Superbeetle Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Hei Bakhjulslageret på høyre side har tatt kvelden og er begynt å lage lyder..Trodde først at det var diff'en så er egentlig fornøyd med skadene Noen som har en rask diy på hvordan jeg skal bytte dette? Har lest i haynes, men blir bare stresset av den boken. Halvparten er jo ikke nødvendig å lese hvis man har litt teknisk innsikt.. Men tenkte det kunne vært greit å vite litt info før jeg går i gang.. Noen som har byttet dette?
Superbeetle Skrevet November 8, 2007 Forfatter Skrevet November 8, 2007 Noen som kan noe mer enn å montere m-plast her?
HellFire- Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Hei! Jeg byttet for kort tid siden hjulelagerene på begge sider bake. Her har du MIN fremgangsmåte (ikke nødvendigvis den letteste/riktige/etc) 1. Jekk opp bilen og hiv noen bukker under og sørg for at bilen står stabilt og fin. 2. Ta av hjulene 3. Skru av bremsecalipteren og skivene (jeg byttet bremser etc i samme slengen) 4. Skru av nedre del av demperen 5. Skru av bolten som går igjenom "et eller annet" på "oppsiden". Dvs over der bremseskiven sto. 6. Gjør det samme på bolten på undersiden (denne styrer vel kamber vinkelen). Denne sitter vanligvis BOM fast og du kommer sikkert til å knekke den. Så kjøp nye hos bmw, med skive og mutter. 6. finn noe passende til å hamre ut akslingen med.. Eventuelt noe å presse den ut med 7. Skru av bremslanger, ledninger til ABS sensorer, slitasjevarsler osv osv. 8. Skru av de 3 skruene som holder hele "armen" på plass. Når du har fått ned hele "armen" bruker du noen piper (husker ikke størrelse, men mener på det var fra 34 og oppvoer) til å presse ut lageret (du må foresten fjerne den låse saken først).. Press ut, rengjør, slip ned gammle lageret og bruk det til å presse inn det nye... Så er det bare å skru sammen igjen.. Sånn ca.. Håper det hjelper litt ihvertfall..
Superbeetle Skrevet November 8, 2007 Forfatter Skrevet November 8, 2007 Takk:) Det hjalp mye...Så du må ned med hele armen altså? Må jeg løsne drivakslingen på diff også? Slik jeg tolket haynes boken kunne jeg gjøre det mens bærearmen stod på bilen.. Men gjerne det kommer an på hvilket utstyr man har.. Har heldigvis presse..
HellFire- Skrevet November 8, 2007 Skrevet November 8, 2007 Nei, jeg måtte ikke løsne den på diffen, begynte å gjøre det på ene side ettersom akslingen satt BOM fast inne i hjulelageret.. Men vi fikk presset det ut med luftverktøy. Jeg tok av hele armen å fikk presset ut og inn nye. Brukte veldig lang tid på den første siden. Men når jeg viste hvordan jeg skulle gjøre det gikk det kjempe fort på den andre. Men som jeg skrev tidligere, det kan godt hende det finnes lettere løsninger.. Du kan jo forsåvidt bytte på begge sider når du først er i gang..
Superbeetle Skrevet November 8, 2007 Forfatter Skrevet November 8, 2007 Kan jo gjerne gjøre det Skal undersøke pris på lagre og litt slikt imorgen..Kanskje jeg kan bytte i helgen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå