Singda Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Har montert Turbokit på min e36 325 turbo 91 mod nå, så hvar den første serriøse prøveturen med den igår, kjørte på en gjeng kompiser et stykke så merka den ene at temp visern var på rødt så jeg stoppa på nermeste bensinstasjon og sjekka hva det var men ingen av oss fant egentlige grunnen til hvorfor den gikk varm tror det mangla litt kjøleveske som jeg fylte på da men den spytta jo ut det meste ijen pga motoren hvar så varm. Vi måtte kjøre et stykke for å komme hjem igjen så bilen holdt seg på det røde på temp visern hele veien. Det som er litt rart at varmeannlegget i bilen funka ikke heller da, Funka før den dagen. Og når jeg starta opp idag så fylte jeg på litt kjøleveske igjen, da begynte det å komme gradvis bobler opp der jeg fyller på kjølevann og virka ikke som den gikk på alle 6 sylinderene med det første, men tror den gjorde det ettervært. Og det kom så klinke/kakle lyd når motoren gikk, skjønte ikke hva det hvar men kan det ha vært vannpumpa? Håper på svar: ) Mvh
325ixturbo Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 siden varmapparatet virket tidligere og den gikk varm nå tipper jeg enten toppakninga eller vannpumpe. spesielt etter som den gikk på 5 sylindera først for så å gå på 6 etter på var det nokk vann i den ene sylinderen, dette er bare noe jeg tror da... du får håpe d bare er luft
///MoePower Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Klinke/klanke lydene kan være ventilene, ettersom motoren gikk seg så varm, prøv å justere de først og fremst. Ettersom det ikke kom varme i klimaanlegget heller så er det enten lite kjølevæske, eller så er det luft i systemet. Du skal ha en lufteskru på et høyt sted på motoren for nettopp dette. Antakeligvis på vannpumpa fremst? La bilen stå litt i motbakke mens du lar den stå og gå seg sakte men sikkert varm, ha den skruen åpen helt til det er fritt for luftbobler, og det kun kommer kjølevæske ut. Husk, aldri fyll på vann på en varm motor, da kan den slå seg eller sprekke. Til nøds går det med varmtvann, men ikke hell på store mengder av gangen.
bård Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Orginal vannpumpe har en tendens til å gå i stygger ved skikkelig varmgang, hele skovelen som er i plast løsner fra akslingen... Men hvis temp målern står på rødt kjører du ikke langt...
Ballder Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Har montert Turbokit på min e36 325 turbo 91 mod nå, så hvar den første serriøse prøveturen med den igår, kjørte på en gjeng kompiser et stykke så merka den ene at temp visern var på rødt så jeg stoppa på nermeste bensinstasjon og sjekka hva det var men ingen av oss fant egentlige grunnen til hvorfor den gikk varm tror det mangla litt kjøleveske som jeg fylte på da men den spytta jo ut det meste ijen pga motoren hvar så varm. Vi måtte kjøre et stykke for å komme hjem igjen så bilen holdt seg på det røde på temp visern hele veien. Det som er litt rart at varmeannlegget i bilen funka ikke heller da, Funka før den dagen. Og når jeg starta opp idag så fylte jeg på litt kjøleveske igjen, da begynte det å komme gradvis bobler opp der jeg fyller på kjølevann og virka ikke som den gikk på alle 6 sylinderene med det første, men tror den gjorde det ettervært. Og det kom så klinke/kakle lyd når motoren gikk, skjønte ikke hva det hvar men kan det ha vært vannpumpa? Håper på svar: ) Mvh Det der var nok muligens dumt gjort. Kjøre med temp på rødt er jo og be om trøbbel. Du syntes også at den gikk på 5 sylindre når du startet den i dag, noe som tydelig indikerer vann i en sylinder eller flere. Alltså topp/topp pakningshavari. Når grunnen til at varmeapp. ikke blåste varmt, er jo grunnet mangel av vann. Koker bilen, så forsvinner det vann og det vannet som er igjen blir fullt opp av bobler grunnet kokingen, noe som igjen gjør at det ikke sirkulerer som det er ment og gjøre.. Du får prøve og fylle opp med vann/frostveske slik du skal gjøre det, og se om det funker da, men jeg tror garantert du har en større skru jobb foran deg nå.. Åpne lufteventilen og fyll på med vann.. Deretter starter du bilen og fortsetter fyllingen helt til det kommer minimalt med luft ut av lufteventilen. Få gjerne opp turtallet til et par snaue tusen mens du fyller. Husk og ha varmeapp. justert til maks varme. Ikke nødvendig og sette full blås på vifte, men ok med litt blås for og kjenne etter om det kommer vann/varme inni der. Krever en person nummer 2 det, da det er viktig og fylle etter konstant.
