Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en E-36 325IS ,med klimaanlegg. men det jeg ikke har er brukerhåndboken.

så nå er det på tide å bytte ut kjøleveska. noen som kan fortelle åssen det gjøres? hvor man tapper den ut, åssen luftingen fungerer osv?

bilder hjelper

Skrevet

øøøøøøh??? kjølevesken skal da ikke byttes ut! kan forstå hvis du skal bytte oljen i kompressorn men kjølevesken blir jo ikke dårlig med mindre elmotoren går synd! og det er jo ikke el motor i en ac kompressor på en bil! den er jo reim drevet!

Skrevet
øøøøøøh??? kjølevesken skal da ikke byttes ut! kan forstå hvis du skal bytte oljen i kompressorn men kjølevesken blir jo ikke dårlig med mindre elmotoren går synd! og det er jo ikke el motor i en ac kompressor på en bil! den er jo reim drevet!

Haha, morsom du... Selvfølgelig skal kjølevæske byttes ut, nå husker jeg ikke intervallene i hodet, men som om du nullstiller computeren riktig, skal bremseveske, og kjøleveske skiftes når det lyser inspeksjon i panelet. Er de grønne dottene vekke, er det bare motoroljeskift.

Om jeg husker rett da:)

Mange som tror selv giroljen ikke skal byttes, spess på automat kasse, men det er ikke riktig. (vet ikke på nyere modeller da)

Skrevet

vel,historien er at i sommer så sprang en av slangene til A/C en lekk,og det meste av kjølevesken lak ut,og jeg fiksa slangen og etterfylte med vanlig vann, men nå står vinteren og minusgradene for døra,og kjøleveska ser brun og jævlig ut,så interesert i å skylle ut systemet,og fylle på ny,så trenger å vite hvor man tapper den ut,hvor man fyller på ny,og åssen luftinga fungerer ;)

Skrevet
vel,historien er at i sommer så sprang en av slangene til A/C en lekk,og det meste av kjølevesken lak ut,og jeg fiksa slangen og etterfylte med vanlig vann, men nå står vinteren og minusgradene for døra,og kjøleveska ser brun og jævlig ut,så interesert i å skylle ut systemet,og fylle på ny,så trenger å vite hvor man tapper den ut,hvor man fyller på ny,og åssen luftinga fungerer ;)

Men du har jo fått svar på det av han andre sant?

Jeg har faktisk gjort det før, men på en 318. 91 mod. Litt enklere system der, men om du ikke har fått helt greie på hvordan man gjør det, kan eg kanskje se om eg finner det ut :)

Skrevet

kan ikke si jeg skjønte dette her, greit nokk jeg skjønner at kjøleveska til motoren skal byttes mn det er en heeeeeeelt forskjellig veske i forhold til den i ac. acen bruker jo freon lignende veske/gass i det anlegget skal det IKKE være vann. altså, ac og kjølevesken på motor er IKKE det samme.

Skrevet
kan ikke si jeg skjønte dette her, greit nokk jeg skjønner at kjøleveska til motoren skal byttes mn det er en heeeeeeelt forskjellig veske i forhold til den i ac. acen bruker jo freon lignende veske/gass i det anlegget skal det IKKE være vann. altså, ac og kjølevesken på motor er IKKE det samme.

Ser absolutt poenget ditt, men han skrev kjøleveske i posten, da gikk jeg utifra at han snakket om kjøleveske til motoren...

Men du har vel et godt poeng at det er helt to forskjellige system...

Har en manual for reperasjoner på E36 hos min farmor, skal få sett i den når jeg får tid :)

Skrevet
bremseveske skal byttes vært 2 år! og kjøleveske vært 4år!

husk slave selynderen når dere bytter bremseveske;)

Det der er helt avhengi av hvor mye du kjører...

Skrevet

jeg vet at AC går på freon , grunne til at jeg skrev at det var klima anlegg, var at varmen til varmeaparatet går gjennom kjøleveska, og noe slange greier der, det oppdaga jeg da jeg dreiv å kødda med det i sommer. så litt annet system her enn på min gamle e36 320.

det jeg er ute etter er noen som sier " pluggen fo å tappe anlegget er der og der" og " du fyller på der og du llufter sånn og sånn, og husk på å ...."

sånn gjøres det med andre ord ;)

på forhånd takk.

kunne gjort det på BMW verkstedet, men merkelige greier : Alt annet er billig her i usa, f.eks fylte jeg 50 liter superbensin her om dagen og betalte ca 200 kr ,

men BMW verkstedet har "norske" blodpriser.

typisk

Skrevet

Hehe, det er fordi tyske biler er statusbil i usa, som du sikkert vet.

Og det er blodpriser på dem der borte. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...