i bmw e46 sedan, coupe, cab, touring?

Er bare å telle. Kommer ann på utstyrs nivå.

- Er det forskjellig på dette anngående utstyrs-pakker ol?

Samme størrelse uansett. Men feks M3 og noen andre godt utstyrte har ooohh store Harman Kardon.

- Hva er mest vanlig?

Buissnes er vel mest vanlig. 6" pg 1" diskant i frontdør og 6" i hatthylla.

- Dimensjoner, hvilken størrelser trenger man å kjøpe hvis man skal bytte ut de orginale?

Orginalt i E46 sitter det 6" elementer. Skal du bytte ut disse er det enkleste å bytte til 5.25" som alle merker har. Da trenger du adaptere fra 6" til 5.25" koster rundt 300kr

- Må man ha større dymano, hvordan er den orginale dynamoen i disse bilene? Gjelder dette kun ved ekstrem-bygg? Og ikke minst batteri?

Dynamoen holder lenge. Har enda ikke byttet en dynamo selv. Noe du absolutt ikke trenger tenke på. Da skal det være ekstremt ekstremt

- Batteri?

Kan være en god ide å bytte ut med tørt/gele batteri. Anbefaler Stinger sine batteri.

- Fins det noe sted det er godt informert om hvordan man bytter ut de forskjellige høyttalerne? Eventuelt how to's? Bøker, PFD ?

Front dører

2stk T2 torx under listen som nappes av i bakkant.

1stk T2 torx under knotten som du styrer speilene med. Denne vippes ut med ett flattskrujern.

2stk T2 torx under "armlenet" må da vippe av to plast biter for å komme til disse. Når alle 5skruene er løsnet stikker du ett flatt skrujern under dørpanelet og vipper det ut. Dytter fingrene under og drar rundt til alle klipsene er løse. Så drar du til deg hele dørtrekket. (siden det fortsatt sitter i klips ved ruten) Deretter tar du av vaiern til dørhåndtaket den lille hvite klipsen dytter du fra dørdekslet. Så tar du av 2stk ledninger som går til høytaleren som sitter i dekslet. Den ene er signal inn og den andre går videre til diskanten som sitter i speilhuset. Skrur ut høytaler og diskant bytter dette med noe som du har kjøpt.

Den enkle måten å koble dette til en ekstren forsterker er å koble delefilteret på den ledningen som går inn til høytaleren. For så å finne den igjen bak kickpanelet som sitter nede ved beina. Når du leter etter kablen der så er høytaler kabler i bmw altid tvinnet om hverandre så dem er lette å kjenne igjen. Når du har funnet denne klipper du den og kobler den delen som går ut i døren på en høytalerkabel som du legger derfra og bak til forsterkeren.

I hatthyllen er det bare å vippe opp dekslet og skruløs høytaleren. Trenger ikke DIY for dette.

Kan diskuteres hvor oversiktlig dette ble.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at han har den samme spilleren som meg, Business CD.

Kan man sette en forsterker på denne? Trodde ikke den hadde linje utganger?

Linje innganger har den vel?

Jeg har orginalanlegget, men synes at lyden er heller dårlig. Har lest litt på forskjellige forum. Noen mener spilleren er dårlig, andre mener at høytalerene er dårlige.

Jeg stoler litt på denne artikkelen:

http://www.unofficialbmw.com/e46/stereo ... dio_1.html

Her er det en som har prøvd dette i praksis.

Noen som kan skaffe pinout på Business CD spilleren?

Jeg skal ta min spiller ut for å sjekke den. Vet jeg må fjerne listene rundt spilleren. Men begynner jeg med den lista som er på passasjersiden?

har fått løsnet lista som ligger rundt spilleren noe på høyre side. Virker som den skal løsnes på høyre side for så å bli dratt mot høyre. Men da må lista på passasjerside av først. Hvordan begynner jeg på denne? Vil helst ikke ødlegge noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror han mente forsterker på spiller (dog ikke den orginale) også med orginale høyttalere på der igjen..

Nå har ikke jeg snøring på lyd kvalitet, annet enn at jeg hører en viss forskjell her og der, men syns diskanten i e46 spiller ganske klart, og "høyt" om man vil det..

ellers, tusen takk til deg Nautiluz, nå fikk jeg svar på mye jeg lurte på..

tror jeg går igang med å kjøpe litt etter litt, planen er å bytte ut alle høyttalerne, bygge en pen basser, skifte headunit, og sette forsterker på alt. tror det kan bli bra lyd, men aner ikke hvor dyre eller hvilke merker jeg burde satse på?

Er det sånn att noen merker passer bedre sammen en andre? Eller er det same shitt, så lenge jeg kjøper noe i samme prisklasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikken min er mer at "En dårlig høyttaler leverer varen om den blir matet fra en god kilde, mens en god høyttaler leverer ikke varen om den blir matet fra en dårlig kilde"

Spilleren i e46 business er Alpine, den leverer varen lydmessig spør du meg, men det er bare synd det ikke er noen linjeutganger på den. Går dog ann å få en høynivå til lavnivå konverter om man ikke ønsker å bytte ut spilleren og vil ha muligheten til å koble opp en forsterker i bilen.

