Gå til innhold

Overoppheting ved tomgang, kan det være vannbpumpen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 1989 525i M20 som tydelig ikke er helt frisk. Når den står på tomgang øker motortemperaturen drastisk, fra den normale driftstemperaturen til rødsonen. Men om jeg gir motoren ca 1500rpm eller mer, så faller temperaturen til det normale igjen.

Kan det være vannpumpen som er gåen, men av en eller annen grunn starter når motoren får nok rpm?

Skrevet

Reimen er ikke dårlig eller slakk.

Toppen ble byttet hos BMW forhandler i sommer pga forrige eier hadde ødelagt den gamle.

Skrevet

hadde samme symtomer på min gamle 520i e34 m20. til slutt fant jeg ut det var dårlig jording til motor slik at den ladet dårlig, ergo gikk temperaturen til topps på tomgang, men når jeg ga gass fikk den en volt mer i ladespenning og måleren sentrerte seg igjen. men det er jo også høyt sannsynlig at du har luft i kjølesystemet. får du varme i varmeapparatet? MVH

Skrevet

Jeg får varme i varmeapparatet, men dersom motoren går på tomgang er det svært svak varme som kommer fra apparatet. Tror det er en lekkasje et sted, for jeg må fylle på kjølevann men noen dagers mellomrom, alt etter hvor mye jeg kjører. Har byttet varmeregisteret i dashbordet da denne var defekt, men har fortsatt en lekkasje et sted tror jeg. Har sjekket alle slanger og slangeklemmer, finner ingen feil.

Skal prøve å bytte jordingsledning og se om det hjelper.

Skrevet

Tipper på litt luft i systemet eller sliten pumpe..

Åpne lufte ventilen mens bilen går og fyll på med frostveske etterhvert som det forsvinner i beholderen.

Forhåpentligvis vil du se det kommer en del luft i vannet som kommer ut av lufteskruen.

Hold på til det ikke bobler så mye ut der.

Skrevet

Tror jeg har fått ut all luft, det kommer isåfall ikke noe mer i lufteventilen. Men fremdeles overopphetes motoren, mens temperaturen synker til det normale når den får 1500++ rpm.

• 2 weeks later...
Skrevet

vist du bare plukker av viftereima å prøver å rigle på hjule til vannpumpa så kjenner du fort om den er gåen, da er det slakke i den :)

eventuelt att du starter motoren å stiller deg til slik att du ser vannpumpa bare gi motoren en dult på gassen, når motoren er på tur ned så kan det hende att de kommer en dusj ut fra pumpa :) også ett tegn på gåen pumpe, tetningsringen inne i pumpene er en svakhet etter somjeg har skjønt :roll:

Skrevet

Viskosen er en luring siden det er snakk om på tomgang, men siden du ikke har noe særlig med varme i apparatet på tomgang, så kan vannpumpen være synderen. Ruggle på vifta så hører du slakk /merker det. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...