Bernt Skrevet November 1, 2007 Skrevet November 1, 2007 Hei, Vet en del her inne har kjennskap til Dave F. Induction kits, altså luft filter. Det har vært noen spørsmål om hvor man kan få kjøpe disse. Jeg har snakket litt med Dave F. og han fortalte meg at jeg kunne kjøre i gang en gruppe bestilling å få en god rabatt. Filteret har fått veldig gode omtaler og det er skikkelig kvalitet på kittet. Utrolig mange high-end trimmere bruker dette kittet. Uansett, jeg skal ikke stå her å skryte kittet til værs! Dere kan sjekke selv. Dave F. Induction Kit Dere kan også lese om ham på www.e36coupe.com, det kreves at dere registerer dere og venter på godkjenning av admin. En av de mange positive tilbakemeldingene han har fått: Testimnonial from Pav (e36coupe.com forum member Breezy)After hearing all the hype about the Dave F induction kit it was the next mod that had to be done to my E36 M3. I'm always a bit sceptical when it comes to performance mods as the power gains given can often be misleading & incorrect. So as I had a rolling road day booked i thought what better way to test this kit than with a before and after run on a dyno, my car was run first with a standard airbox with a new filter and the car produced 298.3bhp / 280 lbs/ft the standard airbox was then removed and the dave f induction kit was fitted without the heatshield so just the K&N 57i cone air filter as the large fan in front of the dyno would produce enough airflow, and the result 311.1bhp / 280 lbs/ft so a 12.8bhp increase which was very impressive so the proof is there in front of you. Having the kit fitted also lets the car rev a lot more freely and I noticed the car pulls harder above 4.5K revs and the kit only ever draws in cold air, i noticed this after driving for 4 hours on my way to germany and touching the filter and it was ice cold so the heatshield does its job very well. All in all its an essential piece of kit and above all the performance increases its gives an awesome roar when you put your foot down too! Pav Han lager disse kittene til E36 og E46, alt av rekke seksere. Det vil si 2 litere (?) og opp. Som dere ser på bildene så er det utrolig ryddig og pent. Varmeskjoldet skal fungere perfekt, og man slipper de halv-perverse posene man kan kjøpe rundt forbi. Fantastisk lyd, det er flere filmer på forumet så dere kan også sjekke selv. Og for dere litt late: Jeg oppfordrer til å ta seg en liten stund å lese om disse kittene, de er utrolig gode og en god oppgradering til bilen din. ...1 kit sent to Norway would cost you £194.00 inc postage. Altså et kit vil koste kr 2200 hjem i posten. Ja, det er dyrere en vanlige filtre du finner rundt i norske nettbutikker. Jeg skal innrømme at prisen skremte meg til å begynne med også, men dette er skikkelige saker, pris og kvalitet henger ofte hånd i hånd. Dave sier han er villig til og gi oss en fin gruppe rabatt, rabatten avhenger av hvor mange jeg kan få med på kjøpet. Altså jeg vet ikke den endelige prisen. Jeg har også forklart hvordan tollen ligger ann i Norge, og han skulle sjekke opp om han ikke kunne ordne en gave pakke. Men han forklarte at nettopp dette var vanskelig da det dreiet seg om en ganske stor pakke, om vi eventuelt blir mange nok. Jeg skal ihvertfall bestille meg et, hyggelig om andre slår følge slik at vi kan spare litt kroner på det. Mvh, Bernt.
Bernt Skrevet November 1, 2007 Forfatter Skrevet November 1, 2007 Jeg kan eventuelt også nåes på telefon. Mob: 41764798 Jeg ser helst til at du sender en sms først, slik at jeg kan ringe deg opp straks jeg har mulighet. Ellers er det selvfølgelig ikke krise om du ringer etter klokken 15.00! Mvh, Bernt.
kazynor Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 må si dette frista, men blir nok ikke med det første må se om bilen overlever vinteren først...