Siteter fra et innlegg skrevet på BF av meg hvor lyd i e46 ble diskutert:

"

Nå vet jeg ikke hvordan menneske du er i forhold til lydKVALITET.

Men etter dialog med en lokal bilstereo guru så er det blitt klart for meg at flaskehalsen i e46 er forsterkerdelen til originalspilleren. Så jeg ville uten tvil satt inn en forsterker på originalhøytalerne først (evnt byttet til en kraftig pioneer mosfet spiller), det vil nok hjelpe en god del. For det viser seg at originalhøytalerne i e46 er ganske bra. Ergo, du vil nok få bedre lydKVALITET om du kun bytter ut høytalerne til noen skikkelig High-end noen, men du vil uten tvil ikke få bedre kontroll på de nye høytalerne ved høyere volum likevel - og jeg regner med det er det du er "ute etter"...

Konklusjon (min mening):

Om du er SQ-menneske (setter lykvalitet forran lydkvantitet)

1. Hiv inn en amp til originalhøyalerene, en 4kanaler

2. Om du blir fornøyd med resultatet, hiver du inn en sub m/amp2. Om du ikke er fornøyd med resultatet, bytter du originalhøytalerne.

Om du er SPL-menneske (setter lydkvantitet/lydtrykk/volum forran lydkvalitet):

1. Hiv inn en sub

2. Om du er fornøyd med resultatet, er det bare velstand og du er ferdig med anlegget . Om du ikke er fornøyd med resultatet, hiver du inn en amp til originalhøytalerne.

3. om du fremdeles ikke er fornøyd med resultatet bytter du originalhøytalerne.

"

Trådstarter: Du sier jo at diskanten i e46 spiller ganske klart, og "høyt" om man vil det..så da er det kanskje litt potensiale i de originale høyttalerne, tenk hvordan denne vil prestere om den får mer strøm?

Når det gjelder det å blande merker, så er dette i teorien fritt frem. Men det er viktig at man kjøper merker i samme prisklasse (les: Kvalitet), litt kjedelig om man har noen grisegode tungdrevne high-end høyttalere men en netthandelen forsterker koblet opp på de, får liksom ikke "brukt" høyttalerne til hva de er gode for. Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne dette, men tenkte likevel jeg kunne nevne det. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for pinout skjema. Der var det mye annet nyttig info også. Som hvor det er anbefalt og legge kabler. Jeg har funnet en forsterker som har High level inngang for 4 kanaler. Tenker jeg går for den. Eneste plassering er vel på venstre side bak i kofferten på bilen. Bak filt trekket.

Jeg har tatt ut min radio nå. Og ser at det er 2 stk connectors som ikke er tilkoblet på radion. Regner med at dette er for CD veksler. Dermed bør den vel ha Line in på noen av disse pinnene. Har du en oversikt over hva disse pinnene er til? Er mulig å bruke de uten å ha IBUS på MP3 spilleren som er tenkt koblet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tru eine er til AUX og andre til CD veksler. Trur det skal så på det skjemate, men du må kanskje sjå på kontakten som ligg bak. Er same kontakt trur eg. Der ser du kor CD vekslaren går inn samt AUX. Vist du bruker AUX kan du koble MP3 spiller til uten IBUS. Den kabelenen som er der er egentlig ein sjøytekabel frå radiokontaken framme til radiokontakt bak. Når ein oppgradere til navi, så ligg sjølve radiomodulen bak i bilen, men vist ikkje eg tar heilt feil, er kontaktane like slik att du vil sjå PINOUT på den kontaken bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg tok feil i min iver her. Selvfølgelig skal det være Left and Right.

Left in og Right In. Men av det jeg så sto det RE. Men det er jo selvfølgelig 2 stk innganger. Min feil. Jeg skal søke litt etter denne adapteren jeg trenger.

Har rettet mitt forrige innlegg. (Fjernet mine tabber) :roll:

Ellers takk for alle svar haugejan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg koblet fra orginalspilleren og koblet opp en forsterker for å teste orginalhøytalerene. Har koblet meg inn på kontakten jeg tok av på orginalspilleren. Har brukt linjeinngangen på forsterkeren. Lyden ble bedre, men på langt nær bra nok. I mine ører leverer orginalhøytalerene "papplyd". Det er mulig at diskanthøytalerene i frontdøren duger. Er litt usikker. Men bakhøytalerene duger ihverfall ikke. Meget skuffende.

Nå krever ikke jeg superlyd i bil, men klar og ren med litt fylde. Noe jeg ikke klarer å høre i orginalhøytalerene. En siste test med en nyere spiller vil bli gjort i kveld. Kommer tilbake med info om det for de som måtte være intereserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...