Gå til innhold

E21 318i Baur prosjekt


e21baur
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

der var jeg endeligt med å begynne å ta ut den gamle motoren. en -82 m10b18 4`er med injection. motoren startet og gikk som den skulle men var så rusten og fæl at den måtte byttes om.

Jeg kjøpte en e30 motor med girkasse og håpte at 5trinns kassa passet men neida, den gamle e21 kassa hadde speedowire ut tak. og ikke e30 kassa... Så jeg beholdte den gamle 4`er kassa.

Bolter ble skrudd av i en fei og etter noen timer med noen rundete bolter i manifolden/eksos, var motoren klar til å takest utav.

Motor rommet var ett skittent syn... gammel olje funka som tektyl og der det var rust...... rust ja...... ...... masse rust, jeg borra og slipte hele natten og fikk hele motor rommet pusset ned og malt om med powercoat antirust... Det var en "dirty" jobb men somebody gonna do it...

Jeg fikk små komplikasjoner når jeg såg over motorene som stod nå vedsiden av hverandre... Hmm. hva er det.... hmmm.... tenke tenke...

Jeg monterte Sachs racing clutchen på. Monterte på e21 dynamo brakketen + justerer på nye motoren.

Monterte også gamle dynamoen, pga den e30 passet ikke uten sliping med vinkelsliper noen og ca 0.6 cm... bob bob.

Brukte e21 dynamo reim pga brakettens posisjon.

Monterte på eksos manifold, viste seg at 2 bolter var sprengte jenger på, tok litt tid der.

Jeg måtte også montere på e21 motorfester + Motordemper feste.

Jeg har ikke montert e21 bunnpanne på e30 motoren enda. jeg tror det skal gå akkurat nedi, Jeg har allerede fyrt nye motoren oppi det opp pussete motor rommet. men ikke fått "hipsa" den på motorfestet enda.

Bare 2/3 cm så har jeg han !!

Bedre å være 2 på akkurat den piecen !!

Ja og det elektriske var TOTALT forskjellig.. kan bli litt vrient å bygge om men jeg trenger bare basic drivende strøm ifra motoren. men det er ett annet kapittel.

Jeg sender bilder ifra første økt der vi tar av den gamle 318i motoren.

Og før jeg pussa opp motor rommet.

Bilder ifra når nye motoren er kommet på plass kommer om noen dager.

q6dwkoog1wj5svu6qavd.jpg

us864ep7kvw7avp457ax.jpg

fz3c7hl6qtxchymua7ru.jpg

o9jgcuvlxd8jh91r178s.jpg

90ac8gezr2in3spn5j32.jpg

b8uici6p7hn8bbjyk6q1.jpg

ci6ilkl5genhgh9wugfm.jpg

8c7id7qzfbhf9w5z9t3a.jpg

6jhwp5mjsnmm48irxid5.jpg

rfjfn1axq1l7j6fruggz.jpg

zxx0njg6jxomi0i1fmti.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noe impregnering til kalesjen og smurte allt inn, stakkars kalesje, var som en svamp etter 8 tørre år. Det såg bra ut. Alt av vinyltak, alpina spoiler ++++ ble gnikket med vinylpolering.

Overaskelsen var gledelig, ikke riper i listkrom, lakken såg ny ut under driten. *host..* Dasjbordet ble gnikket reint og det såg nytt ut, ingen sprekker eller ujevnheter.

Dette var gøyt.

Bilen hadde veldig godt av litt gnikking, gjorde bare godt å bli kvitt 8år med støv.

ja.... og motor rommet øvre del er nedvaska og klar for nedslip/grunn+++

Og så har jeg endra totalt planene med denne bilen....

Istedenfor en racing stuka bimmer, til en slow cruise råne krom vogn alla 70 tallet. Kassetspiller skal installerest også, siden jeg har plass til kassetter i midtkonsollen som var i skinn.

Får heller bygge opp 1602 til latterkick bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Spennende cab denne. Holder på med å bygge om min 320/6 BAUR til en turbodiesel racer. Hvor holder du til i Hordaland? Jeg er og studerer i Bergen for tiden og skulle gjerne trillet bilen hit fra mitt verksted i Sogn for å pusse litt i fritiden. Vet du om noen ledige plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg pusser rust til den store gull medalje, maler hele motor rommet svart i "tess" sin powercoat maling som tåler en øyt. Presseningen min er inpregnert inn, var som en svamp. gjort masse smådrit som aliminium på gulvet foran og bak. krom potte bak dtm style.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Endeligt var motoren på plass, på motorfestene, var noen mm komplikasjoner på høyreside men ikke nok til at no er motoren på plass. og ja........... det ser deiligt ut i mine øyner.... "host" motor rommet har jeg "grautet" med tess¨ powercoat antirust maling "sort".... men bunnpannen var det en klarning på 0,5cm..... det var ganske sykt med den forskjellen det var på bunnpannene på e21 vs e30.

Bildene sender jeg senere ifra første prosess!! fan .... jeg begynner skikkelig å digge eldre bmw`er.... nyere begynner jeg bare å finne feil på, bugs og skita oppsett av styling !!! nei jeg tror jeg er en veteranbil freak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg *host*.... malte med kost i motor rommet etter å ha pust vekk gammel "gugge", jeg brukte tess sin powercoat som er kanon bra til understell og motordeler. Jeg tok ut den gamle motoren på en natts arbeid der vriene bolter var nattens tema.... ca 5 timer +++ noen ekstra timer til noen fæle bolter ved eksos manifolden, måtte bruke vinkelsliper på eksospotten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har ikke gjort så mye på denne, den står tørt lagret på verkstedet da jeg har vært opptatt med å bygge opp en ford transit campingbil ifra 1984. men jeg har fått på kromma hjulbuer, sotet midtnyre. Spacere på 17" oz. og ja.... jeg har endeligt tatt bilder ifra delebilen min.

Ser ut som jeg trenger MYE deler !!!

jccb9x3o6k9pickseirr.jpg

e7ilp0hpk1nb5kz5zeub.jpg

d6e2f49fdt48vf3mzx0k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett lite problem med helsen og kan ikke skru så mye som jeg ønsket.

Jeg over veier om jeg skal selge denne, jeg skal på en 3ukes ferie og kommer hjem i august.

jeg lurte på om 20.000,- eller bud ???

Det følger delebil med og styling.

hvis du bor i bergen ta du kontakte en kompis av meg som er på verkstedet og kan vise dere bilen hvis noen er interessert. 988 57 467 christer heter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har vært over hele bilen både oppå og under... Dette er en skikkelig fin bil, helt seriøst. jeg tror jeg tar ut den trimmete motoren igjen og setter oppi den orginale. Så jeg får kjørt meg noen turer.

Jeg setter igang med å pusse den ned og fyre på noe grunning.

ikke en kjeft som har spurt meg om denne bilen, Har hat en bmw frik men han hadde ikke kronasje.... steike og jeg som går i tap så det holder etter. Nei jeg får vel bygge den opp sjøl. Har også en 1602 som sårt trenger en pleie, så bauer eller 1602 banebil.....

valgets kvaler.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...