Singda Skrevet November 4, 2007 Forfatter Skrevet November 4, 2007 Har montert Turbokit på min e36 325 turbo 91 mod nå, så hvar den første serriøse prøveturen med den igår, kjørte på en gjeng kompiser et stykke så merka den ene at temp visern var på rødt så jeg stoppa på nermeste bensinstasjon og sjekka hva det var men ingen av oss fant egentlige grunnen til hvorfor den gikk varm tror det mangla litt kjøleveske som jeg fylte på da men den spytta jo ut det meste ijen pga motoren hvar så varm. Vi måtte kjøre et stykke for å komme hjem igjen så bilen holdt seg på det røde på temp visern hele veien. Det som er litt rart at varmeannlegget i bilen funka ikke heller da, Funka før den dagen. Og når jeg starta opp idag så fylte jeg på litt kjøleveske igjen, da begynte det å komme gradvis bobler opp der jeg fyller på kjølevann og virka ikke som den gikk på alle 6 sylinderene med det første, men tror den gjorde det ettervært. Og det kom så klinke/kakle lyd når motoren gikk, skjønte ikke hva det hvar men kan det ha vært vannpumpa? Håper på svar: ) Mvh Det der var nok muligens dumt gjort. Kjøre med temp på rødt er jo og be om trøbbel. Du syntes også at den gikk på 5 sylindre når du startet den i dag, noe som tydelig indikerer vann i en sylinder eller flere. Alltså topp/topp pakningshavari. Når grunnen til at varmeapp. ikke blåste varmt, er jo grunnet mangel av vann. Koker bilen, så forsvinner det vann og det vannet som er igjen blir fullt opp av bobler grunnet kokingen, noe som igjen gjør at det ikke sirkulerer som det er ment og gjøre.. Du får prøve og fylle opp med vann/frostveske slik du skal gjøre det, og se om det funker da, men jeg tror garantert du har en større skru jobb foran deg nå.. Åpne lufteventilen og fyll på med vann.. Deretter starter du bilen og fortsetter fyllingen helt til det kommer minimalt med luft ut av lufteventilen. Få gjerne opp turtallet til et par snaue tusen mens du fyller. Husk og ha varmeapp. justert til maks varme. Ikke nødvendig og sette full blås på vifte, men ok med litt blås for og kjenne etter om det kommer vann/varme inni der. Krever en person nummer 2 det, da det er viktig og fylle etter konstant. Ja skjønner,kjørte ikke på rød lampe hele tiden, den slukka ettervært jeg kjørte. skal prøve å lufte systemet imorgen med en som kan hjelpe meg, Er det noen måte jeg kan sjekke om vannpumpa er ødelagt? og jeg kan vell også ta av termostaten for å sjekke om vannet sirkulerer i systemet?
ingard Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Før man får panikk og roper toppakning, start med en skikkelig utluftingsdag.. Ta og skift all kjøleveske, i samme slengen tar du ut vannpumpa og ser hvordan den ser ut. Er det slakk i den, eller at den mangler skovler skifter du den bare. Du må jo uansett ha ut kjøleveska for å skifte den.. Som en sa her må du ha noe turtall på motoren når du lufter ut. Og dette kan ta jævli lang tid før det blir bra. Jeg rusa motoren opp til 4000rpm og holdt den der lenge til luftboblene var borte. (og full hendel da den var blitt varm) Og husk å ha varmlufta på fullt som sagt. Kjør en tur og se hvordan det går. Så kan du gjøre det samme med luftinga neste dag og fyll på med kjøleveske. Første gangen fyller du på til den renner over og enda litt til Og kjøre uten termostat hjalp meg å få ut lufta. Du trenger ikke ta ut så mye vann for å skifte termostat, så du kan godt kjøre litt uten. Men vær forsiktig, da motoren ikke har skikkelig temp uten. Alle slanger skal være varme, da er det sirkulasjon. Og hele radiatoren skal være varm. Og det er ikke no galt med viskosekoblinga på vifta? Mine tips, andre kan godt komme med kommentarer på dette, men det hjalp for meg. Jeg trodde det med engang var toppakning.. Litt av samme symptomene som deg. Men jeg kjørte en stund uten termostat og det virka som om det hjalp. Skifta vannpumpe, viskosekobling og termostat i samme slengen.
