BreitBau Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 Heisann Er ute etter å kjøpe meg nye coilovers. Og i den forbindelse ser jeg at mange produsenter kun produserer fra 6/92 til E36... Har lenge gått å mlurt litt på dette, hva som er forskjellen fra 91 modeller og 92 modeller på dette området.. Gjorde litt reasearch i kveld og fant ut følgende fra dette bildet: http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/11197.gif Del nummer 6 er ulik. Dette er ett støttestag mellom stabstaget og demperen og er festet øverst under fjærskålen på dempern.. Fra 6/92 benyttes del nummer 7 med tilhørende deler. Av det jeg kan se bruker begge deler samme mutter og med det konkluderer jeg med at dimensjonen på hullet i stabstaget er likt.. Jeg kan også se at stabstagene er forskjellige i diameter, men eller går jeg utifra at formen er lik.. På modellene fra 6/92 ser jeg at festepunktet på dempern for støttestaget sitter temmelig langt ned.. Dette forklarer den kortere del 7 kontra del 6. Konklusjon: Av det jeg kan se kan jeg kjøpe dempere fra 6/92 dersom jeg bytter fra del 6 til del 7. Festepunktene for demperne er like og derfor vil jeg lett kunne feste dempern der den skal festes.. I værste fall er stabstaget av ulik form. Da byttes dette sammen med braketten og foringen til stabstaget. I utgangspunktet tror jeg bare jeg trenger å bytte støttestaget (del 6) Så til poenget.. Finnes det noen mekanikere eller kyndige der ute som kan bekrefte at disse delene kan byttes? eller er det mer som er i veien her...? Takk for svar! mvh Kev
snurresprett Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 du kan kjøpe fk justerbart på koed og tårnlager fra 6/92 og nyere.
hagenisse Skrevet Oktober 24, 2007 Skrevet Oktober 24, 2007 '91 (og m3) har stabstaget festet til fjærbeinet, mens 92+ har stabstaget festet til bærearmen. Når festepunktene kommer lengre ned blir effekten av stabstaget mindre, derfor er det kraftigere stabstag på 92+.
BreitBau Skrevet Oktober 25, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2007 '91 (og m3) har stabstaget festet til fjærbeinet, mens 92+ har stabstaget festet til bærearmen. Når festepunktene kommer lengre ned blir effekten av stabstaget mindre, derfor er det kraftigere stabstag på 92+. Skjønte ikke helt denne. 92+ modellene så er ikke stabstaget festet til dempern altså? Slik jeg kan se det på min 91 modell 325i, så ser jeg at støttestaget er festet til stabstaget og øverst like under skåla som holder fjæra på dempern...
hagenisse Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 Korrekt, 92+ har festet til bærearmen og ikke fjærbeinet/demperen.
BreitBau Skrevet Oktober 25, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2007 Men jeg ser jo utifra delelista at delenummeret på bærearmen foran er lik på alle modeller av 325, fra 91 -> Har ikke sjekket dette selv, men regner med det ikke er så lett som at monteringshullet for støttestaget til bærearmen "er der"?
BreitBau Skrevet Oktober 25, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2007 Det er ikke traversen du mener da?
Mr_Sunde Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 Hullet for feste av lenkarm i bærearmen er der på alle bærearmene. Problemet er at selve stabstaget er ulikt. Det blir feil vinkler på innfesting av 92++ mod lenkarm til stabstag fra 91 mod. Du kan heller ikke ta et stabstag fra en 92++mod og sette på en 91 mod da innfestningene som er sveiset på rammevangene er forskjellig plassert. Har prøvd dette selv da jeg har både en 91 mod og en 92 mod.
BreitBau Skrevet Oktober 25, 2007 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2007 hmmm.. Takk for oppklaringen..da må jeg nok gå i megselv og tenke litt igjen..
snurresprett Skrevet Oktober 25, 2007 Skrevet Oktober 25, 2007 nevner det igjen: Fk sitt higsport coilover sett går fint å montere på 91 mod med stabstagfeste på fjørbeinet. Du må skifte tårnlagere til den nye typen, det er det eneste. har hatt de på 2 91 mod;) godt mulig andre sett og er mulig å montere, men de må da ha feste til stabbstagleddet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå