Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er riktig som morteym sier, man beregner lengden stempelet beveger seg. for å finne volum tar du 3,14xradiusxradiusxslaglengdexantall sylindre.

Skrevet

pi(3,14159) *radius opphøyd i andre * høyde

Brukte denne formelen for å regne ut volum på enn delemotor av ukjent opphav jeg fikk med en delebil for 1200 (kan ikke krangle på slik en pris, deler verdt 10000 for småpenger).

Målte fra toppen av cylinder til bunn og diameter med skyvelær.

Fant ut at slaglengden var 80mm fra stempelets øvre posisjon til stempelets i nederste posisjon,,,

Redigert, Fra stempelets bunnposisjon til toppposisjon!

Håper dette var til hjelp.

Skrevet
pi(3,14159) *radius opphøyd i andre * høyde

Brukte denne formelen for å regne ut volum på enn delemotor av ukjent opphav jeg fikk med en delebil for 1200 (kan ikke krangle på slik en pris, deler verdt 10000 for småpenger).

Målte fra toppen av cylinder til bunn og diameter med skyvelær.

Fant ut at slaglengden var 80mm fra cylinderens topp til stempelet i nederste posisjon,,,fra stempelets bunnposisjon til topp av cylinder med andre ord :-)

Håper dette var til hjelp.

Man skal IKKE måle fra cylinderens topp, men fra stempelets topposisjon.

Hvis man hadde målt fra cylindertoppen hadde jo dette betydd at man fikk mindre volum av å plane blokka. Dette er IKKE riktig, eneste man forandrer ved å plane blokka er kompresjonen. (den blir høyere). Det man må ta som utgangspunkt er selvfølgelig hvor langt stempelet beveger seg. Derav navnet slaglengde.

Skrevet

Slaglengden går ikke ned om man planer blokka eller høvler toppen, men volumet går vel ned? Er det ikke derfor kompresjonen blir høyere (trykket blir større pga lavere volum)?

Skrevet

Det eneste som kan forandre volumet er veiv og borring. volum har ingen sammenheng med planing av blokk. Er bare forbrenningskammeret som blir mindre når man planer, derfor høyere kompforhold.

Skrevet
Slaglengden går ikke ned om man planer blokka eller høvler toppen, men volumet går vel ned? Er det ikke derfor kompresjonen blir høyere (trykket blir større pga lavere volum)?

Skal være riktig det.

kan nevne grunnen til jeg spurte:

var og hentet motor på Søndag som skulle være m50B28, altså en ombygd 2,5.

Stod Tirsdagskveld og demonterte for bla å få ut en knekt tennplugg.

Fant kun vanlig (84mm) diameter, og lengden stempelet beveget seg var 75MM, var rimelig fortvilet og ville spørre dere selv om jeg visste jeg hadde regnet riktig.

stempelet på denne vanos motoren går så og si kant i kant med topp av blokk forøvrig.

Hadde aldri kjøpt denne motoren om den hadde vært 2,5, da det var 2,8 jeg hadde sett etter lenge.

motoren er forøvrig i svært god stand, og blir nå enten heloverhalt og tipp-topp 2,5, eller bygd til 2,8...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...