Bernt Skrevet November 2, 2007 Forfatter Skrevet November 2, 2007 er ikke dette et vanlig KN-kit? Det var det jeg også trodde. Selve fileret får han tilsendt fra K&N, der han gjør noen små modifikasjoner. Jeg quoter fra ham, fordi jeg er nok ikke den aller beste til å forklare dette. 90mm induction pipe was also fitted to straighten airflow before the MAF Dette kittet gir bedre effekt enn K&N filteret gjør. Varmeskjoldet produserer han selv, og det har fått veldig gode resultater i diverse tester. Føler meg nesten som en selger her, og det er ikke det jeg prøver på. Jeg kommer til å kjøpe dette produktet, tenkte bare jeg skulle lufte tilbudet da en gruppe bestilling kan spare oss noen kroner. Jeg kan poste en test utført i en E36 M3 3,0l. Dette er en tråd fra www.e36coupe.com forumet. Trykk her for linken Breezy after having a few niggles with running issues on my m3 I decided to drop her off to Custom Werks a couple of days before putting her on the dyno @ G force... after a diagnostics was done she was running a bit lumpy and one of my lambda sensors had gone too, she didnt feel as quick as she used too, had all my spark plugs checked and they were shagged to say the least so had them all replaced along with the lambda sensor as she was running how she should again first time I had her dynoed back in April she made 269.9 bhp but I hadnt owned her for very long so had no clear idea of how she was running... anyway I also replaced the standard air panel filter with a new one as the old one was black to get a good run as standard as i have done no performace mods yet and she made.... 298.3bhp / 280 lbs/ft Now I also wanted to see what increase a Dave F induction kit would give me so G Force kindly let me do another run with Dave F's induction kit. He didnt have any heatshields left so it was just the K&N cone fitted but because the bonnet was open and there was a large fan in front this wasnt really an issue for the pupose of the dyno run. so the change over... sorry my airbox was so filthy dave! Dave F kit fitted without heatshield.... one mother of a cone! and the result an amazing roar and 12.8bhp increase which meant I got 311.1bhp / 280 lbs/ft so there you go the Dave F induction kit tried & tested! was just a shame having to go back to the standard airbox and only 298bhp on the way home Dave F.: I think the test was done in the fairest way possible, Both filters were new items, I was impressed when Pav revieled a new paper element for the first run, good job really cos his was black and that would have given me an advantage over the stock item. Unfortunately I had no heatshields available for the test, but with the large vetilation fan and the bonnet open, this shouldnt have been an issue. The Usual size K&N was used and the all important 90mm induction pipe was also fitted to straighten airflow before the MAF. We did 3 runs with each kit, and the highest run taken as the final figure. The car was not removed from the rollers in between tests, and the transition between filters was only about 5 minutes. As Kul so rightly stated "yes my arse was twitching" with the second run, but it delivered the goods, and 13BHP Extra is about normal on this car. But please remember, that with the bonnet closed, both cold air feeds correctly fitted, and at speeds over 60mph, the area within the heatshield will become positively pressurised so gains will be greater, its such a shame that the effects cant be measured at 150MPH. Im sure they would be impressive. Thanks for the oppurtunity and use of your car Pav Jeg kommer til å vente ca 1 uke til, er det ingen som melder seg så bestiller jeg alene. Sure ekstra kroner, men de er verd det. Mvh, Bernt.
Thomaz Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 Jeg er med.. Si i fra når du skal bestillie Han kan jo å oppgi en annen pris på det og for å spare toll.. Vis det ikke er oppkrav da selvsagt
Bernt Skrevet November 2, 2007 Forfatter Skrevet November 2, 2007 Det blir nok antageligvis forhåndsbetalt da det blir sendt fra England. Ja, det jeg også tenkte, da sparer vi iallefall en liten sum! Jeg gir beskjed fra meg når det begynner å næme seg bestilling! Mvh, Bernt.
Bernt Skrevet November 2, 2007 Forfatter Skrevet November 2, 2007 det filteret der gir altså 13hk? hmmm Det kommer ann på motor størrelsen, på M3'en der gir det mer en foreksempel en 320i. Men dette er motorer uten videre modifikasjoner. Altså, si du får 5% av hestene. (Dette er bare et eksempel, jeg vet ikke prosenten) Har du en motor på 150 hester vil du få mindre hester av kittet enn en motor på 600 hester. Nå er ikke jeg verdensmester i matte, men si at 320i vil få 7-8hk, og bilen på 600 hester får 30hk. Men husk at kittet også gir en vanvittig lyd, og motoren skal bli mer turtall villig. Utifra det jeg har forstått. En annen viktig detalj er at den suger ikke inn varm luft, godt varmeskjold. Mvh, Bernt.
Muren Motorsport Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 samme pokker hva de kaller det! de filtera der suger inn småstein! De opererer med renseintervall på opptil 100000km! sier seg selv att det slipper igjennom altfor mye grums da!
Bernt Skrevet November 2, 2007 Forfatter Skrevet November 2, 2007 Jøss, rolig. Det vet jeg faktisk ikke. Men ser ikke hvordan det skal suge inn steiner når det er skjoldet inne slik? Slipper sikkert inn akkurat like mye "grums" som andre slike kit. Når det kommer til rens, så er det opp til hver enkelte hvordan man prioriterer det. Rensekittet er da ikke dyrt?
ehrnst Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 modder han selve filteret? jeg har jo m20 turbo, kanskje det kan gi en ekstra piff, kon-filter må jeg jo ha uansett
Muren Motorsport Skrevet November 2, 2007 Skrevet November 2, 2007 hehe! rolig som sjæra på tunet jeg. Men har sett endel motora innvendig etter noen års konfilter kjøring! Dessuten kneler luftmassemåleren ganske kjapt og.. Rensevæska har vel literspris som god cognac cirka
Bernt Skrevet November 2, 2007 Forfatter Skrevet November 2, 2007 Ja, kan sikkert stemme at Konfilter slipper litt inn. Hjelper det ikke betraktelig om man holder motor rommet renslig da? Det med luftmassemåleren vet jeg ikke særlig om, men har hørt at det kan oppstå komplikasjoner med tiden. Men det har stått på K&N filter på min bil i ca halv-annen år, og har ikke merket problemer. Hva er de typiske symptomene for dette? At bilen suger inn feil luft mengde og det blir litt putre lyd, på kanten med "smell"? Ehrnst: Ja, han modder noe på selve filteret. Han har større insug på filteret, vet ikke om det rette ordet er insug. Filteret hans kan gi bilen større mengder luft, om det skulle være nødvendig, enn et vanlig K&N filter. Han gjør små modifikasjoner slik at filteret passer på resten av kittet han lager. Mer vet jeg faktisk ikke, men kan spør ham. Mvh, Bernt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå