Gå til innhold

Trimkam + div. til M43


Rabies
 Share

Anbefalte innlegg

Vet folket hvor mye effektøkning trimkam kan gi på en M43b16 (tror den het det. Er 316 i hvertfall). Nei jeg har ingen planer om å bygge monster av compacten min. Jeg er bare en veldig nyskjerrig person som vil vite litt om alt mulig og sntes det er greit å ha en anelse om mulighetene i hvertfall :D

Jeg har ikke helt tro på 10-15% som de lover så hadde vært greit å høre det fra noen som har erfaring på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang 316 E36 med trimkam og holdt følge med en bekjent som hadde 318i E36 værtfall.

Oxo den forige 318 E36 min merka jeg bra forskel med grenrør på! Mer drag spes når jeg fikk litt turtall + motoren ikke bråka så mye på turtall gikk stillere/lettere ut mot rød merkinga å. Kan jo ha noe å si siden det ikke sitter grenrør orginalt på 316/318 men manifold.

Jeg hadde forresten filter/eksos i tilegg til grenrør på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det vil i utgangspunktet si at for 3000 spenn kan min 316 ''bli'' en 318. sånn effektmessig? hmmm... intressant. da høres det jo ikke helt usansynlig ut med 10-15% alikevel da. men hvor får man tak i grenrør til M43? finner ikke på koed...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var jo absolutt intressant da. Kanskje det blir litt tuning alikevel når småfiks er ordnet. hadde egentlig slått fra meg den tanken etter lite positiv respons men nå er jo saken en helt annen. Men hvor mye tåler M43 motoren før jeg må forsterke diverse innmat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok ha mer enn en trimkam for å nærme deg grensene til hva motoren tåler vil jeg tro. Er vel folk som kjører de motorene opp mot 1bar med turbo, uten å skifte noe. Sliter vel mye, men betyr vel at du kan sette på turbo uten å bytte så mye deler, kjøre på ikke altfor høyt ladetrykk og få opp mot 200hk!?!?

(Rett på meg dere som kan mye om turbobygg :wink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. hadde ikke tro på 600 hk med trimkam akkurat. men det hadde vært så typisk min flaks at jeg putta på litt av vært over tid også plutselig ryker ''det svakeste leddet''... så OM jeg hadde klart 150-160 hk med tiden skulle ikke det by på noe problem altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allså vis du bytter ut kammen så har du bytta en viktig slite del!!Det er vel omtrent så å si hjerte på motoren. Jeg hadde oxo ved bytte til trim kam satt på sterkere ventilfjører for å få litt mer turtall.Dem er ikke så dyre heller.

Klart du kan komme opp mot 150/160 hk men da koster det litt penger!

Ved kam skifte hadde jeg gått for det merke her: Dr Schrick

http://home.no.net/vjodal/bmw%20m3.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna nesten med at det ville bli dyrt, men en optimert 316 compact med 150 hk burde vel smadre en 320 på aksen da, m.t.p. vekt i forhold til effekt... (er visst i det lyriske hjørnet i dag). Også kommer vel den helvetes bakstillinga og bremser som også må være med for å godkjenne det...(?) Edit:

Er det dr.schrik de selger på koed? Fikk det for meg at det var det. Men de ventilfjærene finner jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...