Fliid Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Hvit røyk = sånn er det bare. Skyldes kondens og det blir værre nå som det er kaldt ute, har noe med at eksosen som kommer ut er varm (ved varm motor så klart) . Ved en kald start så er mine erfaringer at da blåser det hvitt.. Ved toppakningsbrudd vil det ryke hele tiden knall hvitt og vannet forsvinner vanvittig raskt. Ved andre tilfeller kan du ha toppakningsbrudd mellom olje og vann. Da vil du får vann i olja å olje i vannet. Vann i olja ser du med en gang, er ikke å ta feil av.. Sitter du med sprekk kan det samme skje, ved sprekk inn til sylinder vil den og jukse, kommer ann på hvor stor sprekken er selvfølgelig (da med tanke på mengde vann som kommer inn i sylinder) Du vil og se dette på plugger da de får en hvit og glans aktig flate (tror jeg) Om den går varm kun ved tomgang og ved veldig "sakte" kjøring på en god varm dag så ville jeg tro dette var viskosen sin skyld. Ville sett etter lekkasje på slanger osv jeg. Dette er mine erfaringer og ville tro det er "greie" retningslinjer.. Føl dere frie for å rette meg den som måtte ønske. Sliter du med varme i apparatet kan det være luft i systemet.
vetu03 Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Prøv Bars leak, det funker helt rått om det funker.. Men kan være at topp pakningen er ødelagt, men trenger ikke være mellom olje og vann, så du ser det på oljen eller vannet... Du kan også få brudd mellom vann og eksos, og da vill vannet gå i eksosen.. Når du starter bilen da vil det trolig blir hvit røyk...
Fliid Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Prøv Bars leak, det funker helt rått om det funker.. Men kan være at topp pakningen er ødelagt, men trenger ikke være mellom olje og vann, så du ser det på oljen eller vannet... Du kan også få brudd mellom vann og eksos, og da vill vannet gå i eksosen.. Når du starter bilen da vil det trolig blir hvit røyk... Har selv hatt topakningshavari mellom eksos og vann (M10). Røyken var der konstant, under oppstart og pådrag.
Jotte Skrevet November 3, 2007 Skrevet November 3, 2007 Jeg for min del hadde en mindre lekasje i varmeregisteret, men har du trykktestet dette så er det jo ikke det, men har du sjekket for eksos i kjølevannet da?
BreitBau Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Ok.. For min del forsvinner vannet KJAPT.. bruker fort 1 liter på 10 mil. Rett og slett kritisk. Når motoren er varm ryker det så å si ingenting verken hvitt eller andre farger. Har fått trykktesta kjølesystemet og de fant ingen lekkasjer. Men allikvel, på tross av alt forsvinner vannet... Rett og slett mystisk..
George Constanza Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Heisann!Siden i sommer har jeg hatt tilbakevendende problem med at motoren har gått seg varm(m50,320i-92 mod.), særlig om jeg blir stående i en bilkø,samt at jeg ved jevne mellomrom har måttet etterfylle kjølevæske. Dertil så har det vært noen vansker med å få varme ut av varmeapparat.Sluttelig kommer det betydelige mengder hvit røyk ut av eksosrøret på kald motor.Dette er da de første minuttene,kanskje 5-7 min., etter oppstart. Etter dette normaliserer eksosen seg helt. Så har jeg byttet termostat og vannpumpe.Mekaniker sa også at viskosekoblingen på kjølevifta var slitt,men at det ikke var kritisk nå som vinteren nærmet seg. Også har jeg prøvd å lufte, med midlertidig "bedring" som resultat. På langtur er temperatur normal. Kjørte 15 mil i strekk forleden, og motor holdt normal temperatur.Om toppakning var gåen,burde den ikke da gått varm?? Kan noen forklare meg hvilke mekanismer som medfører hvit røyk fra eksosen? Jeg er kjent med toppakningteorien ,men kan kondens gi hvit røyk som forsvinner etter 5-7 min.? Og hvordan oppstår denne kondensen? Hvit eksos kan tyde på: -gåen toppakning (ta en kompressionstest, minium 10-11bar kompression på hver sylinder og ikke skille mer enn 0,5 bar mellom sylinderene) -sprekt blokk eller -sprekt topp Ville tatt en kompressionstest, og sett åssen det lå ann her. Hvis det her viser seg at kompressionen sylindrene seg imellom er svært stor er det toppakningen som er gåen, i verstefall sprekt ventiler,stempelringer eller sprekk i topp eller blokk. En lav kompresjonstest forteller om svært dårlig tettning til forbrenningskammeret. Ta en trykktest på kjølesystemet ditt. Er det dårlig trykk, men ingen synlige lekkasjer,- tada en kompresjonstest. Viser det seg at det er dårlig komprsesjon....så har nok muligens motoren sett sine bedre dager. Når du sier at motoren bruker 1 liter av sine max 10 liter på mila, ja da er det nok svært alvorlig. Det at varmeapperattet ikke blåser varm luft, kan nok komme av dårlig lufting av kjølesystemet ditt. hvit røyk kan også komme av kondens i bensintank når det er veldig kaldt, eller av gammel bensin. Men åssen blir det egentlig hvis det kommer mye vann i sammen med mye CO2? Da blir det vel muligens hvit røyk????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå