Gå til innhold

Forskjell mellom 520 og 540?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 520 -97 som jeg føler kunne trengt litt extra krefter.....

Ønsker å sette in v8 i bilen og jeg lurer på hva som er likt og hva som må byttes i understellet.

Har funnet en 540 i tyskland som er på kjørt bakfra, og det virker som bakre del av understellet med mere har fått juling. Er det det samme på 520'n?

Ellers så ser jeg på mulighetene for å kjøpe en hel bil, men da blir total kostnad DYR.

Noen som vet dette?

Takker for svar!

Skrevet

Hvis du kommer til å gjennomføre dette, prøv å få tak i en 540 delebil med manuelt gir. Dette er morsommere og den blir mye mer ettertraktet når du skal selge den igjen.

Av bremser og sånt bak, så er bakbremsene på 540 omtrent samme størrelse som frambremsene på en 520 :)

Skrevet
Hvis du kommer til å gjennomføre dette, prøv å få tak i en 540 delebil med manuelt gir. Dette er morsommere og den blir mye mer ettertraktet når du skal selge den igjen.

Av bremser og sånt bak, så er bakbremsene på 540 omtrent samme størrelse som frambremsene på en 520 :)

520 touring:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=05

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=10

540 touring:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=05

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=34&fg=10

Akkurat samme størrelse, med tykkere skive på 540 og vent bak....

Skrevet

Jeg skal gjøre det samme med min om noen år og det enkleste og raskeste er å hente en OK 540 i Tyskalnd og flytte over alt BT ønsker. Deretter kan man bytte ut slitedeler som man ønsker. restene selger man som 520 delebil...

Skrevet

Takk for alle svar!

Tanker om kostnader:

Ok... ved kjøp av en fresh 540 i tyskland med ca 150 ooo i km stand

50-60 tusen

Tysk 540 55 000

Min bil er verdt (97 520) ca 70 000

Transport og ombyggnads kost 15 000+ (vil jo ha eksos, chip og filter)

---------------------------------------------------------------------------------

= 140 000

-520en solgt i deler (gått 240k) ca 25 000 eller mer?

Total kostnad ca = 115 000 kr + ett par uker i garasjen... + spesial verktøy +slite deler + div oljer da man først er i gang ++++

Er dette regnestykket realistisk?

Tja.... Det blir ikke akurat billig dette her.... Hadde vært mye greiere hvis jeg hadde fått kjøpt et strippa chassi hos høggern i stedet for å ta go bilen.

Noen som har hørt att det går ann å få kjøpt?

Jeg ønsker en total kostnad på ca 100 000 +litt extra til go biter... og Min erfaring sier meg at det altid blir mer en jeg tror, derfor vet jeg ikke hvis det blir noe av.

Men det er en lang vinter..... vem vet?

Hvis noen har, eller vet om en e39 delebil, helst ett tomt chassi så er jeg interessert!

• 2 weeks later...
Skrevet

Du bør vel kunne få en billigere 540 i tyskland, men regnestykket paser for så vidt. Har bilen din vært mer en 10 år i norge går dette helt smurt, har den vært her mindre må du ut med avgifter til hr. stat. Du betaler 520 forsikring, får igjen for en 520 ved skade, men får ikke regress..

Kvaliteten på delene til 540 er ikke så nøye bare den blir eu godkjent. foringer osv kan du bytte senere.

Meg fortalt er ikke jobben så alverden da :)

Skrevet

Vet ikke om kost/nytteverdien er noe å trakte etter på en 530, en 540 godkjent kan man jo selge igjen seinere... Problemet oppstår jo på EU og hvis du av noen grunn må vise bilen hos BT. Kommer du utfor en ulykke må du betale 2x hva omreg koster + at du må betale forsikringsselskapet på skalder du måtte forårsake.. er du riktig uheldig så har vel disse sakene kommet opp i 14 millioner...

Skrevet
Hvordan blir regnestykket med en 530 ?Da er det vel heller ikke så stor tjangs for å bli tatt om man ikke omregistrer.

Hvorfor er det mindre sjanse for å bli tatt med en 530? Det er jo også V8, og ser lik ut som 540i. Mye bedre å gå opp til 540i med det samme om man først skal gjøre det. Alternativt bare slenge i en 2.8-liter, som utseendemessig er veldig lik som 520-motoren, og det er jo også en sekser.

Forskjellen på å bygge inn en 530 og en 540 blir minimal, så jeg hadde aldri vurdert 530 om jeg først skulle gjøre det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...