Singda Skrevet November 4, 2007 Forfatter Skrevet November 4, 2007 Før man får panikk og roper toppakning, start med en skikkelig utluftingsdag.. Ta og skift all kjøleveske, i samme slengen tar du ut vannpumpa og ser hvordan den ser ut. Er det slakk i den, eller at den mangler skovler skifter du den bare. Du må jo uansett ha ut kjøleveska for å skifte den.. Som en sa her må du ha noe turtall på motoren når du lufter ut. Og dette kan ta jævli lang tid før det blir bra. Jeg rusa motoren opp til 4000rpm og holdt den der lenge til luftboblene var borte. (og full hendel da den var blitt varm) Og husk å ha varmlufta på fullt som sagt. Kjør en tur og se hvordan det går. Så kan du gjøre det samme med luftinga neste dag og fyll på med kjøleveske. Første gangen fyller du på til den renner over og enda litt til Og kjøre uten termostat hjalp meg å få ut lufta. Du trenger ikke ta ut så mye vann for å skifte termostat, så du kan godt kjøre litt uten. Men vær forsiktig, da motoren ikke har skikkelig temp uten. Alle slanger skal være varme, da er det sirkulasjon. Og hele radiatoren skal være varm. Og det er ikke no galt med viskosekoblinga på vifta? Mine tips, andre kan godt komme med kommentarer på dette, men det hjalp for meg. Jeg trodde det med engang var toppakning.. Litt av samme symptomene som deg. Men jeg kjørte en stund uten termostat og det virka som om det hjalp. Skifta vannpumpe, viskosekobling og termostat i samme slengen. Okey skjønner, skal Lufte systemet imorgen så får jeg se, Hva mente du med viskosekoblinga på vifta? er bare den vifta som kjøler ned motoren som funker, ikke den ytterste "kø vifta" vist det kan kalles det. men har godt fint uten den hele tiden så kan ikke være det,
Ballder Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Viskosen er den klumpen som vifta sitter skrudd fast på. Kø vifta er til klima/ac.
325ixturbo Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 m50 motoren trenger ikke å være i gang for å luftes, prøv søke funksjon eller di
ingard Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 m50 motoren trenger ikke å være i gang for å luftes, prøv søke funksjon eller di Jeg tviler sterkt på at det blir noe bedre om man lar motoren være av. Har lest utallige diy's på dette, og de fleste kommer frem til at det er best å la motoren gå på litt høyere tomgang når man lufter ut.. Noe både jeg og Ballder har erfart.
2mMy Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 når jeg luftet på min M52 motor, så tok jeg noen smårunder og kjørte noen meter, kom tilbake og luftet litt! og ny runde osv! men det som også virket greit var å skru opp lufteskruene og helle på kjølevæske sakte!
Ballder Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 m50 motoren trenger ikke å være i gang for å luftes, prøv søke funksjon eller di Jeg tviler sterkt på at det blir noe bedre om man lar motoren være av. Har lest utallige diy's på dette, og de fleste kommer frem til at det er best å la motoren gå på litt høyere tomgang når man lufter ut.. Noe både jeg og Ballder har erfart. Funker strøkent på den måten. Tok meg snaue ti min før alt var på stell etter pumpebytte.
Azeton Skrevet November 4, 2007 Skrevet November 4, 2007 Det er jo greit at Thermostaten åpner når den skal luftes?
elileo Skrevet November 5, 2007 Skrevet November 5, 2007 Bilen min kokte, fylte på kjølevæske, kjørte en stund igjen, gikk varm, fylte på osv. Bytta termostat, ekspansjonstank, vannpumpe og overhalt toppen, men blir ennå varm. Nå har guttan funnet at at det er sprekk i radiatoren, hvor får jeg tak i det billigst mulig? Har jo allerede brukt mye peng og energi på den bilen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå