Gå til innhold

Parkeringsbot...!

Bare_egil
 Share

Anbefalte innlegg

Hmmm, jeg kunne egentligt godt tenke meg å se den paragraf i lovgivningen som giver et privat selskap lov til å fakturere folk for en service de ikke har fått/bestilt

Bot eller ikke bot, kan da umuligt vere lovlig å kreve penge av folk før det er fastsat om man egentligt skal betale eller ikke.

Her var det mange som ikke har peil på hva de snakker om...

For det første er det viktig å skille på private aktører og de kommunale (offentlige). Offentlig etat håndhever Vegtrafikkloven og Parkeringsforskriften.

Private selskap baserer seg på Avtaleloven, så hvis du parkerer inne på en privat parkeringsplass som er skiltet f.eks med sorte og hvite skilt med P på, er det(som regel) ved automaten et skilt med vilkår for parkering. Det er disse vilkårene du godtar når du setter bilen fra deg der.

Du inngår en avtale med selskapet om å parkere der, kort fortalt.

Derfor er det viktig å sette seg inn i disse vilkårene, ikke sant..

Regner med at trådstarter fikk kontrollavgift for å ha brutt avtalen om å ha p-beviset liggende synlig. Uansett, regner dette for en grei sak å ordne opp i. Ta kontakt med selskapet eller de du får kortet fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er disse vilkårene du godtar når du setter bilen fra deg der.

Uanset hvad dem skriver av vilkår på det skiltet/kontrakt, så kan dem aldrig håndheve noe utover det som står i lovgivningen.

Man kan aldrig gi dårligere betingelser end hvad lovgivningen tilsier, altså dårligere forhold for forbruker.

Man kan kun gi bedre betingelser end lovgivningen, og her fanger bordet for bedrifter.

Så jeg skulle fortfarende gjerne set dem fremlegge betalings punktet i lovgivningen.

Edit:

Selv om man skriver under på en kontrakt, så er alt som er dårligere end lovgivningen ikke gyldigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det beviset ditt lå så synlig som på bildet ditt... ;)

javel? hva får deg til å tro det? hadde ikke laget noe stor sak ut av dette hvis det var jeg som hadde "driti" meg ut, men når dette faktisk er sant så begynner jeg å lure på parkeringsvakten...sjefen min er også bevis på at det ligger der heletiden da hun sitter på hjem fra jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har skrevet en skriftlig klage til carpark, så den holder vel på å bli behandlet da dette skjedde på torsdag kveld. Så hvis de ikke godkjenner denne så skal jeg bort å snakke med de som eier parkeringsplassen. Kjenner dem relativt godt da vi sponser dem...

Men uansett, er ikke det kortet synlig nok så vet ikke jeg.....har btw stått på samme parkeringsplass nå siden torsdag, med kortet samme sted og jeg har ikke mottatt ny bot. Så dette er vel rett og slett bare dårlig jobb av parkeringsvakten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...