Sir Hofstad Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Beregner man slaglengden fra toppen av blokka til stempel er i bunn? Altså beveger veiva til stempel når sitt nederste punkt?
Sir Hofstad Skrevet November 7, 2007 Forfatter Skrevet November 7, 2007 Ingen? dette er viktig og haster
morteym Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Beregner den lengden stempelet beveger seg.
MPowered Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Beregner den lengden stempelet beveger seg. 100% sikker på dette? Trodde det var fra stempelets bunnposisjon og helt til topps jeg..
Sir Hofstad Skrevet November 7, 2007 Forfatter Skrevet November 7, 2007 Til topps hvor? går M50B25 stempelet 75mm fra toppen av blokka til det snur?
Gjest Skrevet November 7, 2007 Skrevet November 7, 2007 Er riktig som morteym sier, man beregner lengden stempelet beveger seg. for å finne volum tar du 3,14xradiusxradiusxslaglengdexantall sylindre.
e28stian Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 pi(3,14159) *radius opphøyd i andre * høyde Brukte denne formelen for å regne ut volum på enn delemotor av ukjent opphav jeg fikk med en delebil for 1200 (kan ikke krangle på slik en pris, deler verdt 10000 for småpenger). Målte fra toppen av cylinder til bunn og diameter med skyvelær. Fant ut at slaglengden var 80mm fra stempelets øvre posisjon til stempelets i nederste posisjon,,, Redigert, Fra stempelets bunnposisjon til toppposisjon! Håper dette var til hjelp.
Gjest Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 pi(3,14159) *radius opphøyd i andre * høydeBrukte denne formelen for å regne ut volum på enn delemotor av ukjent opphav jeg fikk med en delebil for 1200 (kan ikke krangle på slik en pris, deler verdt 10000 for småpenger). Målte fra toppen av cylinder til bunn og diameter med skyvelær. Fant ut at slaglengden var 80mm fra cylinderens topp til stempelet i nederste posisjon,,,fra stempelets bunnposisjon til topp av cylinder med andre ord Håper dette var til hjelp. Man skal IKKE måle fra cylinderens topp, men fra stempelets topposisjon. Hvis man hadde målt fra cylindertoppen hadde jo dette betydd at man fikk mindre volum av å plane blokka. Dette er IKKE riktig, eneste man forandrer ved å plane blokka er kompresjonen. (den blir høyere). Det man må ta som utgangspunkt er selvfølgelig hvor langt stempelet beveger seg. Derav navnet slaglengde.
e28stian Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Redigert og fiksa feilen, leita frem notatet, var litt trøtt før idag, jobber 12 times dager 4 dager i uka, og toget hjem er ikke noe bra sted å sove .
morteym Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Slaglengden går ikke ned om man planer blokka eller høvler toppen, men volumet går vel ned? Er det ikke derfor kompresjonen blir høyere (trykket blir større pga lavere volum)?
Bonden Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Volumet som endres er jo bare forbrenningskammeret !.Man planer da ikke av blokka så mye at stempelet treffes.
morteym Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Ja, men teller ikke det volumet med når man regner volum av sylinderen? (Jeg har ikke peiling på det så det er et spørsmål).
Gjest Skrevet November 9, 2007 Skrevet November 9, 2007 Det eneste som kan forandre volumet er veiv og borring. volum har ingen sammenheng med planing av blokk. Er bare forbrenningskammeret som blir mindre når man planer, derfor høyere kompforhold.
Sir Hofstad Skrevet November 9, 2007 Forfatter Skrevet November 9, 2007 Slaglengden går ikke ned om man planer blokka eller høvler toppen, men volumet går vel ned? Er det ikke derfor kompresjonen blir høyere (trykket blir større pga lavere volum)? Skal være riktig det. kan nevne grunnen til jeg spurte: var og hentet motor på Søndag som skulle være m50B28, altså en ombygd 2,5. Stod Tirsdagskveld og demonterte for bla å få ut en knekt tennplugg. Fant kun vanlig (84mm) diameter, og lengden stempelet beveget seg var 75MM, var rimelig fortvilet og ville spørre dere selv om jeg visste jeg hadde regnet riktig. stempelet på denne vanos motoren går så og si kant i kant med topp av blokk forøvrig. Hadde aldri kjøpt denne motoren om den hadde vært 2,5, da det var 2,8 jeg hadde sett etter lenge. motoren er forøvrig i svært god stand, og blir nå enten heloverhalt og tipp-topp 2,5, eller bygd til 2,8...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå