Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Spørsmålt er både relatert til teknisk så vel som til stereo, så poster den her. Jeg har installert en aktiv sub i bagasje rommet på toueringen min (e46), og hentet strøm med en "strøm tjuv" fra sigarett tenneren i bagasje rommet og lyd fra høytalerene i bagasjerommet. Som sagt, funger som F, men jeg har bare et problem:

jeg må ta ut strøm kabelen til sub'en når jeg skal forlate bilen, da det er kosntant spenning på sigarett tenneren selv om ikke tenningen er på. Jeg har sett på lednings nettet i Hymnes boka jeg har kjøpt, og der går strømmen til sigarett tenneren inn i en unit. Jeg spørte BMW verkstedet som jeg har hatt alle servicer på om de kunne disable dette, slik at det kun er spenning til sigarett tenneren når bilen er av. Stemmer dette?

Jeg har ikke kjøle bagger etc. tilkoblet, så ingen trenger å opplyse meg om det er dumt å ikke ha spenning på utgangen....

Skrevet
Jeg har ikke kjøle bagger etc. tilkoblet, så ingen trenger å opplyse meg om det er dumt å ikke ha spenning på utgangen....

Er vel dummere å ta strøm fra en såpass tynn ledning.

Det beste er vel å legge opp en egen ledning til forsterken direkte fra batteriet sammen med en sikring.. Til anlegg brukes vel stortsett strømkabler på ca 20mm2 mens kabelen til sigarettenneren gjerne er på 2.5mm2...

edit: så at det var en sub med innebygget forsterker, gjerne den ikke krever så mye. men ville alikevel sjekket med manualen da eller noe..

Skrevet

vist du har manuelle kjørelys.. kan du ta remoten på lysa bake... slik at når du slår på brytaren på kjørelysa so kommer forsterkaren på då!!

Skrevet

skjønner ikke hvorfor så mange driver å stjeler strøm fra slike plasser i det hele tatt jeg..er jo relativt stor mengder med strøm som skal gjennom slike kabler og ledningen til sigaretttenneren er vel ikke akkurat dimensjonert for dette...er jo en halvtimesjobb å trekke en skikkelig kabel fra motorrom og bakover..trenger jo ikke borre noen hull eller gjøre noe annet som ødelegger bilen heller. har ikke prøvd det på e46, men på min e36 touring var det ihvertfall piss enkelt. har gjort det på andre nyere biler av annet merke også uten store problemer. Bare å prøve så blir det så mye bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...